| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Kan noen forklare meg hvordan en zenerbarriere fungere? Hvorfor det ikke er eksplosjonsfarlig. Hva skjer når en får en kortslutning. Alså alt?
Tar i mot alt av svar
Løst
Ved innleie av el-personell i prosjekter, sjekker vi alltid gyldig FSE (+DSB utenlandske) men vi sjekkar ikkje alltid at personell har gjennomført årlig førstehjelpsopplæring.
Blir ikkje det feil?
Løst
Vurderer å montere mykstareter for pumpe i sone. Tenker å beholde eksisterende kontaktor med vern og kople mykstarer etter dette. Kan jeg da være sikker på at jeg fortsatt oppfyller kravet til utkopling i løpet av Te tiden?
Løst
Hei
Har lest at kravet til IP-grad på en tavle som skal betjenes av usakkyndig personell skal være IP2XC eller IP3X? Kan ikke finne dette noen steder?2
Løst
Hva skal til for å bli høyspentinstallatør?
Siden jeg allerede har installatørpapirer for lavspent har jeg hørt at det er nok med ett høyspentkurs (lik det dere har i Tønsberg), uten en installatørprøve i etterkant. Stemmer det?
Løst
Hei
Jeg lurer på en ting når det gjelder jording av enkelt komponenter i kontainere som foreksempel Ex høytalere, Ex ovner osv. Disse komponentene er jo som regel festet i strukturen på kontaineren og jordet via jord i kabelen er vi da nødt til og jordet komponenten til struktur bare fordi denne komponenten har jordings punkt på utsiden? Forutsatt at vi har jordet til struktur ved første tilkoblings punkt.
Løst
Hei har fått i oppgave å redgjøre litt om begrepene personsikkerhet og utstyrssikkerhet. og hvordan de brukes i praksis, noen som har noen tips eller bra å hjelpe med her? er ifbm motorstand (rødt motorbrett med sikring,kontaktorer, pls og motor)
Løst
Hei
Sitter å leser litt på dimensjonering av kurser.
Blir litt forvirret av beregningen rundt faktisk Iz.
Noen steder benyttes en formen som ser slik ut: Izmin= Vernstørrelse/(Ktemperatur*Knærføring)
For så å finne et tverrsnitt som har en større strømføringsevne.
Andre steder kjøres denne formelene: Iz=Izavlest*Ktemperatur*Knærføring
Hva er riktig? Kan ikke finne noe i NEK eller montørhåndbok om den første formelen..?
Løst
Hei
Lurer på om noen kan forklare meg litt om prosessdynamikk?
Løst
Hei
Lurte på kva som er vanleg utførelse av jording for nettstasjon og kabelskap.
Har lest ein del på REN, men funne at dette til slutt er litt forvirrande.
Skal nettstasjon ha tilkopla hovedjord (blank cu i grøft), jordelektrode og ringjord?
Er det nok med hovedjord og elektrode i kabelskap? eller skal det vere ringjord her og?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.