| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Har en liten diskusjon her på avdelinger om det skal meldes inn når man legger til et vern i anlegget. Referer til paragraf 14 i FEL, der det står at melding skal utføres men ikke for mindre endringer som berører vern mot overstrøm, overbelastning og kortslutning. Da er vel spørsmålet, er å legge til en ny sikring en liten endring??
Løst
Har sikringskap fra begynnelsen av 70 årene med enkle automatsikringer fordelt på to rader.
Disse er tenkt byttet til kombivern men problemet er utgående ledninger. Enkelte av disse kan bli noe korte.
Hvilken løsning anses som best uten å skifte all kabling.
Er en mulig løsning å montere større skap og derved få plass til rekkeklemmer i topp av skap og herfra fordeles til nye kombivern?
eller kan ledninger skjøtes med presshylser+krypestrømpe.
Løst
Hei!
Jeg lurte på om noen vet om det er lov å jorde gjennom bryter ved arbeid på HS-linje? Er det tilstrekkelig at bryteren er låst og merket med ""arbeid pågår"" eller er det ikke lov?
Tenker da på muligheten av at bryteren kan vere dårlig og det ikke er god kontakt gjennom den ved evt. spenningssetting pga. missforståelser eller lynnedslag.
Løst
Hei!
Kan noen gi meg en grei ""oppskrift"" (fremgangsmåte) til å beregne vern og leder til en motor ?
Løst
Kan noen gi meg en grei ""oppskrift"" (fremgangsmåte) til å beregne vern og leder til en motor ?
Løst
Hei!
Har en liten diskusjon her på avdelinger om det skal meldes inn når man legger til et vern i anlegget. Referer til paragraf 14, der det står at melding skal utføres men ikke for mindre endringer som berører vern mot overstrøm, overbelastning og kortslutning. Da er vel spørsmålet, er å legge til en ny sikring en liten endring??
Løst
Bedriften har i dag et tilegg for AUS-arbeid. Dette ønsker de å endre til en kombinert tilegg hvor de reduserer tilegget og utbetaler en bonus når hele anlegget er ferdig.
Er det tilatt å ha bonus på et prosjekt hvor det arbeides AUS (arbeid under spenning)
Løst
Er det tillat og måle spenning med et måleistument som er merket cat
iv 600v PÅ EN TAVLE MED 440V 80KA instrumentet inneholder sikring i
A meter målingen som tåler 10ka på 400ma og 20ka på 10a området .ved
feil innstilling på instrumentet klarer ikke sikkringene og bryte
kommer dette fram i fse da vi ser personer som måler på tavler med
høye korslutings verdier. Skal det brukes sikkringer i målepinnene ?.
Løst
Hei
Målte 20mA med lekaskjestrømtanga på en kurs som er tilkoblet noen batteriladere. Plages med at jordfeilbryter slår ut. Kan dette være på grunn av harmoniske? Anlegget er nytt og det er ikke jordfeil på laderne.
Løst
Kan man skjøte PR i en plastkanal med f.eks wago, og trekke ned i sikringsskapet?
Problemet er at jeg har ett sikringsskap i leiligheten som ser helt jævlig ut. Der alle PR'ene fra både skjult anlegg og åpent anlegg kommer som ei røys nedover veggen og ned i sikringgskapet mitt. Og skal jeg gjøre om dette, og få det til å se bra ut igjen samtidig må jeg gjøre det slik eller rive ned mesteparten av gangen for å få det bra.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.