| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9568 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Fikk et EX-sertifikat på en overtrykkskontainer nettopp, men det har en merking jeg ikke har sett før. Finner ikke noe ved å søke heller. Merkingen er:
EX II 2 G Ex v2 IIB T3
Det er ""Ex v2"" jeg ikke skjønner...
Anders
Løst
Dersom LFS utpeker meg som overvåker, kan jeg da delta i arbeidet? Vi jobber da på et anlegg med endepunktsjording i bryter som er låst med personlig hengelås og markeringsjord på arbeidsstedet. Jeg er litt usikker, synes å huske fra fra FSE kurset at LFS kan delta i arbeidet dersom det er forenelig med hans oppgave som LFS, men at overvåker ikke kan delta i arbeidet. Dersom overvåker innehar samme kvalifikasjoner som LFS så ser ikke jeg noen sikkerhetsmessig forskjell på om LFS eller overvåker deltar i arbeidet.
Løst
Når kom kravet om jordfeil bryter på varmekabler i Norge? jeg har en diskusjon med tilsynet og de mener at kravet kom allerede i Rødboka dvs før 1988. Jeg og mine kolegaer mener kravet kom etter Feb 91 omtrent på midten av 90-tallet
Løst
Det gjelder en kondensat pumpe.
Denne har havarert, og det gjøres forsøk på å reparere den.
Bytte ut originale trust lager med ikke originale deler.
Er dette tillatt?
Er det ikke et Atex direktiv for mekanisk utstyr dette strider mot?
Løst
I 60079-18 om Ex m, skilles det mellom kapsling med eller uten adhesion.
Hva legges i ""plastic enclosure with adhesion"", er det at støpematerialet limer til veggen, eller at selve veggen er klebende?
Løst
Hei,
Har installatørpapir GR.L på land og har vurdert å søke jobb offshore.
Vet noen om man stiller noe sterkere med papirene på land med tanke på jobb? Hvordan kan man eventuelt få mer kompetanse for å bli skipselektriker/riggelektriker? Er det noe skole man kan ta eller er det arbeidserfaring det går på?
Hvordan blir man ""installatør"" på offshore jobber?
Løst
Er det slik at VVB skal fastkobles ved skifte av en gammel bereder over til en ny? selv om det er en eksisterende installasjon
Løst
Hei, skipet jeg nå var utplassert på. Da så jeg at i flere av styrestrømskapene er det lasket en jordleder til sekundersiden av trafoene. IT, nett Primærside: 440V sekunder side 220V....
Jeg spurte begge trikkerne jeg gikk med hva grunnen til dette er, de kunne ikke gi meg noen forklaring. De syns også dette er merkelig, da det i prinsippet ""lager"" stående jordfeil..
Løst
Er det tillatt å bruke PFSP fra sekundærside på E-verks trafo frem til hovedfordeling? ca. 20 meter avstand.
Det blir isåfall 3-4 stk. PFSP 240mm2.
Alternativt strømskinne.
Løst
Hei
Har et spørsmål ang. førstegangs spenningsetting av et høyspent anlegg.OFFSHORE
Er det en forskrift som sier at man skal gjøre denne spenningsettingen med fjernbetjening eller er det bare oljeselskapers interne prosedyrer som sier dette?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.