| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Kan noen gi meg en grei ""oppskrift"" (fremgangsmåte) til å beregne vern og leder til en motor ?
Løst
Kan noen gi meg en grei ""oppskrift"" (fremgangsmåte) til å beregne vern og leder til en motor ?
Løst
Hei!
Har en liten diskusjon her på avdelinger om det skal meldes inn når man legger til et vern i anlegget. Referer til paragraf 14, der det står at melding skal utføres men ikke for mindre endringer som berører vern mot overstrøm, overbelastning og kortslutning. Da er vel spørsmålet, er å legge til en ny sikring en liten endring??
Løst
Bedriften har i dag et tilegg for AUS-arbeid. Dette ønsker de å endre til en kombinert tilegg hvor de reduserer tilegget og utbetaler en bonus når hele anlegget er ferdig.
Er det tilatt å ha bonus på et prosjekt hvor det arbeides AUS (arbeid under spenning)
Løst
Er det tillat og måle spenning med et måleistument som er merket cat
iv 600v PÅ EN TAVLE MED 440V 80KA instrumentet inneholder sikring i
A meter målingen som tåler 10ka på 400ma og 20ka på 10a området .ved
feil innstilling på instrumentet klarer ikke sikkringene og bryte
kommer dette fram i fse da vi ser personer som måler på tavler med
høye korslutings verdier. Skal det brukes sikkringer i målepinnene ?.
Løst
Hei
Målte 20mA med lekaskjestrømtanga på en kurs som er tilkoblet noen batteriladere. Plages med at jordfeilbryter slår ut. Kan dette være på grunn av harmoniske? Anlegget er nytt og det er ikke jordfeil på laderne.
Løst
Kan man skjøte PR i en plastkanal med f.eks wago, og trekke ned i sikringsskapet?
Problemet er at jeg har ett sikringsskap i leiligheten som ser helt jævlig ut. Der alle PR'ene fra både skjult anlegg og åpent anlegg kommer som ei røys nedover veggen og ned i sikringgskapet mitt. Og skal jeg gjøre om dette, og få det til å se bra ut igjen samtidig må jeg gjøre det slik eller rive ned mesteparten av gangen for å få det bra.
Løst
Hei, er ganske ny i PLS ""gamet"" og har fått en oppgave som lyder som følger:
""Dreieretningsvender
a) det skal laget eget PLC program i ""PLC 4""
b) Det skal lages HMI for Start Venstre og Start Høyre, Stopp for dreieretningsvender Mekanisk/Elektrisk forrigling skal også etableres i styrestrøm.
c) Det skal opprettes inter node link fra Node 1 til Node 4, med den hensikt at dreieretningen skal endres hver gang stopp og start av pumpe motor blir utført.""
Hvordan virker dette internode signalet?
Må jeg trekke kabel mellom node 1 og node 4?
Kan jeg ikke endredreieretningen hver gang pumpa startes uten å gå innom node 1 og bare holde meg i plc4?
Er relativt blank på området så setter pris på om noen hadde tatt seg tid til å forklare litt :)
På forhånd, tusen takk
- Kristian
Løst
Hei!
Hvis en montør blir utsatt for strømgjennomgang på arbeidsplassen sin, hvem skal da kontaktes av offentlige myndigheter?
Vil firmaet få besøk/ettersyn av noen offentlige myndigheter i etterkant av ulykken?
Løst
Hei!
Mitt spørsmål er følgende:
Hvis et firma kun prosjekterer elektriske anlegg, ikke utfører, må det da være en installatør i firmaet?
Eller gjelder dette kun for utførelse?
Vet noen om hvor jeg kan finne noe om ansvarsområde for en installatør?
På forhond takk
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.