| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
trenger frenkvensonformer motorvern? eller det er innebygd motorvern i frekvensonformern? har altivar 11 frekvensonformer
Løst
På skole hvor det er montert automater på 30mA for utvendig belysning slår seg ut. Kan jordfeilautpmater sløyfes eller skiftes ut til 100mA?
Løst
Hei.
Bak huset mitt går det en jordskråning opp. Der oppe er hovedveien og et busskur.
Jeg fikk en forespørsel i posten idag der de som drifter bussholdeplassene spurte om de kunne sette opp en seriemåler i skapet mitt og trekke en kabel opp til busskuret. For å drive en skjerm som skal vise ruteinfo. Så kunne vi gjøre opp årlig. Helt greit for meg, det.
Men kan jeg egentlig dette?
Jeg har hørt om utleiere som har fått smekk på fingrene for å ha ""solgt"" strømmen videre til leieboere og at disse må ha eget målepunkt fra netteier.
Blir det ikke litt slik i dette tilfellet også?
Løst
Hei
Jeg lurer litt rundt dette med kabel og vern. Si jeg får en oppgave som f.eks dreieretningsvender, mykstarter eller lignende. Hva skal da egentlig beregnes?
Vi har jo vern på både hoved, styrestrøm og motorvern i tillegg. skal kabler mellom sikring og motorvern ha en utregning, og fra motorvern og ut til motor ha en egen? Hva med styrestrømmen?
Løst
hei. sier normen/forskriftene noe om man kan ha to kabler samme kurs i en sikring? eller burde man bare ha en kabel til sikringen?
Løst
Jeg har forstått det slik at det er farlig å få i seg 50V, men jeg trodde det var amperen som avgjorde dette. 30mA, er det kroppen tåler. Hvorfor hører du da alltid om at kroppen tåler maks 50V? Kan du forklare dette?
Løst
Hei!
En stund siden jeg har vært på kurs, så derfor går spørsmålet,
f.eks Ex d IIC T5, hva betyr ""C"" i denne betegnelsen? minns det var i forbindelse med type gass gruppe? eller..
Mvh Thomas
Løst
hei, har en frekvensonformer på to fase.. og det skal trekkes tilførsel for den kabelen.
men kabelen skal trekkes i rør. hvilken kabel er det normalt å bruke da? og må jeg ta hensyn til noe.? og hva er det med EMC
Løst
Heisann! Ombord på på den flyttbare innretningen Transocean Barents har det blitt installert en ny sveisesjappe men TN-fordeling. I TN-fordelingen er det intallert avganger med kun en-polig brudd. Hva sier regelverket i IEC-61892 og NEK 410 om dette? Vi mener det sikreste er to-polig brudd men vi må forankre dette mot noe regelverk.
Takker!
Mvh Stig Seierstad - Elektro Ansvarshavende, Transocean.
Løst
Hei
Lurer på om noen kan forklare meg hvordan PID-regulatoren arbeider?
Hvordan formler ligger bak, samt forklaring av disse?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.