| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9569 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
I NEK 400 står det at det er 2 krav som må når man velger vern som skal beskytte leder mot overbelastning.
1.krav I_b <= In <= Iz Den er grei.
2.krav I2 <= 1,45 * Iz Det er her jeg blir forvirret.
For sikringer/vern med A-, B-, C- eller D-, karakteristikk er alltid I2 = 1,45 * In
Hvordan blir da 2.kravet redusert til In<=Iz?
Betyr det at man ikke kan bruke en 16A sikring, i en bolig når forlegningsmåte A1 eller A2 (skjult installasjon som regel innesluttet i termisk isolasjon) ved bruk av kabel 2x2,5mm^2 PN fordi strømføringsevne til kabelen (Iz) ikke blir mer enn 19,5A og
I2 <= 1,45 *In <= Iz --> 1,45 * 16<= 19,5 --> 23,2A <= 19,5
Må man redusere vernet til 13A?
Dette er i en bolig.
Løst
Hei. Jeg jobber ved en landbasert industri i Østfold, og har et par spørsmål.
Vi skal installere en ny vift i vårt SONE1 Ex anlegg, og har fått oppgitt to kapslingsarter jeg ikke kjenner igjen.
Jeg lurer på hva ""c"" og ""mb"" er , og eventuelt hvor jeg kan finne Info?
IIB T4 er jeg kjent med.
Slik står det på skiltene:
Eexc IIB T4 ??
Ex mb IIB T4 ??
Løst
Hei. Jeg skal legge noen kabler til en flowmåler, trykk måler og en motor. Har en frekvensomformer som styrer motor som trekker 0,65A vil det lønne seg å skjerme kablene til de nevnte komponentene pga støy fra frekvensomformeren? Eller trekker den så lite at det ikke vil være noe problem? Kablene vil ligge i samme kabelbro.
Løst
Hei. Jeg har spørsmål om beregning av kortslutningstrømmer i IT og TN anlegg.
Er det noe forskjell på framgangsmåte i de to forskjellige nettene?
Hva er Icn? Hva er ik3maks? Er disse viktige å finne ut av? Hvorfor?
Er det forskjell om det er enfase og tofase i beregningene.
Jeg vet hvordan jeg finner ut av ik2min og i5, men det er vell ikke nok for dokumentasjon?
Løst
Hei.
Er det krav til isolasjonsmotstanden mellom skjerm og jord når man megger en EX e varmekabel? I såfall, hva er kravet og hvor står dette beskrevet? På forhånd takk for svar :)
Løst
Er volt Stick ( de blå ""pennene"" på str. med en lommelykt. ""SAGAB SE-51722) godkjent som / for spenningstesting når man skal jobbe på utstyr som er / har vert spenningsførende ? Altså som godkjent spenningstesting i.f.m. jobbstart ?
Løst
Hei
Vi har installert et kjøkken hvor vi har benyttet pop-up stikkontakter på kjøkkenbenken. Anlegget har blitt kontrollert fra lokale el-tilsynet. De kom med følgende tilbakemelding:
Det var i for stor grad lagt opp til feil bruk av skjøteledninger Jf. FEL §16. Gjelder pop-up søyler i kjøkkenbenk, som tilkobles med ledning og plugg. Dette er å anse som en skjøteledning. Tilkobling må derfor utføres i koblingsboks med strekkavlastning.
I dette tilfellet har jo vi installert etter montasjeanvisningen til produktet. Om vi klipper støpslet og fast tilkobler endrer vi jo produktet. Noen som har noen erfaringer rundt denne problematikken?
Løst
Hei,
Satt litt i tenkeboksen og grublet litt over om man kan beregne kabellengde ved å snu litt på formelen for spenningsfall?
Jeg vil tro at man da må ha en fast belastning eller ingen belastning for å komme fram til dette?
Løst
Hei.
Lurte på om det er noen som vet om det er mulig å få tak i motorvernbryter eller hjelpeblokk til motorvernbryter med tid?
F.eks et tids ur på siden(Hjelpeblokk) som utløser brytern etter satt tid
Kan ikke si at jeg har sett det eller om det finnes?
Takk :)
Løst
hei kordan finner man zytre når vi ikkje har ikmin?
får kun opplyst ikmax på 10KA (TN-s)
skal rekne ut ein motor kurs.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.