| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei, er ganske ny i PLS ""gamet"" og har fått en oppgave som lyder som følger:
""Dreieretningsvender
a) det skal laget eget PLC program i ""PLC 4""
b) Det skal lages HMI for Start Venstre og Start Høyre, Stopp for dreieretningsvender Mekanisk/Elektrisk forrigling skal også etableres i styrestrøm.
c) Det skal opprettes inter node link fra Node 1 til Node 4, med den hensikt at dreieretningen skal endres hver gang stopp og start av pumpe motor blir utført.""
Hvordan virker dette internode signalet?
Må jeg trekke kabel mellom node 1 og node 4?
Kan jeg ikke endredreieretningen hver gang pumpa startes uten å gå innom node 1 og bare holde meg i plc4?
Er relativt blank på området så setter pris på om noen hadde tatt seg tid til å forklare litt :)
På forhånd, tusen takk
- Kristian
Løst
Hei!
Hvis en montør blir utsatt for strømgjennomgang på arbeidsplassen sin, hvem skal da kontaktes av offentlige myndigheter?
Vil firmaet få besøk/ettersyn av noen offentlige myndigheter i etterkant av ulykken?
Løst
Hei!
Mitt spørsmål er følgende:
Hvis et firma kun prosjekterer elektriske anlegg, ikke utfører, må det da være en installatør i firmaet?
Eller gjelder dette kun for utførelse?
Vet noen om hvor jeg kan finne noe om ansvarsområde for en installatør?
På forhond takk
Løst
Hei.
Hva er kravet til jordfeilbryter på varmekabel anlegg ute?
Kan man feks bruke 100mA?
Eller holder det med automatisk utkobling innenfor 0,4 s så jordfeilbryter er utelukket?
Løst
Under opptakskravende til installatørprøven står det at en må jobbe som tekniker i 2 år etter endt skolegang. Rekner med at 2 år som sakkyndig driftsleder i en bedrift er kvalifiserende??
I FKE står det at installatøren skal ha sitt daglige virke i bedriften. Hvordan kan man definere det? 50% hos seg selv og 50% som f.eks sakkyndig driftsleder/annen stilling i en bedrift eller er det slik at en ikke kan jobbe med noe annet når en er installatør?
Tenker da litt på oppstartsfasen.
(trivst veldig godt hos nåværende arbeidsgiver men ønsker egen firma, vet at det beste hadde vært å fått leid meg selv inn men tror ikke det er ønsket ifra bedriftens side)
Løst
Eg har eit problem med at min forankoblede jordfeilbryter løser ut, fordi det er jordfeil i nabolaget. Eg er tilkoblet i IT-nett. E-laget rykker heldigvis ut ganske kjapt på forespørsel, for å lokalisere jordfeilen, men dette skjer relativt hyppig, og er blitt eit stort problem. Når dette skjer på vinteren, og me er bortreist, kommer me heim til iskaldt hus og varm fryseboks og kjøleskap.
Er det noken som kan fortelle meg korleis eg kan fikse dette problemet, uten at eg trenger å bytte alle automatene mine (20stk.)?
Løst
Hei
Har fått i oppgave å koble to PLS´er sammen med en såkalt ""internode link"". Har aldri hørt om dette så jeg lurer på hvordan det gjøres og hva det er?
Håper dere kan hennvise meg til kilder om emnet, eventuellt forklare noe her om hvordan det virker?
Takker.
Løst
Hvordan sjekker man dreieretning på en motor? Står det noe sted?
Løst
Det er nå ein ny føner på markedet av typen: Steinel HB1750.
Denne føneren har utskiftbare termostater,blå termostat er på max 150grader. er dette noe vi kan bruke?
Løst
Hei, har en kunde som har sendt over en rapport fra infratek, der det står at jordfeilautomaten til badet ikke slår ut vet feilstrøm. (ved bruk av eurotester)
Testknappen på automaten fungerer.
Har aldri vært borti det problemet før så tenkte å høre om noen vet hva det kan være? Jeg tenker at enten er jordfeilautomaten ødelagt (testknapp fungerer) eller så er det ikke bra nok jording på kursen. Er det noe annet det kan være?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.