Kurset gir deg grunnleggende teoretisk kunnskap om elektriske installasjoner i eksplosjonsfarlige områder slik at du skal kunne arbeide på en sikker måte. Les mer.
Er det noen her som kjenner til noen leverandører av fiberkoblinger til bruk i ex-områder?
Løst
Ser i Trainor kurskompendiet for Ex grunnleggende (kapittel 8, fig 129) at 0V kobles til ISE jord. Nå sier for så vidt teksten at dette er et eksempel på hvordan jording kan utføres. For det er vel fortsatt anleggsfilosofien som bestemmer om 0V skal flyte eller ei og dette har ikke noe med ATEX å gjøre?
Løst
For elektriske anlegg har vi valgt å bruke standarden DNV OS-D201 (ref innretningsforskriften §46). IEC 61892 kommer derfor ikke til anvendelse. Forskrift 1242 (FUSEX) §1 sier at forskriften ikke gjelder for flyttbare innretninger. Dvs at ATEX direktivet ikke kommer til anvendelse. DNV har muntlig bekreftet at de godtar ""alle"" Ex sertifikat. Kan dere bekrefte at dette er korrekt tolkning og at vi kan bruke UL sertifisert utstyr på nye flyttbare installasjoner på Norsk sokkel.
Løst
Jeg har et datablad på en Oil in Water sensor. Interface boksen er merket med EEx de[ib] IIB T5, altså en ""de"" enhet, med tilhørende ""ib"". Gir dette mening for ""de""?. Videre er proben merket med EEx d[ib]ib IIB T5. Er dette en Ex d enhet eller en Ex ib enhet?
Løst
Hvilke krav stilles til Ex godkjent bærbart utstyr mht dokumentasjon og vedlikehold.
Eks.
Radioer, nøklingsbrytere og øreklokker er alle Ex merket, men er det krav til intervall på Ex kontroll av slikt utstyr?
Er det f.eks krav til at en kan dokumentere når en øreklokke er sjekket mht Ex-krav?
Mente at slikt utstyr måtte loggføres, men finner ikke noe bastant på dette.
Løst
Hei
Hva skal til for å lovlig kunne isolasjonsmåle i ex områder?`
Er det noen spesielle forhåndsregler?
Løst
Vi har en del EXe-bokser og stikkontakter på vår offshoreinnstallasjon der Ex-merkingen er slitt vekk.
Innstallasjonen er 10 år gammel og ikke i.h.t. ATEX.
Jeg lurer på om det er krav til remerking og hvor kan jeg finne disse kravene.
Løst
Tidligere var alle kabler til IS-kretser blå. Og så kom det noen nye regler som sa at kablene ikke måtte være blå, men de måtte merkes med blå strømpe i begge ender. Nå sies det at det ikke er nødvendig med blå merking heller på IS-kabler. Er dette riktig?
Hvor i normen står dette?
Fint om noen kan hjelpe meg med dette :-)
Løst
Alle EXi-looper skal ha riktig barriere i forhold til tilhørende utstyr i felt. Dette har med sikkerhet, men også med det funksjonelle å gjøre. Det jeg lurer på er om det finnes krav til at alle EXi-looper skal ha eget sertifikat? Eventuelt om det er mulig å beregne en loop, og henvise andre tilsvarende looper til den første? Hvor i forskriftene kan jeg forresten finne krav om dokumentert EXi beregning?
Løst
En Exd kapsling ute i sone 1 blir forsynt med 24V og RS485 fra utstyr som står i sikkert område. Er der krav til at det skal være noe bariere på forsyning da(EXi)? Har brukt en robust offshore kabel til forsyningen som kunden har godkjent.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Sverre Isaksen
Senior Instructor
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.