| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei.
Rundt større bygg med kjeller i grunn spuntes det ofte med spunteplater rundt hele eller deler av bygget. Kan denne brukes som jordelektrode? Hva skal man med en 25mm2 kobberline som blir liggende i varierende grunnforhold rundt bygget hvis man kan sveise på en line til spunten som har et enormt stort tverrsnitt og som i tillegg ligger i ""god jord"".
Er det noen som har noen tanker rundt dette?
Dette vil jo også være hensiktsmessig med tanke på dypjording for å lede bort overspenninger.
Løst
Hei
Evoline Port (stikkontakt som felles ned i benk, og kan trekkes opp ved bruk) blir mer og mer populært. Ser på siden til Evoline http://www.evoline.no/UserFiles/File/Port%20006%20datablad.pdf at produktet leveres med stikkontakt på.
Har vanlige forbrukere lov til å montere disse i kjøkkenbenken/skaper, og bare plugge rett i en ledig stikkontakt? Eller regnes dette som fast installasjon?
Løst
Er det post og teletilsynet som fører kontroll med utbyggere av fiber??
Se forøvrig kommenterer:
http://www.trainor.no/servlet/nettsted.forum?fortypid=7&function=showmessage&forid=37107
Løst
Kan man ha 1 inntakskabel fra inntak å gå til første fordeling(leilighet1) dær blir den skøytet med koblingsstykket i skapet og videre til neste fordeling(leilighet2)
Begge leilighetene har egen måler
Eller hvordan skal dette gjøres?
Løst
Det undres her over, og er i mot fornuft og logikk at malte skinner kan belastes høyere enn blanke skinner i følge Tavlehåndboka (2003) Tabell 1.2: ""Belastningstabell for skinner i henhold til DIN 43671"".
For eksempel:
Umalt skinne: ~ 50 Hz 15*2 mm - 29,5 mm^2 -> 128 A
Malt skinne: ~ 50 Hz 15*2 mm - 29,5 mm^2 -> 148 A
Hva kan årsaken til dette være?
Løst
Er det lov å sette opp jordet stikk uten jord tilkoblet, i anlegg med stålrør?
Og hva er evt. farene med dette?
Løst
er det noe krav/norm å ha betjeningsbryter før v.v.b eller er det nok med stikkontakt ( fast tilkoblet)
Løst
Tidlegere skal det ha vert eit krav om ein høgere ip grad en 44 på offentlige bad.
Stemmer dette og gjelder det enda?
Løst
Hei,
Jeg har fått i oppgave å utarbeide en samsvarserklæring for innstalasjon av elektrisk utstyr offshore.
Så lurer jeg på hvilke normer jeg skal ha med.
Foreksempel på lys innstallasjon.
Vil det da være disse normene som gjelder?
IEC 61892-6 IEC 61892-7
Norsok Z-010 NEK 606
Bør disse også være med?
Løst
Hei jeg lurer på hvordan jeg skal dimensjonere Ij min jordfeilstrøm
nettleverandøren har angitt 500mA
og bygget har jordelektrode Cu wire/line 50 mm2 forlagt rundt bygget med lengde på > 100 m og Cu wire/line er forlagt på matjord/leire?
Trenger hjelp til dette her hvordan jeg skal beregne dette her.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.