| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9570 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Jeg vurderer å ta høyspenningskurs. Har lest litt om dette på Færder Vgs. De skiller mellom to kurs, H-01 (100 timer) og H-02 (40 timer). Jeg regner med jeg må ta dette H-01 (100 timer).
Ser også at de har repitisjonskurs på høyspenningskurs. Jeg trodde det var krav til årlig FSE kurs lav og høyspent, men er det også slik at jeg må repetere H-01 høyspenningskurset, og eventuelt hvor ofte? Dette er jo veldig dyrt å repetere (6000kr).
En annen ting jeg lurer på er om det er flere som tilbyr et slikt kurs. Og jeg lurer også på om det finnes muligheter for å ta dette H-01 høyspenningskurset nettbasert eller om dette rett og slett ikke lar seg gjøre av praktiske grunner?
Løst
Hei er det krav til sikkerhetsbryter foran en varmepumpe i en bolig installasjon?
Løst
Er automatiker, og har da lov å koble elektrisk i eigen heim. har kjøpt meg ei vifte på badet, rør er trekt fram og lagt pr kabel i.
Fikk av eit elektrofirma her heime beskjed om at lys og vifte må ha pr kabel i rør siden ikkje det ender i boks på vegg. det er greit. Men er det ikkje ein litt mjukare kabel ein kunne brukt i staden for 2,5mm2. Synst denna er veldig stiv.
Eller er det det alle elektrofirma bruker??
Løst
Hvordan vil det være greiest å regulere vann nivå med en sentrifugalpumpe på 10 Hz?
Løst
Jeg har en kar som har problemer med at sikringen slår ut pga stor belastning på kursen. Føringsveiene er i uisolert vegg, med andre ord så skal 13A være mulig å bruke.
Nå har det seg slik at han har fått tak i 13A sikring fra Alhsell på egen hånd, slik at dette kun er vanlig sikringsautomat.
Kan man se på dette som vedlikehold og dermed ""slippe"" å beskytte med kombivern/jordfeilbryter? Er 400V TN anlegg.
Løst
Kan man gå fra rett jordelektrode (Cu-wire) og avgreine ut til f.eks tjømemuffe og heiskonstruksjon i grunn. Eller må man trekke en enkelt kabel ut til tjømemuffe og ut til heiskonstruksjon, rett fra hovedjordskinne?
Løst
Hører mye rykter om at leverandører et pliktet til å ha reserveleder til maskiner og utstyr i opptil 10 år etter endt produksjon.
Noen som kan henvise meg til hvor dette står?
Løst
Hei!
Har et par senariorer jeg ikke helt har klart å bli enig med meg selv på, og hvis du har en referanse som jeg kan finne ut mer på, hadde det vært fint:
1:
Du har en krets som er Ex ia IIC T4/T5 i en JB som er Ex ib II T5 IP66. Kan du da ha panserslange eller ""Hydraulikk"" slange mellom denne og en JB som har Ex ia IIB/IIC T5 uten å bryte Ex klassifiseringen? Eller må det monteres nippel i boksene som er IP54 eller IP66 for å beholde klassifiseringen?
2:
Du har en krets som er Ex ia IIC T4/T5 i en JB som er Ex ib II T5 IP66. Kan du da ha panserslange eller ""Hydraulikk"" slange mellom denne og en JB som har Eex nA IIC T5,T6,IP66 uten å bryte Ex klassifieringen? Kan du ""Adoptere"" Ex ia/Ex ib klassen på noen måte, eller vil den automatisk bli Eex nA som kun er sone 2? Og hvis ikke du kan bruke panserslange/rør, må du da bruke IP54 eller IP66 nipler for at det kan fungere?
3:
Du har en krets som er Ex ia IIC T4/T5 i en JB som er Ex ib II T5 IP66. Kan du da ha panserslange eller ""Hydraulikk"" slange mellom denne og en JB som ikke er klassifisert, da den er støpt som en del av kompressoren, men den inneholder rekkeklemmer for tilkobling av Ex ia Temperatur sensorer. Vil ""boksen"" ""Automatisk"" få Ex ia klassen, da den kun inneholder Ex ia kretser?
Jeg vet det er mye, men hadde noen kunne gitt meg et svar på dette, eller rettet meg i riktig retning, hadde det vært fint.
Løst
Hvor står det at det er krav om allpolig bryter lys utendørs?
Så lenge det ikke blir fanget opp av unormale ytre påvirkninger, hvor står det at det skal være 2pol bryter utendørs???
Det står flere steder i NEK at det ""bør"" være allpolig brudd. Men ingen steder hvor det skal.
Det sto i NEK 818 i den 2006 versonen, men finner ingen steder det står i 2010 versonen.
Noen som vet????
Løst
Hei, har fått installert en induksjonstopp, elinstalltøren sa det var krav om sensor for varem overvåking på kokesone. Det ble montert inn en som sitter over kokesonene, trådløs, som bryter strømmen på stikk kontakten til induksjonstoppen. Er dette krav ved installasjon av en induksjonstopp? Takknemmelig for svar.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.