Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Krav til personer som skal skifte lamper og foreta Ex-kontroll

Vi vurderer å benytte klartere istedet for stillas ved lampeskifte og Ex-kontroll i høyden.

Må denne personen være elektrikker eller kan kurs i FSE og Ex-kurs (eventuelt Ex-vedlikehold e.l) kompensere for manglende elektrikker bakgrunn?

Spurt ${formatDate(1441963558)}
Løst Løst
1polet + N i Bolig med TN-nett

Holder på med en bolig med TN-nett. har det noen hensikt å benytte sikringer med vern i begge fasene (som vi benytter i IT-nett) eller skal vi bare bruke vern for TN-nett (1+N)

Spurt ${formatDate(1441884176)}
Løst Løst
kvalifikasjonskrav for elektro/instrumentformann offshore.

Jeg var for en tid tilbake på en plattform der en person med mekanisk bakgrunn fungerte som formann for elektro/instrumentpersonell i tillegg til mekanisk personell. Bedriften har installatør som sitter på land. Er dette lovlig praksis eller skulle formannen hatt fagbrev som elektriker/automatiker?

Spurt ${formatDate(1441883885)}
Løst Løst
Sameie og felles areal

Hei

jeg er elektriker og lurer på om jeg har lov til og utføre arbeid i felles arealene, knyttet opp til felles sikringsskap.

sameiet består av 7 leiligheter på rekke med felles vegger/tak etc.

(alle 7 leilighetene har eget sikringsskap og i tillegg er det et felles)

(det jeg ønsker er og sette opp 3 stk nye utelys, med tilførsel fra de som er montert fra før, tilknyttet felles garasje anlegg)

Hilsen Vidar

Spurt ${formatDate(1441882562)}
Løst Løst
jordfeilovervåking ups

Er det krav om jordfeilovervåking på matesiden av UPS,?Vi har overvåking på matesiden ,men der får vi opp store feilstrømmer,på avgangene er verdiene fine.UPS ren 400v.Tipper Ups lager mye støy,filtere etc?

Spurt ${formatDate(1441882307)}
Løst Løst
Ex
Krav til alarm

har et mobilt utstyr som skal brukes i norsk og i uk sektor.

På denne har vi blant annet gassdetektor og andre sensorer. Ved alarm/nedstenging går alarmen.

Er det da krav til lydnivået på alarmhornet? Maks/min dB.

Hvis ja, hvor finner jeg dette i forskrift?

Spurt ${formatDate(1441786159)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
EL6039 Maritime Elektriske Anlegg Eksamen

Hei,

Jeg har tenkt til å melde meg opp til "skipselektrisk modul" eksamen i november. I den forbindelse har jeg sett på tidligere eksamensoppgaver, men det er litt frustrerende at jeg ikke har noen fasit å kunne sjekke svarene mine opp mot.

Derfor lurte jeg på om det er noen flinke folk her inne som hadde orket å kontrollsjekket svarene mine på denne oppgaven? Det hadde vert til stor hjelp! på forhånd takk! :)

Oppgave 1?M/S Fariwell? har fire generatorer med disse merkedataene:Shaftgenerator SHG: 2500 kVA, 450 V, 60 Hz og cos? =0,8G1: 1500 kVA, 450 V, 60 Hz og cos? =0,8G2 og G3: 1180 kVA, 450 V, 60 Hz og cos? =0,8

