Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Automasjon
Proporsjonalbånd i forhold til forsterkning

Hei

Lurer litt på det her med PB og F.

Når man skal regne I-tid skal man bruke F kritisk. Men om man har brukt PB i program så blir jo dette feil? Om Fkritisk=PB 0,1 hva er det da i forsterkning?

Spurt ${formatDate(1362566640)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Byggestrøm

Hei
Er det lov og ha utvendig "" rundstift "" montert på everkets provisoriske sentral. sentral er koblet direkte til nettleverandørens tremast. Byggestrømsentralen jeg bestilte av nettselskapet har en utvendig 3faset stikkontakt med lokk. kan jeg vise til noen forskrifter at det ikke er lovlig ?. byggestrømskapet henger på en stolpe i hagen, og stikkontakten henger ca 2 meter over bakken / på et grått skap.

Spurt ${formatDate(1363082400)}
Løst Løst
Jordet og ujordet stikk i samme rom

Eg var hos ein kunde der det var installert ujordet stikkontakter, men i flere rom var det montert en dobbel jordet stikkontakt for varme.
Huset var installert etter feb-91.

Har dette noengang vært lov?

-Eg og kunden hadde ein liten krangel ang. å montere ein ekstra kontakt på stue.
-Eg veit om unntaket ang varmepumpe.

Spurt ${formatDate(1362690240)}
Løst Løst
utskiftning av skillebryter

Hei, har et lite spørsmål ang utskifing av en defekt skillebryter i en hovudskipstavle. Det er ikke mulig å legge tavlen dø, hvordan er dette mulig da en skillebryter kun kan betjenes i strømløs tilstand?

Takker for raske svar!

Spurt ${formatDate(1362483060)}
Løst Løst
Isolere cu-wire

Er det noe krav til isolering av cu-wire som f.eks ligger åpent inn i kjeller?

Er det noe krav til isolering av f.eks c-press klemmer som er tilgjengelig for berøring?

Eventuelt henvisning til hvor dette står i NEK400.

Spurt ${formatDate(1362512100)}
Løst Løst
Ex
ATEX Magnetdrevet pumpe

Hei

Har en Magnetdreven pumpe, med påmontert atex godkjent motor.

Denne skal stå i atex sone 1. Må pumpen være temperatur overvåket for at den skal kunne stå i atex område sone 1?

Spurt ${formatDate(1362477840)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Jording av kabel til høyspent motor

Jeg har en case nå hvor jordfeil vernet til en 6kV motor tripper når motoren starter. Registrert jordfeilstrøm under oppstart er 2A men også når motorbryter ligger ute måler vernet en strøm på 40mA.

Motorkabelen er 4 x 95 (3 faser + jordleder) og i forbindelse med feilsøking har det dukket opp spørsmål rundt hvordan jordkabel og skjerm korrekt skal termineres i motorens koblingsboks. For denne motoren er jordkabel og skjerm koblet sammen og lagt til jordpunkt i koblingsboks. Vi har noen hos oss som mener at jordkabel og skjerm skulles kobles sammen og isoleres (altså at skjerm og kabel kun skal legges til jord i tavleenden og flytende jord i motorenden). Hvordan skal dette gjøres forskriftsmessig?

Det benyttes en kabelstrømstrafo for detektering av jordfeil i tavleenden av kabelen. Både jordkabel og skjerm går gjennom trafoen 2 ganger.

Spurt ${formatDate(1362478680)}
Løst Løst
Montør til automatiker

Hei! Jeg har fagbrev grL og lurer på og ta automatiker også, hvor lang praksistid og hvilke eksamner må jeg ha, gikk videregående etter kunnskapsløftet.

Spurt ${formatDate(1362411240)}
Løst Løst
Strømmen stiger ved redusering av spenning.

Noen som kan forklare hvorfor strømmen stiger dersom man reduserer spenningen i et ledningsnett ?
Det kan umulig være ohm lov som gjelder ?
la oss si man har en motstand på 10ohm og trykker på en 230v ac spenning.

I= 230/10 =23A

Dersom man trykker på 12volt

I = 12/10 = 1,2 A.

Noen som har en forklaring ?

Spurt ${formatDate(1362476100)}
Løst Løst
Jordleder som faseleder

Jeg har byttet måler fra 1 fase til 3 fase. Har luftstrekk inn til huset. Installatøren har benyttet den eksisterende kabelen fra sikringene på loftet og ned til sikringskapet. Dette er en 2 leder + jord. Jordlederen er merket om med blå tape. Er dette lov. Hvis nei, hvor finnes regelverket?

Spurt ${formatDate(1362476280)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.