Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Dimensjonering mini-kraftverk

Hei, har fått ein liten oppgåve å finne ut Hovedjording og utjevning-forbindelse i eit mini-kraftverk.

Så lurer på kvar eg kan fine fram til formler og korleis eg kan finne fram til svaret.

Takk på forhand :)

Spurt ${formatDate(1425893820)}
Løst Løst
Rehab av sikk. skap enebolig

Hei !

Jeg er elektrikker.. tok industri el. fagbrev i 2002 og ble ansatt på en annen fabrikk i 2003 der jeg fikk jobben som fagansvarlig over lavspenningsanlegget... ettersom jeg ikke er såkalt installatør fikk jeg kun myndighet til å forestå drift og vedlikehold.. dette har jeg holdt på med til dags dato.

Nå eier jeg en enebolig fra 1985 der sikringsskapet trenger å byttes ut da det er enpolig brudd og det er kladdet på med jordfeilbrytere i serie med opprinnelige sikringer grunnet utvidelser med utestikk til div. utstyr.

Ettersom jeg er elektrikker og juridisk eier av min egen bolig har jeg forstått at jeg kan gjøre denne jobben med å rehabilitere sikringsskapet. planen er å sette inn rammeinnsats, nye to-polede jordfeilsikringer og det som må til.

Hva kreves av dokumentasjon for at jeg skal få lov til å gjøre dette?

Takker for svar.

Spurt ${formatDate(1426016100)}
Løst Løst
16A kurs - 4mm2 tverrsnitt?

I et blad med ladetips for elbileiere står det at dagens forskrifter for 16A kurs krever 4 mm2 tverrsnitt. Stemmer det?

Spurt ${formatDate(1425810600)}
Løst Løst
Ex
Gjenger som skjærer seg

Hei.

Vi har EXD kapsling, men ""sku""lokk som skjærer seg på gjengene hele tiden.

Vi filer til gjengene gang på gang.

Vi endrer jo flammespaltene hver gang.

Er dette stor nok modifikasjon til at vi må få dette resertfisert?

VI har 5-6 gode gjenger som er forsat inntakt, men de 2-3 førster er passé herpa.

Menter at det var en gitt avstand I forhold til volume I EXD boksen. Denne er ca 30*30 og dybde 20 cm.

Får vel prøve å finne ut av det når en får landet litt.

Svein

Spurt ${formatDate(1425642780)}
Løst Løst
Brannvarsling i bolig

Hei

Er det noen som vet hva kravet er til brannvarsling i bolig/hytte? Tenker da i forhold til antall detektorer og sirener og plassering av desse.

I Tek10 §10-11 veiledning står det:
Optiske røykvarslere kan benyttes i:
Eneboliger, to- til firemannsboliger, rekkehus og kjedehus i risikoklasse 4. Røykvarslere i boliger må dekke områdene kjøkken, stue, sone utenfor soverom og tekniske rom. Det må være minst én røykvarsler pr. etasje. Røykvarslere må plasseres slik at alarmstyrken er minst 60 dB i oppholdsrom og soverom når mellomliggende dører er lukket.

I NEK 400:2014 823.421.02 står det:
Der hvor elektrisk ustyr med høyt effektforbruk skal benytte, for eksempel vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin og lignened, skal det vurderes å monterer røykvarslere/detektorer.

Jeg tolker det slik:

-Branndetektor SKAL dekke kjøkken, stue, sone utenfor soverom og teknisk rom.
hva er definisjon på teknisk rom? der hvor sikringsskap er plassert?
når kan man si at en detektor dekker et område?

-Det SKAL minst være en detektor i hver etasje.

-Alarmstyrken MÅ minst være 60dB i oppholdsrom og soverom når mellomliggende dører er lukket.

-NEK 400:2014 823.421.02 sier ikke noe om at det SKAL være en detektor der hvor elektrisk utstyr med høyt effektforbruk skal benyttes, men at det skal vurderes.
hva er det man vurderer i et slikt tilfelle?
i hvilke tilfeller er det man bør komme frem til at en detektor bør monteres?

Spurt ${formatDate(1425724260)}
Løst Løst
Jordings måling

I forbindelse med ringledning i grunnmur på et nybygg ble det foretatt 3 punktsmåling med tilsynelatende godkjent Ohmsk måleresultat. Men er ikke dette tilfeldig da grunnen/bakken var våt da målingene ble utført?? hva skjer om sommeren?

Spurt ${formatDate(1425757440)}
Løst Løst
Tileggsutjevingsforbindelse vannrør

Et Pel rør går over til kobber med vannmåler 1,5m og videre til en fordelerstokk som igjen grener til plastrør. Er det virkelig nødvendig å jorde dette vannrøret? Hvis ja. Kan jeg trekke utjevningsforbindelse fra boks til bereder til kobberrør?

Spurt ${formatDate(1425571380)}
Løst Løst
Ex
Krav til Sone 2 utstyr

Ptil's innretnings forskrift paragraf 10a vedr tennkilde kontroll blir av Ptil besvart som følgende:
- Utstyr og sikkerhetssystemer i klassifiserte områder skal
oppfylle krav til bruk i eksplosjonsfarlige områder, ref Norsok
S-001 kap 14.4.2 Equipment in hazardous areas: Shall comply with
ATEX (direktive 94/9/EC).

- Utstyr og sikkerhetssystemer som skal være i drift under unormale situasjoner der eksplosjonsfarlig atmosfære kan forekomme utenfor klassifiserte områder skal oppfylle krav til minimum sone 2. Ref Norsok S-001 kap 14.4.3 Equipment in non-hazardous naturally ventilated areas shall as a minimum be suitable for operation in Zone 2, including equipment in HVAC supply system.

ATEX sier at Sone 2 utstyr skal være bygget for å fungere sikkert i en normal situasjon. Betyr det at utstyret skal stenges ned ved en unormal situasjon?

1. Stilles det forskjellige krav til Sone 2 utstyr dersom det står
i uklassifisert område hvor gass forekommer enn i klassifisert
område hvor gass kommer?
2. Er det ikke krav til tennkilde utkobling av sone 2 utstyr ved
ved gass?
Eksempel: En sone 2 truck benyttet i sone 2. Skal ikke den stenges ned ved gass og alt sone 2 utstyr isoleres?

Min tanke er at Sone 2 utstyr har krav til overflate temperatur som skal hindre antennelse før utstyret stenges ned. En EExe motor som kan være i drift ved gass i området har jo f.eks større luftgap mellom rotor og stator enn en ExN motor som kun har krav til overflate temperatur, antistatisk vifte og tennsikre terminaler.

Spurt ${formatDate(1425636900)}
Løst Løst
Instruert personell

Hei. Prøver å finne ut om det er et krav å ha fysiske runder i tavlerommene med de instruerte personene en gang i året, eller om jeg kan gjøre dette til en powerpoint presentasjon med avsluttende eksamen. kanskje annenhvert år med praktisk/teoretisk.
Har dere noen tips/råd?

Spurt ${formatDate(1425559260)}
Løst Løst
Ex
Sertifikat

KDB12ATEX0071X

Har et sertifikat med nr som over, skal ikke dette finnes igjen på IEC sine sider for utstyrsertifikater?

Spurt ${formatDate(1425635640)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.