| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9568 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
hei. usikker lærlig hær!
jeg har fått i oppgave å megge/ohme en motor alt av lasker og eksterne kabler er frakoblet, meggingen går bra. men når jeg skal ohme mellom u1-u2 vi-v2 w1-w2 viser fluken at det er kontakt mellom disse men displayet viser kunn 0. er dette riktig? eller er skalaen for liten eller for høy for rangen på fluken, såfall høy/lav?
takk for gode svar
Løst
Er det noen som har erfaring med bygninger som skal bygges som et modulbygg hvor modulene kommer ferdig installerte fra utlandet (Estland).
Hvordan forholder vi oss til dette når vi skal tilkoble bygningsmodulene ?
Må firmaet i utlandet som installerer i modulene være registrert i norge ? eller holder det med at de leverer dokumentasjon og samsvarserklæring ihht. FEL og NEK 400 ?
Løst
Jeg har en tomannsbolig.
en kabel fra everk. TN anlegg.
montert en inntaks boks utenfor boligen med 2 skillebrytere.
Skal PEN splittes her eller i hver bolig tavle?
og hvordan kobles jordelektroden riktigs til dette anlegget, eller bør jeg ha 2?
Løst
Hei.
Jeg er ikke så god i elektro men liker å lære nye ting.
Her om dagen så satt jeg med to små elektromotorer fra en gammel kasettspiller og en 12V strømforsyning til en radio.
Jeg koblet motorene ""gjennom"" hverandre. Serie?
Begge motorene begynte å gå, men når jeg holdt igjen den ene så begynte den andre å gå fortere. Hvorfor skjer dette? Burde ikke begge stoppet?
Løst
Hei,
Kom nettopp over følgende tekst i et annet innlegg på forumet fra 2009, som i følge det innlegget er et sitat fra Trainors kursmanual, og viser krav til kabler som skal brukes i Exi-kretser:
- 500 V tilkoblet mellom enhver armering og/eller skjerm(er)
sammenkoblet og alle ledere sammenkoblet.
- 1000 V tilkoblet mellom en bunt bestående av halvparten av
lederne sammenkoblet og en bunt bestående av den andre
halvparten av lederne sammenkoblet.
Jeg prøver å finne ut om Drakas BFOU(C) kollektivt skjermet kabel tilfredsstiller de nevnte krav, og finner ikke dette i klartekst, men har et testsertifikat som sier at kabeltypen er testet og godkjent med spenning langt over det som står her.
Det er også mitt inntrykk at denne kabeltypen er svært mye brukt både til IS og non-IS, så regner med det er OK. Men er det noen som kan verifisere at kabelen tilfredstiller de krav som er satt for bruk til Exi?
Mvh
Løst
Hei.
I forbindelse med tilførsel til en heis så har vi trekt frem en 32A kurs. Som skal forsyne styreskap og heisverket.
Men må det benyttes jordfeilbryter her?
Er det ikke viktigere å prioritere drift?
Løst
Hei
Har et spørsmål ang. førstegangs spenningsetting av et høyspent anlegg.OFFSHORE
Er det en forskrift som sier at man skal gjøre denne spenningsettingen med fjernbetjening eller er det bare oljeselskapers interne prosedyrer som sier dette?
Løst
Ønsker en liten avklaring i forbindelse med små tverrsnitt i forhold til NEK400: 2010 - 533.2.1 Gjelder disse nasjonale tilpassingene uansett installasjonstype? altså bolig, industri og næring osv?
Blir også litt forvirret av det som står i montøhåndboka NEK400:2010 på side 194: ""For kabler med tverrsnitt til og med 4mm² og PVC-isolasjon er det gitt spesifikkekrav til maksimal vernstørrelse i avsnitt 533.2. Kravene i 533.2 gjelder ikke i boliger.""
Jeg var i den oppfatning kravene i 533.2.1 netopp var myntet på boliger i forbindelse med norsk utstrakt bruk av elektrisitet som oppvarmingskilde.
Kan noen hjelpe meg med dette?
Løst
Is it ok to use a Cicruitbreaker Ex d e in a EEx box in Zone 1.
Løst
Hei. I NEK400:2010 tabell 52B-10 mangler en del data for kabler fra 1,5 til 16mm2. Betyr dette at det ulovlig og benytte disse tversnittene? Evt hvorfor er ikke data oppgitt? Lurer på strømføringsevne til 10mm2 RKK lagt i trekant inne i en kapsling.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.