Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
installasjon i bedrift

hei

jobber i et trykkeri. der jeg er den eneste elektrikern(+3 automasjonsmekanikere) i vedlikehold. hva kan jeg utføre av arbeid. tenker da på utvidelser av ekstisterne anlegg. står jeg med hele ansvaret om jeg legger opp en ny kurs til noen stikk kontakter?

mvh
jens

Spurt ${formatDate(1362397380)}
Løst Løst
Innleie elektrikere

Dersom man som bedrift leier inn elektrikere fra bemanningsselskap, må man da holde liste/oversikt over alle innleide med at FSE er tatt og når det er tatt (er dette er krav?), dersom man har som krav at innleiefirma må sende oss gyldige fse hvergang vi bestiller, uavhengig om de har vært her før? Og at vi ikke godtar folk før papirer er motatt,sjekket og ok.

Det kan være snakk om flere hundre arbeidere samtidig så det er en 110% stilling å holde den listen ajour i så fall. Er ikke det bemanningsfirmaene sitt ansvar at alle deres folk har gyldig FSE?

Spurt ${formatDate(1362402000)}
Løst Løst
Ex
IS-beregning for detektorlooper

Hei!

Hvordan gjøres IS-kalkulasjon for en loop med for eksempel 2 røykdetektorer, 2 early warning-røykdetektorer og 2 manuelle meldere (tre forskjellige utstyr)?

Gjøres det 1 beregning for hele loopen, der kapasitans, induktans og spenning er summert for alle instrumentene og kablene?

Mvh
Øystein

Spurt ${formatDate(1362392340)}
Løst Løst
Automasjon
Curr satur? LT

Hei

har en feilmelding på en transmitter tror jeg, den veksler mellom verdi og ""Curr satur"", hva betyr dette? finner ikke ut av det i manualen.

Spurt ${formatDate(1362335820)}
Løst Løst
Rapport DLE

Når en kunde tar kontakt etter inspeksjon og har mottatt rapport fra DLE, som gjelder at del av installasjon mangler samsvarserklæring, hva gjør man med dette? Eks et rehabilitert bad fagmessig utført av elektrofagarbeider, men ikke av foretak med installatør.
En kan jo gå gjennom og kontrollmåle/ visuell sjekk og lage en rapport ut fra dette, men vil DLE lukke saken basert på dette, eller må en gå så grundig til verks/ evt reinstallere deler slik at en kan utstede egen samsvarserklæring for å lukke saken hos DLE?

Spurt ${formatDate(1362338880)}
Løst Løst
provisorisk anlegg

hei

Er det lov å legge opp til lys og varme med gummikabel som er støpsla og plugget til et byggskap.

Gummikabeler til lys og varme er stripset på en kabelbru fra byggskapet. Går videre fra kabelbrua til en wire som går til lampene. Alt er stripset hver 30 cm. samt er det flere gummikabler som går sammen på wire'n

Dette er en hall som er leid i over en periode på 10 år.

lampene er på 400W - 28 stk
Varmeviftene er på 18KW - 6 stk

Spurt ${formatDate(1362061320)}
Løst Løst
Sikre kabel i begge ender

Hei.
Fra et sikringskap, er det lov å sikre kabelen med en større sikring enn maks for kabelen om det i andre enden (liten underfordeling) står en sikring med mindre utløserstrøm som kabelen tåler?

Tenker da på at en ikke risikerer at ""hovedsikringen"" til underfordelingen ryker først (da dette skapet står noe utilgjengelig)

Tror ikke det er lov, for det er jo alltid en sannsynlighet at noen om 5-10 år kan komme å koble noe mer inn på denne kabelen.

Spurt ${formatDate(1369204920)}
Løst Løst
Batteri

Generelt om batteri :

1. Hva skal ladespenninger være?
Jeg antar at det skal være en viss prosent over.? Så på et 12V batteri trur jeg at det skal ligge på mellom 13 - 15V ladespenning.

2. Hvor lenge varer et batteri etter strømbrudd?
Usikker på dette, trur det har noe med antall celler og/eller Ah å gjøre.

Noen som har noe tips? prøver å finne noe på internett, havner bare på offroad bil forum.

Spurt ${formatDate(1362160560)}
Løst Løst
Vern og kabel til badstueovn

Skal sette opp en badstueovn inkl. kabel og vern lurer litt på hva jeg skal bruke.
Ettersom det er TN nett ønsker jeg å legge 400V. Ovner kan brukes for 230V og 400V 2N. 4,5KW (liten badstue)

Manualern sier: 230V: 20A og 4mm2 ved 400V 2N: 12A 2,5mm2 (er klar over forskrifter overstyrer leverandøren anbefalinger)

Spørsmålene mine:
- Da det er er 400V 2N. Blir dette regnet som 2 eller 3 fas/leder (blir ""N"" betegnet som leder)?

- Synes 12A sikring virket lite, trolig går jeg opp til 20A og 4mm2. Synspunkter? Hvor mye skaljeg ta hensyn til korreksjon for omgivelsetemperatur?

- Bruker dere kabel som kun tåler opp til 70 grader på tilførselkabel (PCV) (ref.montørhåndbok)? Normguiden 703.52 referer dog til kabel A07SS-R og SILIFLEX. Forslag til kabel?

- Er bad i naborommet. Regner med det er ok å sette opp en boks her, trekke PN fra sikringskap og videre skjøte til PVC kabel i boksen. (har mulighet til å legge PN-i rør i vegg) Synspunkter?

På forhånd takk

Spurt ${formatDate(1362004320)}
Løst Løst
Elektrisk støy
EMC på vibratoranlegg

Vi har et vibratoranlegg og lurer på hva vi skal gjøre med skjerming av kabel.

Anlegget består av et styringskap og 16 vibratorer styrt av frekvensomformere. Ut fra skapet går kabelen innom støpsel og stikk slik at vibratorene enkelt kan byttes ut. Stikk og støpsel er av typen Philip Hauge AVS 416-6, altså 400V og har tilkoblingspunktene L1, L2, L3, N og Jord. Vanligvis tilkobles skjermen til jord i skapet og klippes ved motoren(?), men her har vi stikk og støpsel på dette strekket.
Spørsmålet blir da hvordan vi kan få kabelen skjermet hele veien på en fagmessig korrekt måte? Slik som det er nå blir ikke koblingspunktet N brukt til noe i verken støpsel eller stikk, en mulighet kunne vært å tilkoblet skjermen til N for å få den med hele veien. Men spørsmålet her blir om dette er helt lov mtp. forskrifter?

Alle svar tas imot med takk!

Vennlig hilsen
Nikolai

Spurt ${formatDate(1362032880)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.