| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Viss du er en erfaren montør, så synest du kanskje at dette er noe piss, siden det aldri har skjedd deg, men det gir jeg faen i. Dette er ment som et ""føre var""-tips.
Dette er ikke en hendelse som har skjedd som jeg vet, men noe jeg frykter kan skje. Jeg har tenkt på det flere ganger når vi jobber i kiosker rundt om, men jeg tror det er greit å minne flere på det, siden det er nokså vanlig i vårt område.
Nemlig det med å ikke lukke dørene til kioskene når en er inne og arbeider. En lar døren ofte stå åpen pga. bedre lysforhold osv. men det er ikke alle tider det er så lurt. Av og til kan det vere dyr og fugler i nærheten, og se for deg at en stor måkejævel flyr inn døra og lager helvete på jord. Det er ikke alltid like sannsynlig at det skjer, men skjer det så er det game over. Av og til kan en se løse hunder løpe i nærheten og det er heller ikke noe særlig å få inn i kiosken.
Løst
Så lenge det monteres lys over 225cm fra gulv på bad, kan man egentlig montere hva man vil av lys i taket?
Det selges mange ""baderomslamper"" (IP44), men de koster gjerne det dobbelte av lamper med IP20 grad.
Løst
Er en stund siden jeg har brukt PFSP og hadde liggende en bunt fra 2007. Kjøpte også en ny. På den nyinnkjøpte var det skjem, mens den gamle hadde jordleder. Er dette en nytt krev? Skal jordleder PFSP være skjerm?
Løst
Hei!
Jeg har et spørsmål angående teknisk flytskjema og PLS.
Jeg har en nivåregulering av en dagtank for diesel til en generator. Det er en forsyningstank i forkant av dagtanken som fylles opp av tankbil. Det er nivåmålinger på begge tankene. Når nivået i dagtanken går ned til et gitt nivå, skal en ventil åpnes fra forsyningstanken, som fyller opp dagtanken igjen. Dette blir styrt av et PLS-program. Når jeg da tegner det tekniske flytskjemaet, er da det riktig at jeg tegner inn et LIC-symbol for styring av ventilen? Eller brukes dette bare ved bruk av en ren regulator ute i anlegget? Er det andre måter å tegne inn at dette blir regulert av en PLS?
Løst
Hei.
I forbindelse med at vi driver mye med store renoveringsprsosjekter av grove anlegg så selger vi kobberet som blir til overs av det gamle vi river ned, som en del av betalingen for jobben. Blanke ledere gir bedre kobberpris.
Vi har sveiset sammen en primitiv avmantlingsmaskin der to valser drevet av en trefasemotor, drar kabelen eller lederen gjennom en sylinder med en kniv i som skjærer ytterkappa.
Så skreller vi kabelen for hånd omtrent som en banan. Så en tur til for hver enkeltleder. Maskinen er rask men kan kile seg fast så motorvernet løser ut, så den er ikke helt optimal.
Finnes det noen ferdigmaskiner der ute som gjør denne jobben?
Om den kan strippe kabler eller enkeltledere opp til tja.. si 180 kvadrat.
Det hadde vært interessant hva som finnes der ute
Løst
Noen som har oversikt over alle paragrafer i TEK 10 og VTEK 10 som angår elektrofaget?
Løst
Hei
Hvor kan jeg finne best mulig informasjon vedr. jording av Profibuss.
Profibussen går mellom flere paneler. NIS og IS
MVh
T
Løst
Hei.
Har et spørsmål angående beregning av gjennomsluppet energi for skipsinstallasjoner.
Er det maks kortslutningsstrøm i tavle (ved input kabel) eller er det kortslutningsstrøm ved utstyr (ved output kabel) som skal legges til grunn ved beregning av gjennomsluppet energi?
Formel for gjennomsluppet energi: I^2 * t ? K^2 * S^2
Mvh: JT
Løst
Det skal byttes ut en eldre komfyr, til innebygd komfyr og løs platetopp.
Det går idag et 20mm, ca 5m, fra sikringskap til veggboks.
Kan man legge inn to forskjellige kurser i dette røret? en kurs til platetopp og en til komfyr.
Løst
Hei!
Vi har et oppdrag til kunde som skal bytte ut komfyren med induksjonstopp. I den anledning skal vi bytte ut ledninger fra 4mm2 til 6mm2 og bytte sikringa fra 20A-B til 25A-C.
Må vi i den anledning montere komfyrvakt ??
-Sindre
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.