| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei, vi har analoge Jordfeil instrument i 690V hovedtavlen ombord. Disse viser ca. litt under 1 Mohm. Jeg har funnet ut at det er 690V Cargo frekvensomformerene som forårsaker dette. Slår jeg av tilførsel til disse går instrumentet i uendelig. Motorene er megget og ok. Det jeg lurer på er om dette er akseptabelt, da denne støyen fra disse ikke er en direkte jordfeil? Hva er grunnen til at frekvensomformere gir utslag på jordfeil instrumentet i tavlen?
På forhånd takk.
Løst
Hei.
I TV benken min så har jeg noen spillkonsoller. Playstation 3 og Xbox 360.
Om jeg for eksempel har vært bortreist og skal koble alle apparatene mine til igjen så løser vernet for kursen ut så fort jeg plugger i strømforsyningen til Xbox 360'en. Så må jeg prøve en to - tre ganger til på vippa før automaten vil holde seg inne.
Ja, da tenkte jeg at det kanskje var noe galt med strømforsyninga mi, så en kamerat av meg tar med strømforsyninga til sin spillkonsoll og vi prøver igjen. Det samme skjer.
Tar jeg med min bort til han og forsøker så skjer det ikke noe.
Noen som har en forklaring?
Anlegget mitt har ingen isolasjonssvikt og automatene er helt nye.
Det dreier seg om en 10A Eaton PKPM B automat.
Løst
Hei
Hva kan forventes i lønn for ansvarlig installatør i en elektrobedrift innen olje og gass + land
omsetter for ca 100 mill pr år
Løst
Jeg hører fra elektrikerne i det øverste sjiktet på jobben som er noen forståsegpåere og har en del meninger.... de sier at det ikke er bare til å kjøpe et vilket som helst skap og sette sikringer i.... de sier videre at visse skap ikke er godkjent for den eller den typen sikringer osv... når jeg spør de om hvor det står kan de ikke komme med noe konkret svar.... er det noen her som vet va det er snakk om??
Det er ikke snakk om sikringsskap med målerbrett til privåtboliger her altså, men skap i fabrikker med f.eks 10 sikringer til div pumper på en maskin osv....
Løst
Driver ofte å feilsøker etter jordfeil med strømsummasjonstang fra elma. Ifb med frekvensomformere, kan det virke som disse forstyrrer tanga, og man blir ledet på villspor. Noen som vet mer om dette, og kanskje har forslag til løsninger?
Dette virker å være tilfellet selv om det kjøres med 50hz, og på anlegg der strømstans vanskelig lar seg gjøre.
Løst
Hei.
Er det noen der ute som bruker noe særlig apper i sitt daglige arbeid?
Norske eller internasjonale.
Jeg driver å sjekker ut litt ymse apper til Androidtelefoner eller tablets. Jeg har funnet noen men de kan som regel bare regne ut enkle ting som for eksempel ohms lov og utregning av riktig resistor for en lysdiode osv.
Jeg er på jakt etter verktøy for å regne ut for eksempel spenningsfall, kortslutningsstrømmer, effekter, reaktiv effekt etc.
I enfase og trefaseanlegg.
Er det noen som vet om noen bra apper der ute?
Løst
Vi har i bedriften en leder/eier som har ansatt en person av sin egen familie, dette i seg selv er ikke noe problem. Dette er er person med erfaring fra lavspent vår leder nå krever skal være med på våre linjeprosjekter.
Vår installatør (og en del av vi som er prosjektleder) mener han ikke er skikket til dette arbeidet, både med hensyn til erfaring og hans ""egnethet"" Installtør mener det kan være en viss fare for de andre deltakerne om den nye personen skal delta som en av 3 på et av våre lag.
Hvilken mulighet har installtør med sitt ansvar mulighet til å nekte en person å delta i arbeid han mener en person ikke er skikket til?
Håper noen kan gi meg et raskt svar.
Løst
Hei.
Er i dag installør Gr. L og har dette som en del av min jobb. I tilegg har jeg jobbet som prosjektleder på linje og stasjonsanlegg de siste 2 årene.
Hvordan skal jeg gå frem for å få installatørpapirene for GR. H. ??
Skal det eventuelt bare vedlegges en bekreftelse fra eier av virksomheten som sendes DSB eller er det noe annet som skal gjøre.
Håper det er noen som kan gi meg et svar på dette
Løst
IT nett
-Hovedkurs 63A
-Skilletrafo 50kVA 440V-440V:
-Febdok beregning viser at det er akseptabelt med 63A effektbryter på primærsiden (ingen vern på sekundærsiden)
-Dobbelisolert kabel hele installasjonen
Spærsmål
Er det krav til jordfeilovervåking eller har febdok tatt hensyn til utkobling av 2.jordfeil innen 5 sekunder? selv om febdok refererer til ik2pmin i resultatet.
Løst
Jeg har en armatur som jeg skal sette inn ledrør på i stedet for tradisjonelle lysrør. For å kunne gjøre dette må jeg fjerne drossler og gjøre om ledningssystemet. Armaturen skal ikke selges så jeg kan vel bare fjerne fabr.skiltet og betrakte dette som et ingenmannsprodukt. Må man ha CE-merket armaturen for privat bruk?? jeg er jo elektriker og det er jo ingen forskjell på om jeg gjør forandringen eller om en annen elektriker ansatt hos armaturprodusenten gjør dette.. eneste forskjellen er vel at armaturen får et nytt produtknummer og CE merke... dette skjønner jeg dersom armaturen skal selges.. men igjen dette er privat bruk...
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.