Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9568
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Ny gruppe i fagforumet?

Hallo.
Ser det ofte er spørsmål her tilknyttet rene arbeidsmiljø, lønn/overtid, akkord, etc. og ikke direkte fagrelatert.

Har det vært en ide å opprettet et eget forum på dette eller finnes det andre fora på internett hvor slike diskusjoner foregår?

Spurt ${formatDate(1365075300)}
Løst Løst
Gjennomføring/bryting av TEK10 vegg til feks. utelys

Noen som vet hvilken måte det er best å bryte fuktsperre til feks. utestikk eller utelys i TEK10 vegger?
Hva foretrekker dere, eventeuet snekkerene?

Spurt ${formatDate(1365017820)}
Løst Løst
2 varmekabler koblet som 3 fas

Hei. Vi skal legge 2 varmekabler (matter) som snøsmelteanlegg. Vi diskuterer på jobben om vi kan koble dette som 3 fase (se tegning).Jeg mener at dette går greit og at vi får balanse mellom fasene (lik strøm). Tar jeg feil? Håper jeg har rett for jeg har veddet ei bløtkake på at dette går fint.

Spurt ${formatDate(1365064140)}
Løst Løst
Montør rette egne feil på egen tid

Hei,
Noen av montørene våre presterer å skrive timer for utrykning på feilretting på anlegg de selv i utgangspunktet har koblet feil/gjort feil på.

De mener de har krav på dette, men er dette tilfelle eller kan vi pålegge dem å utføre denne jobben på egen tid?

Spurt ${formatDate(1364938680)}
Løst Løst
Montører rette egne feil på egen tid

Hei,
Dette hører kanskje ikke til under dette forumet, men prøver alikevel :)

Noen av montørene våre presterer å skrive timer for utrykning på feilretting på anlegg de selv i utgangspunktet har koblet feil/gjort feil på.

De mener de har krav på dette, men er dette tilfelle eller kan vi pålegge dem å utføre denne jobben på egen tid?

Spurt ${formatDate(1364975520)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Massive ledere

Heisann.

Er det lov med massive ledere på rigg og skip?

Spurt ${formatDate(1364924820)}
Løst Løst
Bygge sikringstavle

Har hørt at sikringstavler skal plassbygges hos tavlebygger og ikke av elektrikere ute i fabrikker? stemmer dette...

Spurt ${formatDate(1364930100)}
Løst Løst
Elektrisk støy
DC spenning på AC motor

Hei.

Jeg måler opp til 380VDC mellom fase og jord på en 660VAC,850kW motor som er slått av (0V mellom fasene selvfølgelig). Det er 18VAC fase/jord. DC spenningen varierer etter hastigheten på to frekvensstyrte 950kW motorer som er et heisespill for førstnevnte motor (borerigg). Kablene ligger i samme trase vel 100m. DC spenningen fase/jord er ca 250V når heisespillet står i ro. Hvorfor er det så høy likespenning mellom fase og jord på top drive motoren? Er det indusert spenning fra heisespill motorene?

Spurt ${formatDate(1364841300)}
Løst Løst
Instruere personer

Jeg er bedriftelektriker som har fått såkalt myndighet til å forestå drift og vedlikehold på bedriftens lavspenningsanlegg underlagt NEK 400. ledelsen vil at jeg skal instruere alle de såkalte maskinkjørerne i bedriften til å koble til og fra motorer varmeelementer på maskiner.

Da har jeg to spørsmål:

1 har jeg lov til å instruere personer i å koble til å fra motorer og varmeelementer på maskiner? maskiner er da ikke underlagt NEK 400.

2 Det står i FKE at Personer med fagbrev fra ikke-elektrofag anses kvalifisert til å utføre visse begrensede typer arbeid på elektriske anlegg, som for eksempel til- og frakobling, dersom nødvendig elsikkerhetsopplæring er gitt i fagutdanningen, eller de har gjennomgått likeverdig praktisk og teoretisk tilleggsopplæring. Slik opplæring skal være kvalitetssikret og dokumentert.

Hva er nødvendig elsikkerhetsopplæring gitt i fagutdanningen? eller likeverdig praktisk og teoretisk tilleggsopplæring?

Takker for svar :)

Spurt ${formatDate(1364843520)}
Løst Løst
Elektrisk Anlegg

Hvordan var dette igjen? en industrielektriker kan kun forestå drift og vedlikehold på el.anlegget underlagt nek 400.. når de ikke har en installatør på huset. men på maskiner går det greit å koble og lage nytt eller? for det går ikke under nek 400?

Spurt ${formatDate(1364470380)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.