Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9568
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Automasjon
Feil signal fra nivå transmitter

LT er en nivåtransmitter som leser nivået i tank 2. Ved 0% leverer den ut 4mA og ved 100% 20mA. LIC er en analog regulator som leser PV fra LT og sammenlikner denne med ønsket verdi SV som er innstilt på regulatoren. Er PV < SV styrer regulatoren ut med et høyere signal, dette blir lest av frekvensomformer LIX som vil øke utgangsfrekvensen og dermed turtall på motor og pumpe.

Signalkabelen mellom LT og LIC fører et DC 4 - 20 mA signal. Anta at det blir brudd i den ene lederen og at regulatoren ikke klarer å registrere dette som en feil.
Hva skjer da med:
- signalet inn på LIC?
- signalet ut av LIC?
- frekvensen ut av LIX?

Spurt ${formatDate(1366357560)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Skrive ny dokumentasjon på gamle jobber

Hei.

Hjemme hos meg selv så har jeg gjort mye etappevis. Da under NEK400:2006 normen. Men det har blitt DEN haugen med papirer på alt og jeg tenkte å samle alt under en dokumentasjon og forestå det på nytt. Mange små bekker har blitt til en stor elv og småjobber her og der har blitt til at jeg i praksis har bytta ut alt.

Men kan jeg fortsatt gjøre dokumentere dette under 2006 normen eller må jeg gjøre det i henhold til 2010? Hvis jeg eksempelvis skriver at arbeidene er utført i 2008 og 2009.

Jeg skal snart selge leiligheten, og tenkte å gjøre papirene så oversiktlige og omfattende som mulig for neste eier.

Spurt ${formatDate(1366367820)}
Løst Løst
Anmerkninger fra DLE. Men installatørvirksomhet konkurs

Hei.

Jeg pratet med en bekjent av meg som forklarte sin situasjon der hun har fått utført arbeider av en installatørvirksomhet.

Så har det blitt elkontroll og de har funnet store feil og mangler på anlegget. Men firmaet som utførte dette er konkurs.

Men er ikke installatøren personlig ansvarlig når han forestår et anlegg? At han ikke slipper unna selv om firmaet er konk.

Noen flere som har vært borti liknende saker?

Spurt ${formatDate(1366368480)}
Løst Løst
Godkjente sko til aus arbeid

Hva er godkjente sko til aus arbeid?

Spurt ${formatDate(1366300800)}
Løst Løst
Overgang fra 12V downlights til 230V i samme downlightsrammer

Hei.

I leiligheten jeg og madammen flytta inn i for 3 år siden så er det 9stk 12V halogen downlights.

Downlightsrammene er jeg ikke helt sikker på hvilken produsent det er men de er laget av stål.

Vi bruker pærer på 35W men vi skulle gjerne hatt noe kraftigere lys, men begrensningen vår ligger i trafoene.
Nå har ikke jeg drevet så mye med downlights da jeg jobber i industrien til daglig. Så dette kan høres litt dumt ut.

Men kan jeg ganske enkelt da bare sette i 230V downlightspærer, fjerne trafoene og kjøre 230V rett i lyspunktene? For da kan jeg bruke 50W pærer.
Ved å kjøpe GU10 sokler til alle punktene.

Jeg tok med en 230V GU10 spotpære hjem fra jobben og prøvemonterte den for å forsikre meg om at den passet og det gjorde den. Så i teorien så skulle dette være fritt frem.

Må rammene utjevningsforbindes av noe slag?

Spurt ${formatDate(1366317060)}
Løst Løst
Kabel i vegg og tak

Lurer på om noen vet hvor i NEK det står om legging av kabler skjult i vegg,tak eller bak list osv. Mange som lurer på om man kan legge en PR under list uten rør, eller tilførselkabel gå over himling uten rør osv. Husker også et spørsmål fra kvalifisering til installatørprøve, der spørsmålet var om det er greit at snekker eller andre ufaglærte kan legge røranlegg. Det er vel greit hvis man ser over hva som er gjort? Har ikke sett noe i normen om det heller.

Spurt ${formatDate(1366281180)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Plast blind plugg

Viser til E001 9.2.7 tab 20. Her står det at alle ""metal enclosure"" skal ha messing eller stål glands. Men ser at veldig mye instrumentering som vi får levert blir levert med plastplugger og plastnippler (gassdetektore, trykkmålere, osv), er der noen unntak for denne regelen?

Spurt ${formatDate(1366281660)}
Løst Løst
Ex
Exi

Er det mulig å plassere Exi utstyr (i dette tilfelle kongsberg PT) i sone 2, uten å benytte barriere eller galvanisk skille. Kun koble det rett fra IO, og uten IS merking.

Spurt ${formatDate(1381053060)}
Løst Løst
kl II

Har hørt at krav om klasse to i TT (også IT hvis ikke lav nok berøringsspenning) bare gjelder fra og med hovedsikring, mens andre påstår det også gjelder inntakskabel helt fram til hovedsikring. Noen som har referanse til NEK 400:2010?

Spurt ${formatDate(1366110420)}
Løst Løst
Ex
Frekvens styring

Er det krav til EXd motor med termistor på frekvenstyrt motoranlegg i sone 1, eller får men exe motor med termistor som tidsfredstiller frekvenstyring i sone 1

Spurt ${formatDate(1366267080)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.