Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om ExForskrifter og normer DSBForskrifter og normer Hav og SjøfartVarme arbeiderAutomasjonElektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året
TemaTråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx1550
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 4409493
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892892
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering829
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning218
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English16
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
AUS opplæring

Hei.

Hva er krav til dokumentert opplæring i AUS arbeid?

Er det tilstrekkelig med et årlig FSE kurs?

Spurt 9:36 - 16.1.2013
LøstLøst
Automasjon
Regulering

Hei, er bare usikker på noe spørsmål. Håper noen kan hjelpe meg.
Hva vil si at en prosess er ulinjær ? vil det si at den er urolig og ikke har noe fast innløp fra prosessen før? Eller utløp ?

Hva er egentlig en prosess dynamiske egensskaper? Er dette hvordan prosessen oppfører seg?

Føler jeg har forstått linjær og hurtigåpende karakterstikk på en ventil. Men sliter med å forstå hvordan en likeprosentelig oppererer. Er det bare løfting av pluggen egentlig? hvor stor åpning dette gir. Og hvor brukes typiske likeprosentelige karakterstikker? I hvilke prosesser? Takker for alle svar jeg får.

Mvh

Ruben

Spurt 13:13 - 16.1.2013
LøstLøst
Gunnar

hei,, har lest at det er krav til jordfeilbryter IT anlegg før overspeningsvernet? hvorfor er det sånn på IT men ikke TN? og hvordan finnner man størrelsen av jordfeilbryter. vet det er krav til jordfeilbryter til alle kurser, da er kravet 30mA

hvordan finner man riktig størrelse av jordfeilvern før OVS, og hva er egnetlig mest normalt i et bolig

Spurt 16:18 - 15.1.2013
LøstLøst
Strømforbruk

hei.
Har et tilfelle på en hytte der kunde har lest av strøm i mange år.
Nå ble måler byttet og kunde fikk faktura på 77000,- for den gamle måleren. De påstår at de har lest av feil, eller det er noe feil på anlegget. Er det mulig at feil på anlegget av noe slag skal gi utslag på måleren

Spurt 8:51 - 16.1.2013
LøstLøst
Automasjon
Fagprøve spørsmål

Hei

Jeg skal snart opp til fagprøven og holder på å øve. Faget er jo ekstremt stort så jeg vil prøve å spisse innsatsen litt der hvor det er mest aktuelt for meg. Fagprøve riggen består av regulering av nivå i en tank, med bryter for lav alarm og høy alarm. Pådrag er reguleringsventil.

Hva er ""normale"" spørsmål som kan forekomme i et slikt anlegg? Eventuelle spørsmål som går igjen?

Spurt 21:57 - 14.1.2013
LøstLøst
Krav til brannbryter 300mA

Kan noen hjelpe meg med å tolke svaret til NK64. Skal det være brannbryter eller ikke?

http://www.nk64.no/NK64_NEK400_FAQ_view.aspx

Spurt 7:20 - 15.1.2013
LøstLøst
Kursbeviser

Hei
Hvordan vet man at FSE kursbevis er ekte? Vi får inn mange hjemmesnekkra beviser fra enkelte utenlandske underleverandører. Gjør jo at man tviler litt..selv om vi vet jo at kurser kan holdes internt i bedrifter og kursbevisene blir laget selv. Finnes det noen måte å kvalitetssikre det på?

Spurt 7:30 - 15.1.2013
LøstLøst
Bad, soneindelinger

hva er all nødvendige informasjonen man trenger når det gjelder bad og soneindelinger til fagprøven?

Eller noe annen man burde forbrede seg før fagprøven.

Spurt 19:50 - 16.1.2013
LøstLøst
Montering av jordet lampe - er det lov med vanlig lampettledning?

Hei dere,

Siden jeg er helt grønn på elektriske ting, tenkte jeg kunne spørre her! Som tittelen sier: Jeg her en Louis Poulsen PH-5 Taklampe (i aluminium), som skal henge i spisestuen (4 meter unna vann, hvis det har noe å si). Denne har ihht medfølgende dokumentasjon: Kapslingsgrad IP20 og isolasjonsklasse 1 m/jord. Denne skal jeg som nevnt henge i tak, og fra ""kuppelen"" i taket skal jeg koble en ny ledning som skal inn i et støpsel og en jordet kontakt.

Spørsmålene mine er som følger:
1: Kan jeg bruke en vanlig, ujordet lampettledning for å koble lampen sammen med støpselet, selv om både lampeledningen og støpselet er jordet? Altså bare unngå å koble jordingen i ""sukkerbiten"" som er i kuppelen.
2: Hvis ikke, hvorfor ikke? Hva er det verste som kan skje?
3: Hvis jeg må det, vet dere hvor jeg kan få kjøpt en slik ledning som jeg trenger? Clas Ohlson etc har det visst ikke. Typebetegnelsen på ledningen jeg trenger har jeg forsåvidt skjønt at er følgende: H 05 VV H 2-F (oval). Sier det dere noe?

På forhånd tusen takk!

Niklas

Spurt 21:31 - 14.1.2013
LøstLøst
Ex
Ex-reperasjon

Er det slik at det kun er verksteder som kan utføre reperasjoner på EX- sertifisert utstyr.

Spurt 17:10 - 14.1.2013
LøstLøst
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.