Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9568
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
maskin eller prosessanlegg

Dersom en utenlandsk leverandør/maskinbygger skal levere småkraftanlegg i norge. Kan han da montere anlegget komplett med kontrollanlegg, lys/stikk og høyspent trafo/koblingsanlegg. Sette på ett CE merke og forvente å få dette tilkoblet høgspentnettet uten å forholde seg til FEL, FEF, FSE, og FKE. Har prøvt å finne avklaringer på dette hos DSB og arbeidstilsynet uten hell.

Spurt ${formatDate(1365690780)}
Løst Løst
Fiberkabel på høyspentbroer

Er det noe krav/forbud mot å legge fiberkabel på samme kabebro som som det ligger høyspentkabler?

Spurt ${formatDate(1365595680)}
Løst Løst
Installatørprøven

Hei

Noen som har fått tak i prøven og kan legge den ut? Alltid gøy å hva kandidatene skal testes i.

Spurt ${formatDate(1365580080)}
Løst Løst
Hvilken type 50mm k-rør til inntakskabel?

Jeg har flere ganger brukt pipelife sin røde PE 50mm k-rør til inntakskabel. Ser i produktkatalogen at ikke dette er godkjent innenfor grunnmur.
Har vært i kontakt med pipelife og fått følgende svar:

""Det er flere forhold som tilsier at korrugerte rør av PE ikke skal benyttes innenfor grunnmur.
PE er et brennbart og ikke selvslukkende plastmateriale. Så en kraftig varmeutvikling kan utvikle seg til en brann via røret.
Dessuten eksisterer det ingen produktstandard og dermed ingen godkjenning på røret.
Produktet er imidlertid stort sett akseptert som beskyttelse av kabel frem til grunnmur. Dette kan variere i ulike deler av landet"".

Flere som bruker dette k-røret? Noen som har el.nummer til andre røde k-rør 50mm?

Spurt ${formatDate(1365442260)}
Løst Løst
Automasjon
Lage ett automasjons annlegg hjemme

Hei

Jobber som elektriker, men det er automasjon som jeg er interesert i og skal viderere på automasjon fagskole til høsten.
Har lyst til å bygge ett lite automasjonsannlegg hjemme, for å bli bedre i jobben. Er klar over at det kommer til å bli en dyr hobby. Men skal prøve å få tak i mye brukt.

Det må inneholde det meste:
-De vanligste målemetoder. Temp, trykk, nivå...?
-Regulerings metoder?
-2 små motorer med riktig dimensjonering, montering og jording.
-Freqvensomformer og en annen startmetode
-Pls, feltbus, vanlig regulator
-Noe mekanisk arbeid også
-Jeg må ha en calibrator og ett program på pc til å programere.

Noe viktig jeg har glemt? Og noen tips til et system som kan bygges som har alt dette?

Spurt ${formatDate(1365409380)}
Løst Løst
Frekvens. Strømgjennomgang

Hei.

Er det gjort noen forskning på hvilke frekvenser i vekselspenningsanlegg som er farligst? Eller spiller dette liten rolle?

For eksempel ved strømgjennomgang.

Mtp kroppens indre impedans

Spurt ${formatDate(1365404160)}
Løst Løst
Automasjon
Siemens PM-E

En ting som gikk opp for meg her om dagen som jeg egentlig bare har tatt for gitt er:

Åssen fungerer en Siemens PM-E modul, f.eks: 6ES7 138-4CA01-0AA0.
Hva er egentlig funksjonen til denne.
Er det bare det at den gir spenning til utgangskorten/utgangene?

Jeg hadde et problem på jobben her om dagen der maskinen innimellom trudde at en av dørene til maskinen er åpen, derfor stoppet maskinen. Vi sleit lenge helt til operatør la merke til at hver gang problemet kom, så begynte SF å lyse på PM-E modulen. Jeg så i Hardwareconfig i PLSprogrammet at det var en 6ES7 138-4CA01-0AA0, mens i virkeligheten var satt inn en 6ES7 138-4CA00-0AA0. Hørt tidligere av Siemens at dette går som regel greit, men tenkte at jeg prøver å bytte sånn at det i skapet sitter en 6ES7 138-4CA01-0AA0. Etter at jeg gjorde dette byttet, så fungerte maskinen uten problemer.

Derfor lurer jeg på hva funksjonen til denne modulen funker.

Spurt ${formatDate(1365401400)}
Løst Løst
Komfyrvakt avstand

Hei, har en installasjon hvor avstand mellom platetopp og takmontert ventilator er 152cm. Er det noen som vet om produkter som kan fungere her?

Spurt ${formatDate(1365402120)}
Løst Løst
telecom innstallatør papirer

hei

jeg lurer på hva som skal til for å få innstallasjonspapirer på telecom? jeg har fagbrev som serviceelektroniker.

Spurt ${formatDate(1365123300)}
Løst Løst
Låse sikringsskap

Er det krav å låse vanlige sikringsskap montert i fellesarealer i borettslag. Som står ute i ganger?

Spurt ${formatDate(1365146760)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.