Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1543 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9464 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 888 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 | |
Prosess, styring og regulering | 830 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 13 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Noen som vet om NEK 439 2010/2012 ferdig?
Ser at på standard.no står det at den inneholder del 0,1 og 2 er dette alle delene?
Trodde selv det var 5-6 deler?
Hei.
I huset mitt så er det blandet åpent og skjult anlegg.
Jeg er igang med å legge om til jordet anlegg i de rom der dette er ujordet. Og da er det den åpne kablingen sin tur.
Men her har selvsagt forrige montør vært så fremtidstenkende og hensynsfull at vedkommende har klipt jordlederen tvers av i samtlige kabelender. (Jeg kan ikke fordra når folk gjør sånt!)
Og det å legge nye kabler er veldig mye arbeid.
Men så har jeg jo et punkt i røranlegget tilhørende en annen kurs ikke så langt fra en av stikkontaktene på denne kursen. Så jeg tenkte jeg kunne legge en kabel fra røranlegget og over til kursen som forsyner den åpne installasjonen og kun bruke jordlederen i kabelen. Kursen i røranlegget er en 16A kurs med en gjennomgående 2,5mm2 jordleder.
Men er dette tillatt eller er det et absolutt krav om at hver kurs skal hente sin jordforbindelse i skapet?
Løsningen skal selvsagt nøye beskrives i dokumentasjonen på anlegget, hvis den er lovlig. Jeg tenkte også å skrive dette på en lapp som jeg legger inni boksen så det er bevisstgjort at jordlederen forsyner en annen kurs også.
Hei!
Med 5 sikre oppfyller man vell krav til minimumsdokumentasjon på boliginstallasjoner? Lurer på hvor jeg finner krav til dokumentasjon?
Hei!
Lurer litt på dette med foroverkobling, hva er dette? Trenger en god forklaring
Hva menes med:
Bumpless transfer
Bumpless tuning
Driver på med en enkel motorinstallasjon her. Her er det snakk om å koble opp en direktestart av motor, men styrestrøm og hovedstrøm.
Jeg har beregnet meg frem til dimensjoneringen på hovedstrømmen, slik at dette er godt dokumentert.
Videre lurer jeg på hvordan jeg skal dokumentere at dimensjoneringen på styrestrømmen er god nok?
Og så lurer jeg på fargene på ledingene? Burde jeg ta en farge på storestrøm og en på hovedstrøm? Eller burde jeg kjøre sort-brun-grå på L1, L2, L3 på hovedstrømmen? Samt en annen farge på styrestrømmen? Er det noen forskrifter som styrer dette?
Setter pris på alle svar!
Hei!
Lurer på om det er slik at alle installasjoner MÅ vøre utført etter: NEK400-411, 412, 413 eller 414?
Hei. Dette er bare noe småtterier jeg lurer litt på.
Så godt som alle montører har en OLH nøkkel på jobbknippet sitt. Mange har det også på privatknippet sitt.
Men jeg la merke til at nøkkelen min faktisk ikke er en OLH nøkkel men en OLU nøkkel. På mitt private nøkkelknippe så har jeg derimot en OLH nøkkel.
Etter litt googling så finner jeg ut at OLU er standardnøkkel til sikringsskap mens OLH er nøkkelen som går et hakk lenger og kan låse deg inn i hovedtavler.
Men hovedtavlene på de bedriftene og borettslagene jeg har jobbet for så har OLU nøkkelen min låst meg inn i samtlige hovedtavlerom uten problemer.
Hva er egentlig den offisielle sannheten eller intensjonen rundt disse nøklene?
Er det sant at disse hovedsakelig benyttes kun i Oslo?
Hva bruker montører ellers i Norge da? Eksempelvis bergen, stavanger, trondheim etc.
Hei!
Lurer på hva de konkrete utkoblingstidene er på forskjellig nettsystem?
Mener å ha lest 5 sekunder, 2 sekunder, 0,1 sekunder osv.. Noen som kan greie dette opp for meg?
Har et par spørsmål om krav til antall ledere i kabel til EExd AC motor:
Slik jeg har forstått det er det myndighetskrav offshore om å bruke 3 leder + separat jordleder i kabel til EEXd motor?
Er dette korrekt oppfattet?
Både motor og kobl. hus på motor er EExd og det er brukt BFOU (eller tilsvarende) offshore kabel med skjerm.
I tillegg oppfatter jeg det slik at man IKKE kan betrakte avsluttet skjerm i EExd nippel som godkjent jordforbindelse på Eexd utstyr, og derfor må ha separat jordleder i kabelen!
Er dette korrekt?
Og har det i denne forbindelse noe å si hvilken sone Eexd motoren evt. står i?
Er det øket krav i sone 1 vs sone 2 med tanke på jording? Står det noe i IEC om dette evt.?
Og (viktig) hvor i regelverket (IEC) kan man eksplisitt vise til krav om det skal være 3-leder + separat jordleder? Eller at skjerm brukt som jord ikke er tillatt?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.