Under operasjon med ROV-ubåtene er skipet i ?Dynamisk Posisj.Drift?, og alledieselaggregatene ligger inne. Den totale belastningen er først 2550 kW, reaktiv belastning1750 kVAr. Ved belastningskontroll av aggregat og tavle skal du beregne:a) totalstrøm og effektfaktor ut fra tavlab) aktiv og reaktiv effekt som hver generator skal levere ved denne belastningenc) strømmen fra den største generatorenDeretter er bare de to minste generatorene lagt inn manuelt på tavla. Tavleinstrumentene forG2 og G3 viser at disse deler belastningen litt ulikt. Du skal derfor gjøre en nybelastningskontroll med G2 og G3 innkoblet hver for seg. Ved vekselvis null last (tomgang) oghele lasten, leser du av disse frekvensene:1. G2 sin tomgangsfrekvens er 61 Hz, og G2 belastet med 650 kW har 59 Hz.2. G3 sin tomgangsfrekvens er 61 Hz, og G3 belastet med 650 kW har 59,5 Hz.d) Hvor mye kan G2 og G3 samlet belastes med nåværende droop-instilling?e) Vurder om generatorinstillingene er OK i forhold til forskrifter og NEK 410.

Svar som jeg fikk er som følger:

a: Effektfaktor=0.895 tilsvarer en vinkel på 26.52 grader. Totalstrøm=3,65kA

b: Aktiv effekt fordeling: G1=601,4kW G2=473,1kW G3=473,1kW SHG=1002,35kW Reaktiv effekt fordeling: G1=412,7kVAr G2=324,7kVAr G3=324,7kVAr SHG=687,9kVAr

c: Strømmen fra den største generatoren: 2,93kA

d: Samlet belastning for G2:944kW G3:714kW Totalt:1658kW

e: I forhold til krav i nek så er det tilatt med en speed drop på maksimalt 5%. i henhld til mine beregninger så har generatorene en droop på: G2: 3,38% G3: 2,52%

Det er altså innen for kravet, men det er heller ikke optimalt at vi har en slik drop differanse. de kan da oppstå problemer med at generator vernene går ut på overlast/retur effekt.

Spurt ${formatDate(1441880392)}
Løst Løst
Dobbelisolert utstyr

KlasseII "ute"lampe er montert på trevegg i innvendig trappesjakt med gittertrapp som leder ned i garasjekjeller. Lampa har under deksel av metall en liten koblingsboks med kun plass til terminering av faseledere (2). Lampe er tilkoblet PN fra skjult anlegg. Beskyttelsesleder er ført fram og isolert under deksel, ikke ført inn i koblingsboks.

Isolasjonen på PN skades ved gjennomføringen og dekselet blir spenningsførende. Det kommer smeltevann (saltvann) på gulv i garasjen og noen får støt når de holder i trapperekkverk og tar på lampa.

Burde jordleder vært tilkoblet lampedeksel selv om lampa er merket som dobbelisolert og ikke har jordingsskrue? (dobbelisolering gjelder kun koblingsboks under deksel)

Eller skulle man brukt dobbelisolert tilførsel, isolere beskyttelsesleder og håpe isolasjon på tilførsel aldri skades?

Spurt ${formatDate(1441746770)}
Løst Løst
Grenstav og videreføring av strøm

Hei,Har en utfordring vedrørende grenstav ved en kontorpult. Grenstaven står i spenn mellom gulv og tak og er koblet med støpsel over himling i dag. Kunden vil nå sette opp en enkel delevegg for å sette en kontorpult ved siden av (typisk skillevegg for å dele av kontorpulter på 150cm høyde med føringskanal i bunnen for strøm og nettverk). Det er ikke mulig å få til en egen grenstav for den nye kontorpulten. Kan jeg montere stikkontakter fast i deleveggen og legge kabel via føringskanalen i veggen (f.eks. PMH 3G2,5) til grenstaven og fastkoble kabelen til stikkontaktene (med strekkavlasting selvfølgelig)? Eller må jeg bruke støpsel og plugge meg til grenstaven? Tips og innspill mottas med stort takk! :)

Spurt ${formatDate(1441782549)}
Løst Løst
Sammenkoble 2stk 16A kurser til felles kabel

Er det mulig å sammenkoble 2stk 16A kurser for å oppnå 1stk kurs på rundt 30A?

Forutsetter selvsakt at sikringer, kabler og forlegning er identisk.

Spurt ${formatDate(1441704627)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.