| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1560 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
De fleste offshore installasjoner har dobble 100% UPS systemer. Er dette et absolutt krav? Eventuellt hvor er dette beskrevet?
Løst
Hei!
Jeg har anskaffet meg LED lamper for konstantstrøm 500mA.
Så jeg lurer på om jeg kan drive lampene med en driver på 350mA?
De vil jo bare lyse dårligere?
Grunnen til at jeg spør er at jeg allerede har drivere for 350mA.
Løst
Kan jeg leie meg ut som automatiker til f.eks aibel offshore uten å ha installatør i firma mitt
Løst
Hei
Vi har et skap som skal være godkjent for og stå i sone 2. Skapet er i Exe utførelse og komponentene er ExnA. Når vi tester det viser det seg at temperaturen innvendig blir noe høy. Lurte på om det er noen godkjent måte og få montert inn en vifte/ventil for og få det kjølt ned innvendig.
Løst
Hvordan stiller regelverket seg i forhold til el-installasjon i prefabrikerte bygningsmoduler fra utlandet?
Må installasjonen forestås av norskregistrert installatør, eller kan modulene leveres som et produkt?
Hvilke kvalifikasjonskrav gjelder for de som utfører installasjonen?
Kan feks røranlegg monteres av ufaglærte?
Finnes det noen publiserte veiledninger/artikler på dette området?
Løst
Finnes det noe regelverk som taler for at sikringsskap ikke skal plasseres inne i garderobeskap, små kott, små boder eller tilsvarende rom?
Opplever at arkitekter og byggherrer ofte vil ""gjemme bort"" sikringsskap i slike rom, noe jeg forsåvidt forstår, men for tilgjengelighetens skyld mener jeg det heller bør plasseres på mer åpne steder (der det følgelig blir mer synlig). Noen som har andre argumenter mot bortgjemt plassering?
Løst
Lurte på dette med strømmåling i hus... er det noen som vet hvordan det nye systemet blir?? tlf via kobber fra sikringsskap eller mobiltelefon fra sikringsskap.... eller fiber??
Løst
Jeg er elektrikker og skal stå for det elktriske i huset jeg skal bygge. Men jeg har jobbet offshore i 6 år nå. Og er lite oppdatert på alle de nye reglene som er kommet de siste årene.
Er det noen som kan gi meg en kort oversikt over hvilke regler som gjelder for vanlige bolig hus?
Og er det noe sider på internett det kan være greit å kjenne til?
Løst
Hei!
Vi er en gjeng elektrikere som ikke blir enige i tolkningen av forskriftene...
Jeg skal installere lys i dusjen. Disse skal plasseres i tak med en takhøyde på ca 2,4 meter. Jeg har også fastmontert et dusjhode i taket, som stikker 10 cm ned, dermed vil to LED spotter av typen SG-junistar 240V, IP44 bli montert over denne, på hver sin side av takdusjhodet. Det skal i tillegg monteres en dusjvender på vegg, slik at en vanlig fleksibel dusjslange også kan benyttes på vegg, høyde 90 cm over gulv.
Er dette greit, eller må det her benyttes SELV 12V spotter isteden?
Underlag på spotene:
http://www.sg-as.no/no/products/5/124/1445/junistar-led-hvit-ip44-klii
Løst
Hei
IK1jmin og IK1pmin er like store i TN-anlegg.
En jordfeilbryter (og sikring) vil slå ut ved IK1jmin jordslutning momentant(jordfeil = kortslutning).
Vi har en FebDok beregning med en kortslutning (L og N) som kobler ut over 5s, men så tenkte vi at med jordfeilbryter vil denne gå momentant, men det gjør den vel ikke?
Jordfeilbryter har ingen funksjon på denne kortslutningen?
(ingen lekkasje, ref. sumstrømstrafo)
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.