| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hvilken sikringsleverandør foretrekker dere?
Selv sverger jeg til Eaton Moeller.
Noen som kjenner til EFA,Cenika, Gewiss???
Løst
I flere av våre prosjekter er branntetting en egen entreprise og vi som el-entreprenør har derav ikke ansvar for dette.
Branntetting er som en følge av krav i TEK etter vårt syn.
DLE har nå begynt å bemerke manglende branntetting i brannskiller med henvisning til FEL § 12. Vi kan ikke se av av FEL § 12 at dette skal omhandle branntetting mellom branskiller.
Er det andre som har fått påmerket slikt?
Løst
Hei
823.411.3.3 sier at hver forbrukerkurs skal være beskyttet av et eget strømstyrt jordfeilvern på max 30mA.
Har en hytte installasjon hvor vannpumpen løser ut jordfeilvernet. Klarer ikke å finne noen feil med pumpen og ingen 30mA problemløsere holder.
Kan jeg benytte meg av en 100 mA jordfeilbryter, skrive avvik fra 823 og dokumentere vannpumpekursen ihht 411.3.2
Trafoen er på 500kva
Løst
Hei.
Hvis man installerer et overspenningsvern i et sikringsskap, og alle andre på trafokretsen ikke har. Vil da en oversp. lede mot det sikringsskapet for så å gjøre ødeleggelser på hans kurser eller vil han ene med oversp.vern være bedre stillt??
Jeg ser for meg at oversp. vernet virker som en ""magnet"" på oversp. og dermed vil han som har vernet slite.
Løst
I et lydstudio var det ønsket skilletrafo for å unngå strømmer mot jord som fører til støy i opptak.
Denne trafoen skal kun brukes med visse utstyr mens andre apparater ikke skal kobles til.
Min tanke var da å benytte datastikk på denne kursen og montere tilsvarende støpsler på utstyret studioet ønsker å benytte bak trafoen.
Høres dette ut som en bra løsning eller bruker man datastikk kun i UPS anlegg? Tanken bak det er bare at man ønsker en ""idiotsikring"" mot feil bruk av anlegget.
Mvh Jan
Løst
Hei,
Kan BFOU kabel med blå ytterkappe brukes på non IS kretser? Evt hvor står det at dette ikke er en godkjent løsning?
Løst
Jeg har holdt meg borte fra boliginnstallasjon et par år, men skal nå inntaller i et hus.
Har spørsmål angende utførelse av jord/hovedjord. Tidliger la jeg ut en ca. 15m lang jordline på 25mm2. Er det slik at denne nå skal rekke rundt hele grunnmuren? Er det nå også krev om spyd i tillegg?
Løst
Kan en bruke en Exm setrifisert spole i en IS krets?
Løst
Heisann.
På badet, skal jeg ha dusjnisje, den blir vel ca 1,5m over gulvet og er 40cm høy. Inni den, vil jeg ha en spot. Er det mulig og hvilken IP grad må jeg har der?
Mvh
Olav
Løst
Hei.
driv å tar automatisjon over Internet (itslearning), og ein ting som har slått meg litt. det er utrolig masse formler i dette faget, fra måling til hydraulikk. er det meningen at vi skal kunne alle desse formlene utenatt? eller finnes det eit oppslagsverk som vi skal/kan bruke under for eksempel eksamen? er det tillatt å ta med seg lærebøker og utskrifter som oppslagsverk på eksamen?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.