Tema | Tråder | |
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1550 | |
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9493 | |
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 892 | |
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 | |
Prosess, styring og regulering | 829 | |
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 218 | |
![]() | Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
Ask questions and get answers in English | 16 |
Vi har et pumpehus med frekvensomformere, der påstand om overharmoniske støy / strøm slår over i N-leder.
Kan man ""jorde"" evnt. filtrere denne støyen helt vekk?
Hvordan man måle overharmoniske strømmer?
Hva er lengste utløsningstid for vern på en stikkontakt kurs hvor almuen kan koble til utstyr.
hallo.
har et liten spørsmål ang jordelktrode. om jordelektroden er utført som Cu Wire/linr 50mm2 og den er forlagt rundt i bygget med en lengde på <100m
Cu Wire/line er forlagt i matjord/leire.
hvor finner man ut hvilken tversnitt man skal bruke? håper på svar og kanskje hvor i nek 400 det står.
skal det gå 50mm2 hele veien til skapet? eller kan man gjøre tversnittet mindre.
anlegget er IT anlegg. boligblokk
Er det noen som har et godt pedagogiskl svar på hva som kan skje i installasjonen når man mister PEN forbindelsen i tilførselen til en bolig på et 400V TN-C-S anlegg?
Hei ¨
Hvor står det at elektriker kun har anledning til å jobbe på spenninger opp til og med 1000 V?
Og eventuelt vill det være anledning til å instruere en elektriker til å utføre mindre arbeid som betjening av høyspent brytere ?
Gjerne noen henvisninger
hvordan påvirker endringer i motstand I/O kortets inngangslesning?
Er det ok ihht forskriftene å anvende fargen blå i målerbukten(eller til stigere) for den ene fasen i it-anlegg, og hvis ikke nå, har det da allikevel på noe tidspunkt vært tillatt?
Hei! Lurer på om noen har noen erfaringer med innkjøp av AUS verneutstyr som hjelm, visir, hansker og matte. Ønsker å kjøpe inn enkle små sett som tar liten plass og som enkelt kan oppbevares i montørenes biler. Gjelder lavspenning. Ønsket er å unngå at montøren tar en ""snarvei"" pga lang vei til felles verneutstyr, og derfor jobber på eller nær ved spenning uten verneutstyr.
Lurer også litt på om hjelm er nødvendig.
Heisann. Har bare et lite spørsmål angående hvordan jeg kan dokumentere valg av å bruke RK-0,75 på en 6A kurs. Jeg har tavlenormen her liggende, men er usikker på hvordan jeg kan dokumentere dette valget, hvilke tabeller i tavlenormen jeg kan referere til, samt krav.
Tenker på den samme måten at i NEK-400 for overbelastning av kabel har man Krav 1 og krav 2, samt tileggskrav for kabler fra 1,5 opp til 4kvadrat. Leter her etter samme måte å dokumentere at det er innen for forskriftene med hjelp av tavlenormen å bruke 0,75 på 6A kurs.
Takker for alle svar :)
Mvh
Per
Hei
I høst tok jeg installatørpapirene. Så fikk jeg høre at jeg måtte ta i bruk papirene innen en viss tid, ellers ville ikke papirene være gyldig lengre. Stemmer dette???? Og hvor kan jeg lese om dette?
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.