Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Melding

Hei!
Har en liten diskusjon her på avdelinger om det skal meldes inn når man legger til et vern i anlegget. Referer til paragraf 14 i FEL, der det står at melding skal utføres men ikke for mindre endringer som berører vern mot overstrøm, overbelastning og kortslutning. Da er vel spørsmålet, er å legge til en ny sikring en liten endring??

Spurt ${formatDate(1361455200)}
Løst Løst
skifte av sikringskap

Har sikringskap fra begynnelsen av 70 årene med enkle automatsikringer fordelt på to rader.
Disse er tenkt byttet til kombivern men problemet er utgående ledninger. Enkelte av disse kan bli noe korte.
Hvilken løsning anses som best uten å skifte all kabling.
Er en mulig løsning å montere større skap og derved få plass til rekkeklemmer i topp av skap og herfra fordeles til nye kombivern?
eller kan ledninger skjøtes med presshylser+krypestrømpe.

Spurt ${formatDate(1361464260)}
Løst Løst
Jorde gjennom bryter

Hei!

Jeg lurte på om noen vet om det er lov å jorde gjennom bryter ved arbeid på HS-linje? Er det tilstrekkelig at bryteren er låst og merket med ""arbeid pågår"" eller er det ikke lov?
Tenker da på muligheten av at bryteren kan vere dårlig og det ikke er god kontakt gjennom den ved evt. spenningssetting pga. missforståelser eller lynnedslag.

Spurt ${formatDate(1361530440)}
Løst Løst
Beregning av motorkabel

Hei!

Kan noen gi meg en grei ""oppskrift"" (fremgangsmåte) til å beregne vern og leder til en motor ?

Spurt ${formatDate(1361380140)}
Løst Løst
Automasjon
Beregning av motorkabel

Kan noen gi meg en grei ""oppskrift"" (fremgangsmåte) til å beregne vern og leder til en motor ?

Spurt ${formatDate(1361382360)}
Løst Løst
FSE Melding

Hei!
Har en liten diskusjon her på avdelinger om det skal meldes inn når man legger til et vern i anlegget. Referer til paragraf 14, der det står at melding skal utføres men ikke for mindre endringer som berører vern mot overstrøm, overbelastning og kortslutning. Da er vel spørsmålet, er å legge til en ny sikring en liten endring??

Spurt ${formatDate(1361296740)}
Løst Løst
Bonus under AUS-arbeid

Bedriften har i dag et tilegg for AUS-arbeid. Dette ønsker de å endre til en kombinert tilegg hvor de reduserer tilegget og utbetaler en bonus når hele anlegget er ferdig.
Er det tilatt å ha bonus på et prosjekt hvor det arbeides AUS (arbeid under spenning)

Spurt ${formatDate(1361177040)}
Løst Løst
måleinstrumenter

Er det tillat og måle spenning med et måleistument som er merket cat
iv 600v PÅ EN TAVLE MED 440V 80KA instrumentet inneholder sikring i
A meter målingen som tåler 10ka på 400ma og 20ka på 10a området .ved
feil innstilling på instrumentet klarer ikke sikkringene og bryte
kommer dette fram i fse da vi ser personer som måler på tavler med
høye korslutings verdier. Skal det brukes sikkringer i målepinnene ?.

Spurt ${formatDate(1361285820)}
Løst Løst
Kan harmoniske løse ut jfbryter?

Hei

Målte 20mA med lekaskjestrømtanga på en kurs som er tilkoblet noen batteriladere. Plages med at jordfeilbryter slår ut. Kan dette være på grunn av harmoniske? Anlegget er nytt og det er ikke jordfeil på laderne.

Spurt ${formatDate(1361058780)}
Løst Løst
Skjøting av PR

Kan man skjøte PR i en plastkanal med f.eks wago, og trekke ned i sikringsskapet?

Problemet er at jeg har ett sikringsskap i leiligheten som ser helt jævlig ut. Der alle PR'ene fra både skjult anlegg og åpent anlegg kommer som ei røys nedover veggen og ned i sikringgskapet mitt. Og skal jeg gjøre om dette, og få det til å se bra ut igjen samtidig må jeg gjøre det slik eller rive ned mesteparten av gangen for å få det bra.

Spurt ${formatDate(1361134800)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.