Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
skjult takpunkt

Hva gjør dere elektrikere ifbm takpunkt som må skjules. Feks ifbm rehab der kunden legger nytt tak og f.eks monterer downlights. Har lest at DSB ikke anbefaler skjulte takpunkt pga brannfare. Dette er et av mange, men lå høyt oppe på listen over ting man burde unngå. Fare for gjennomspikring el? Hvis man henter strømmen til downlights f.eks fra takpunktet som blir skjult tetter dere el? Jeg har trolig noen slike i mitt nyinnkjøpte hus, så er litt nyskjerrig på hva forrige eier har gjort.

Spurt ${formatDate(1253730480)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
268V mellom PE og fase i IT???

Her på bruket har vi et tømmeanlegg som skal tømme toalettene på togsett. Anlegget er bygget opp rundt vakuumprinsippet med to tanker som lades opp med vakuum og linjeventilene åpnes når sekvensen blir startet fra hver av tømmestenderne med utrekkbar tømmeslange.

Idag tidlig så vi i loggen av overspenningsvernet i en av styretavlene som styrer en fjerdedel av tømmestenderne hadde løst ut på overstrøm.

To tofas kurser der F1 forsyner en PLS som står for styring av linjeventilene og F2 som forsyner laderen for batteribackup og PLS 2 som styrer spylesekvensene. Hver av kursene har hvert sitt Weidmüller overspenningsvern med 250V tennspenning.

Overspenningsvernet som hadde løst ut var vernet for kurs 1 og indikerte ""Fault"". Overspenningsvern 2 for kurs 2 indikerte normalstilling. Men så måler vi 5,4A lekkstrøm fra overspenningsvern 2. Altså at det, til tross for normal indikasjon, leder mot jord.

Vi bytter begge to for sikkerhets skyld og kontrollsjekker fase - PE spenning på hver av fasene. Da fikk vi litt sjokk da vi målte 268V.

268V mellom fas og PE i et 220V IT system. Noen som kan fatte å begripe hva dette kommer av? Mellom fasene måler vi 224V.

Disse måleresultatene får vi fra hovedkabel inn i tavla mens begge kursene er slått av.

Vi går rundt og feilsøker med lekkstrømsamperemeter og finner ingen jordfeiler på anlegget.

Men så plutselig måler vi 127V mellom fas og PE. Problemet er plutselig borte.

Vi har egen trafo i høyspentrommet som er koblet mot netteier sin høyspentlinje.

Våre to teorier er brukerutstyr som utilsiktet tilfører spenning til anlegget i og med at vi i bygget har 1000V varmeanlegg (samme anlegg som i kortslutningen jeg postet bilde av her på forumet) og 16 000V anlegg til togferdsel. Men da skulle det jo sagt BANG et eller annet sted. Og den andre teorien er at det kan ha vært overspenning fra høyspentsida. Men dette kan jo ikke stemme i og med at vi hadde normal fasespenning ellers.

Noen som har opplevd liknende? Noe vi kanskje har oversett i en ekstremt presset situasjon?

Vi tør nå ikke å koble inn kursene i frykt for at våre to nye overspenningsvern skal ta kvelden.


Beklager om det er litt rotete formulering, så bare spør om dere trenger litt spesifikk informasjon.

Spurt ${formatDate(1253644980)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Varmegang i kabler

Hei
Er littegrand uerfaren med dette.
Sliter med at kablene til trusterene blir varme ved nermest maks drift
Dvs at de er mellom 70 og 80 grader ved 90% last over en 7 timers periode.
kablene er Nexans mprxcx som skal tåle 90 grader leder temp.
Hvordan er det da slik at ved maks last på kablene så er det normalt at de er opp i 90 grader ?
Evt hvordan blir det med omgivelsetemperaturene? kablene skal tåle 75C omgivelsetemp mener jeg.

Spurt ${formatDate(1253738940)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Hva er skjevlast?

Hva betyr egentlig skjevlast? Er det når belastningen er skjevt fordelt mellom hver fase?

Unnskyld om det kanskje er et dumt spørsmål.

Spurt ${formatDate(1253743860)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
pls programmering: må nødstoppen være med i programmet?

pls programmering: må nødstoppen være med i programmet?

Spurt ${formatDate(1253779440)}
Løst Løst
Ex
EEx d motor

Det har blitt instalert feil ex motor på en skid. Det er installert eex d motorer men skulle vært eex e.
1.Må hele skidden re-sertifieres med denne motoren?
2. det er små motorer så det er bare litt smørring på lager ved normalt vedlikehold. Må motorn in på verksted vær gang?

Spurt ${formatDate(1253790120)}
Løst Løst
Automasjon
pls

Beskrivelse av virkemåten:

Når operatøren trykker start skal transportbånd 1 og 2 starte
når boksen passerer sensor I3(infared) skal ventil Q4 åpnes og fylle liten tank.(nb! viktig at ventil Q3 ikke er åpen)(mulig bruke en endebryter).
Den skal fylle til flotørbryter I8 (liten tank)er aktivert.
Da skal ventilen stenges.

I3 gir også et signal til teller om at boks eks 1 har passert.


I3 gir også signal om at transportbånd 1 skal stoppe.


Når boksen kommer frem til fyllestasjon
skal ventil K3 åpnes. den lukkes når flottør (ikke tegnet inn) men skal være en flottør i bunnen av liten tank kaller den I9

Når I9 får signal skal ventil k3 lukkes.

Etter dette skal det repeteres dvs tran 1 og 2 skal starte osv.


Jeg bruker logisk blokker stort sett?

Nivå HH og LL skal gi alarm i form av lys.

Spurt ${formatDate(1253957820)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
PLS PROGRAM AUTOMATISK BAGASJEANLEGG

Hei! Jeg lurer på hvordan et typisk automatisk bagasjeanlegg på flyplasser virker har tenkt å programmere et programm via siemens logo programm,

Grunnen til jeg spør er fordi det står som et av målene på fagplanen.
Jeg har ikke våre borti slikt anlegg før ant enn når jeg er ute å reiser.


Heis (transport)
Hvordan virker slik en (følere giver prinsippmessig)

Spurt ${formatDate(1253880720)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
pls nødstopp

Mye forskjellige svar :)

Her er anlegget jeg har laget, bildet ble noe dårlig men skal være en automatisk brusfyllemaskin. (nødstoppen i denne er en sikkerhetsline nødstopp og en trykk nødstopp på panel.

Jeg ble veldig i tvil med det nødstopgreia.
Har aldri fått noe ordtlig svar på den, finner ikke krav i noen forskrifter.

Det virket naturlig som en av dere sa, å koble den utenom pls. kan koble via en inngang pls (kontaksett nummer 2 på nødstopp) itillegg for å resette også i programmet



Spurt ${formatDate(1253831580)}
Løst Løst
Ex
02-beriket atmosfære

Hei!

I eit område står det ex-utstyr som er godkjent for gruppe IIA gassar. La oss sei at det er metan som er i området, og lufta har eit O2-innhold på over 21 %. Det er sone 1.

Dersom lufta i området har eit O2-innhold på over 21 %, vil dette auke ein eventuell forbrenningshastigheit. Og da vil vell også eksplosjonseigenskapen til gassen bli forandra.

Må ein ta hensyn til dette, med tanke på utstyr o.l.? Kan ein IIA gass blir klassifisert som ein IIB eller IIC gass, ved auka O2-innhold? Blir sonene forandra (større utstrekning)? Er det andre ting som blir påverka av dette også?

Spurt ${formatDate(1254119460)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.