| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Lurer litt på om man kan splitte PEN-leder direkte på jordskinne i bunnen av sikringsskapet, eller det må brukes egen klemme til dette?
Løst
Vil en elektro ingeniør ansatt i virksomhet selvstendig kunne feilsøke på elektriske anlegg ?
Løst
Er det noen som veit om en 2 polet bevegelsesdetektor for og montere i veggboks.
Løst
Hei,
Vi har Remote I/O kabinetter som er installert i sone 2. Disse har inn og utganger som er Exi. På denne typen er det vanlig å installere motstander på utganger som ikke er i bruk for å slippe å få signal feil på disse kanalene i kontrollsystemet.
Er det lovlig å gjøre dette i sone 2? En motstand er jo en ""simple apparatus"", men i IEC 60079-11 5.7 5) står det følgende ""when simple apparatus is located in the explosive gas atmosphere, is shall be temperature classified"". Må jeg da ha en temperaturklassifisert motstand? Og om jeg må ha det, hvor får jeg tak i en slik?
MVH
Bjørn
Løst
hei!
skal montere opp et tvillingpumpesystem med styring av PLS
IT nett 230V
hva sir reglene med utelatelse av jordfeilbryter?
og hvor står det?
Løst
dersom stuen er ujordet, det skal monteres en varmepumpe. jordinger er ikke trukket frampå stuekursen
nermeste jordede stikkontakt ca o,5m er på kjøkkenkursen.
kan jeg bruke strøm fra stuekursen og jording fra kjøkkenkursen til en stikkontakt til varmepumpe,?
Jeg vet at stikkontakten til varmepumpen skal være enkel og merkes med kun varmepumpe i ujordede omgiveler.
Løst
Hvorfor er det påbudt med overspenningsværn i nye innstallasjoner når dette får lynnedslaget til å skrote hele innstallasjonen... som de fleste med litt elektrobakgrunn forstår leder jo overspenningsværnet strømmen til jord og kommer det da et nedslag på flere tusen volt med enorm energi vil jo strømmen gå utover i alle jordledere i innstallasjonen fra klemmebrettet i sikringskapet... Løsningen på dette problemet vil helt klart være å ikke ha overspenningsværn i husinnstallasjonen, men ha en disneuter et stykke utenfor huset med lange elektroder i jordpotensialet omkring på tomten etc.etc....
Et eksempel på god/seriøs lynavleder jording vil man eksempelvis se på en mobilantennemast med et 20 talls jordledere tilknyttet lange elektroder plantet ned i bakken 20 meter rundt hele masta..
Det virker for meg om at overspenningsværn som angiveligvis skal beskytte mot lynnedslag er lite gjennomtenk eller tom. laget for å tjene penger...
Løst
Heisann. Skal snart bygge meg nytt hus og det er en stund siden jeg har drivet med husinstallasjon. Har fått med meg de nye punktene om antall punkt osv.
Det jeg lurer på er om det forslaget som forelå mtp at det skal være egen kurs for planlagte enkeltbelastninger over 1500w? S.feks vaskemaskin,tørketrommel,micro osv, skal alle disse ha egen kurs?
Er det ellers noe vesentlig av endring en må passe seg for?
Mvh
Daniel
Løst
Er det fortsatt et krav at instrumentkabler skal megges ,eventuelt med hvilket spenningsnivå,kablene er stort sett godjkjent for 250V.
(DRAKA kabel)
Løst
Hei
Ifølge Norsok så skal alt som ikkje er skrudd eller sveisa sammen bondes med min.6mm2.
Hvordan måler/verifiserer man at bonding er god nok?
F.eks bonding av kabelbruer/HVAC-kanaler/rør i taket på et boligkvarter offshore. Er det godt nok med kontinuitets-tester (200ma) eller må det instrument til? Hva er kravet til måleresultat, < 1 Ohm? Hvor langt må en strekke bondingkravet, må absolutt alt stål være bondet? F.eks kloakkrør som er veldig mange skjøter på med gummipakning mellom. Må alle skjøter være bondet til jord, eller går det an å bruke skjønn her?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.