Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Hvilken sikringsleverandør foretrekke dere?

Hvilken sikringsleverandør foretrekker dere?
Selv sverger jeg til Eaton Moeller.
Noen som kjenner til EFA,Cenika, Gewiss???

Spurt ${formatDate(1361917560)}
Løst Løst
Branntetting

I flere av våre prosjekter er branntetting en egen entreprise og vi som el-entreprenør har derav ikke ansvar for dette.
Branntetting er som en følge av krav i TEK etter vårt syn.
DLE har nå begynt å bemerke manglende branntetting i brannskiller med henvisning til FEL § 12. Vi kan ikke se av av FEL § 12 at dette skal omhandle branntetting mellom branskiller.

Er det andre som har fått påmerket slikt?

Spurt ${formatDate(1362001260)}
Løst Løst
Jordfeilbryter Bolig 823

Hei

823.411.3.3 sier at hver forbrukerkurs skal være beskyttet av et eget strømstyrt jordfeilvern på max 30mA.

Har en hytte installasjon hvor vannpumpen løser ut jordfeilvernet. Klarer ikke å finne noen feil med pumpen og ingen 30mA problemløsere holder.

Kan jeg benytte meg av en 100 mA jordfeilbryter, skrive avvik fra 823 og dokumentere vannpumpekursen ihht 411.3.2

Trafoen er på 500kva

Spurt ${formatDate(1361804460)}
Løst Løst
Overspenningsvern

Hei.

Hvis man installerer et overspenningsvern i et sikringsskap, og alle andre på trafokretsen ikke har. Vil da en oversp. lede mot det sikringsskapet for så å gjøre ødeleggelser på hans kurser eller vil han ene med oversp.vern være bedre stillt??

Jeg ser for meg at oversp. vernet virker som en ""magnet"" på oversp. og dermed vil han som har vernet slite.

Spurt ${formatDate(1361808840)}
Løst Løst
Skilletrafo foran stikkontakter for studioutstyr

I et lydstudio var det ønsket skilletrafo for å unngå strømmer mot jord som fører til støy i opptak.

Denne trafoen skal kun brukes med visse utstyr mens andre apparater ikke skal kobles til.

Min tanke var da å benytte datastikk på denne kursen og montere tilsvarende støpsler på utstyret studioet ønsker å benytte bak trafoen.

Høres dette ut som en bra løsning eller bruker man datastikk kun i UPS anlegg? Tanken bak det er bare at man ønsker en ""idiotsikring"" mot feil bruk av anlegget.

Mvh Jan

Spurt ${formatDate(1371221940)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Instrument kabel

Hei,
Kan BFOU kabel med blå ytterkappe brukes på non IS kretser? Evt hvor står det at dette ikke er en godkjent løsning?

Spurt ${formatDate(1361775240)}
Løst Løst
Jording NEK400:2010

Jeg har holdt meg borte fra boliginnstallasjon et par år, men skal nå inntaller i et hus.
Har spørsmål angende utførelse av jord/hovedjord. Tidliger la jeg ut en ca. 15m lang jordline på 25mm2. Er det slik at denne nå skal rekke rundt hele grunnmuren? Er det nå også krev om spyd i tillegg?

Spurt ${formatDate(1361707620)}
Løst Løst
Ex
Exm solenoid spole

Kan en bruke en Exm setrifisert spole i en IS krets?

Spurt ${formatDate(1371216480)}
Løst Løst
Spot i dusjnisje

Heisann.
På badet, skal jeg ha dusjnisje, den blir vel ca 1,5m over gulvet og er 40cm høy. Inni den, vil jeg ha en spot. Er det mulig og hvilken IP grad må jeg har der?

Mvh
Olav

Spurt ${formatDate(1361695860)}
Løst Løst
Automasjon
Formler

Hei.
driv å tar automatisjon over Internet (itslearning), og ein ting som har slått meg litt. det er utrolig masse formler i dette faget, fra måling til hydraulikk. er det meningen at vi skal kunne alle desse formlene utenatt? eller finnes det eit oppslagsverk som vi skal/kan bruke under for eksempel eksamen? er det tillatt å ta med seg lærebøker og utskrifter som oppslagsverk på eksamen?

Spurt ${formatDate(1361705700)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.