| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9568 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei. Jeg har lagt skjultanlegg i hybler nå. Fra teknisk rom hovedfordeling har jeg lagt stigekabel pfxp 4x10mm2 til hver hybel og egen jording. Annlegget er 400V. Må man legge 5x10mm2 eller er det nok å merke jordingen i kabelen blå i begge endene?
Løst
Hei
Holder på med renovering av en gammel garasje og ser her at 1 fase stikk går rett ut av 3 fase stikk. Dette er et IT anlegg. Er det lov å sikre 1 fase stikk med en 3 fase sikring eller skulle dette vore skillt i tavla??
Løst
Hei.
Her forleden så skulle vi koble til en ekstra tilførsel til en ny gruppe med automater i en eldre tavle for sakkyndig betjening. Og jeg foreslo at vi da kunne koble de nye kabelskoene på de samme boltene på motsatt side av skinna siden det ikke var plass til å sette opp et nytt hull i hver skinne.
Dette var ikke montørene særlig enige i og mente at man ikke ville få særlig god kontakt ved en slik løsning. Men de nye kabelskoene bak vil jo få samme presset og koblingsflate mot kobberet. Så jeg kan ikke se at de ville fått dårligere kontakt av den grunn.
Hva er riktig her?
Løst
Hei.
Vi har en vekt som står i klassifisert område.
Vekten har beskyttelses klasse Ex IB.
Vekten har en ekstern strømforsyning med følgende merking:
[EEx IB] IIB bzw
[EEx IB] IIC
Spørsmålet er:
Kan denne vekten tilkobles strømforsyningen uten barriere/galvaniskskille, og oppfylle kravene til en Ex IB loop?
Løst
Hei.
Dette er kanskje ikke riktig forum, men regner med at det er relevant for mange som er her.
Kan en høyspentinstallatør montere fiber på høyspent eller strekke OPGW uten å ha en EKOM-installatør i selskapet?
Løst
Sliter med at pærene går over kjøkkenbenken. Trur dette skyldes vibrasjoner eller at det blir for varmt. Spørsmålet mitt er kan jeg bytte til Led pærer,da det står at disse tåler vibrasjonere og ikke avgir like mye varme? Er det så enkelt, er GU4 12v. Må jeg bytte trafoen og kabel? Ved 230v kan jeg der bare bytte pærer?
Løst
Noen som har erfaring med å være ansatt som installatør i en liten bedrift uten eierskap og uten å være daglig leder?
Hvordan er forholdet mellom installatør og daglig leder? Hvordan skiller ansvarsområdet seg? Hvilket ansvar har installatøren som ikke daglig leder har og omvendt?
Ser for meg at dette kan være en kinkig arbeidsituasjon når det kommer til myndighet og ansvarsområder. D
Løst
Hei.
Er det kommet nye merkinger på EX utstyr siste året?
kom over en merking jeg ikke helt klarte å finne ut hvor jeg kan bruke.
II 2GD Ex emb IIC T4 Gb IP66/67, EX t IIIC T103'C Db
Kan denne brukes i sone 1?
Løst
I et gammelt bygg er det TN-C stigere oppover i etasjene, er det da lov å bruke disse stigerne som forsyning til byggestrømsfordelinger?
Etter vår tolking av FEL og Nek må vi opprette TNS ved hovedtavle i kjeller og legge nye stigere oppover i etasjene for byggestrømsfordelingene.
Løst
I et gammelt bygg er det TN-C stigere oppover i etasjene, er det da lov å bruke disse stigerne som forsyning til byggestrømsfordelinger?
Etter vår tolking av FEL og Nek må vi opprette TNS ved hovedtavle i kjeller og legge nye stigere oppover i etasjene for byggestrømsfordelingene.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.