Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1550 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9493 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 892 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 | |
Prosess, styring og regulering | 829 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 218 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Hei! jeglurer på hvordan man utfører måleresultater for overgansmotstand tl jord? hva forventet måleresultat? og erell informasjon om det emnet man trenger på fagprøven?
Hvor blir denne målingen utført egentlig? Er dette på anlegg uten jording? Har aldri gjort denne målingen før. Takker for alle svar.
Kan en sakkyndig driftsleder på noen måte forestå utførelse av virksomhetens eget anlegg?
( ny anlegg, nye kurser etc. )
Skal melding for utførelse av endring i anlegget sendes til DSB eller skal det sendes til bemyndighet som er E-verket?
Hei
Har fått krav om å montere ein nødstopp på ein billøftebukk frå dei som sertifiserar denne.
Styringa på denne bukken består av ein holde-vendar for opp og ned funksjon med automatisk retur til ""0"" når ein slepper denne.
Løftebukken stoppar å gå når ein slepper denne.
Spørsmål:
Må det monterast nødstopp-knapp(Soppform)
http://ecatalogue.schneider-electric.no/ProductGroup.aspx?groupid=28793&navid=25457&navoption=6
eller kan det nyttast rød/gul sikkerhetsbrytar?
http://ecatalogue.schneider-electric.no/ProductGroup.aspx?groupid=164503&navid=26151&navoption=6
Eventuellt når blir det nytta nødstopp-knapp, rød/gul sikkerhetsbrytar og svart sikkerhetsbrytar?
Kan det nyttast ein brytar/vendar for nødutkobling/nødstopp?
Takk
I forbindelse med renovering av gamle dyktige rør (støpejern) ble jeg bedt om å montere kjørnemuffe på nytt plastrøropplegg. Bolig med TN-C-S. Dette er vel ikke et krav?
Kan IK3maks egentlig måles? Jeg trudde det bare var IK2 min som kunne måles, og IK3maks beregnes, eller tar jeg feil da? :)
Hadde et spørsmål angående arbeids metode. at det alltid skal opprettholdes 2 barrierer.
Frakoblet. Sikre mot igjen kobling, måle.
Aus. Personelig beskyttelse verneutstyr, anleggsbeskyttelse. Men hva blir anleggsbeskyttelse i AUS arbeid?
Jobb nærliggende spenningsatte deler. Personbeskyttelse, risiko avstander, verneutstyr. Anleggsbeskyttelse her ser jeg som tildekking av spenningsatte deler.
Men fint om dere kunne kommet med flere forslag som kan bedre sikkerheten på disse punktene som ikke jeg har.
Det jeg lurer på er som følger, hvordan finner jeg ut hvilken kabel jeg trenger når jeg skal legge opp kabel til styremaskin. Det vert fint om noen kunne gitt en liten beskrivelse hvordan en går frem når man skal finne kabel til styremaskin.
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.