Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Er det påkrevet med samsvarserklæring når man leverer byggestrøm ?
Løst
Hei,
I et anlegg der man har mange DC-forsyninger til forskjellig automasjonsutstyr, brannsentraler, DC-forsyning til lys, etc så er det ønskelig å utjevne alle 0VDC på en god måte slik at alle DC-forsyninger ligger på samme potensial. I mitt tilfelle vil dette behovet også gjelde mellom flere tavler.
Min angrepsvinkel til problemstillingen er å gjøre følgende: I hovedtavle, hvor også inntaket er, lager jeg en 0VDC utjevningsfordeling som jeg utjevner alle DC-forsyningers 0V til internt i tavla. Samt trekker utjevningsleder fra denne til andre tavlers utjevningsforbindelser til 0VDC. I tillegg føles det fornuftig for meg å legge en utjevning til PE i hovedtavle, men kun der (på samme måte som man går fra TN-C til TN-S (TN-C-S)).
Virker min tilnærming fornuftig? Og hvilket tverrsnitt bør jeg velge mellom tavlene for utjevningen? Det er snakk om <30VDC hvor største PSU vil ha 10A kapasitet.
Løst
Hei er på et skip der det skal monteres ny rov, denne krever 4kv og blir en mobil innretning som skal kunne benyttes på fler skip.
Er litt diskutert hva type kabel gater som skal være , og feste klemmer. Eg mener jo at det skal kunn være sertifiserte kabel fester som er godkjent for høyspent kabel, sjøl på et mobil anleg. Og synes det høres merkelig ut at noe annet er lov. Etter eg tok høyspent kurset hos dere var det eg fikk inntrykk av at mobilt anleg hadde samme regler som fast.og at kabel gater skal sveises fast for så og bruke godkjente klemmer.
Eg mener jo videre også at og flytte på en høyspent kabel 1 til to ganger per år kan skade kabel. Da det ikke er i rett linje fra trafo til rov ser eg dette som et potensialet til at kabel får skader , og blir ekstra bøyd frem og tilbake med flytting. Og ikke minst dette med og ta kabel som har ligget i sin kabel gate på en praktisk måte for og komme frem til rov , og flytte den på et annet skip der trasé fra trafo til rov er helt ulik.
Noen innspill her ,, tenker eg helt feil
Mvh sigmund
Løst
Hei!
Har innstallert sikringsskap hos kunde.... kunden klager på at kjellerkursen går når han skal starte kompressoren.... Kursen er en X-digital 16A-C-kar.
Finnes det tregere sikringer å få tak i? mener det ikke går å få D-kar lenger. Noen som har råd..
Løst
Hei
Ifbm dørmiljøer på skoler så er det et problem at skoleelevene napper ut støpselet til dørautomatikken. Dette kan løses ved at vi legger et trekkerør i veggen fra døra opp og ut over himling også plasserer vi 230V stikk over himlingen.
Spørsmålet er, den prefabrikkerte kabelen som følger med dørautomatikken kan vel ikke legges skjult i rør? (ledning med støpt schukoplugg)
Kan en alternativt tilkoble Schuko støpsel på en pfxp3G1,5mm2 og trekke denne inn i røret?
Er klar over at vi kan tilkoble dørautomatikken direkte, men ønsker ikke dette da det ikke gir et like klart grensesnitt mellom den faste installasjonen og dørautomatikken, må vel da også kobles via en service bryter.
Løst
Jeg lurte på praksisen rundt plassering av kortslutningsvernet (KV) til f.eks. en enebolig. Jeg prøver å danne meg et bilde av hvilke utførelser som er mulig og hva som er mest vanlig.
Hvis det er et kabelskap ute i gata, inntaksskap på veggen og sikringsskapet innomhus med tillhørende overbelastningsvern (OV), hvordan er praksisen med plassering av KV? Er det KV i kabelskapet, både i kabelskapet og intaksskapet, kun i inntaksskapet eller er alle måtene mulig?
Hvordan er praksisen hvis det er luftstrekk direkte til boligen?
Løst
Er det lov til å sette inn enpolet automat uten jordfeilbryter ved skifte av skrusikringer?
Løst
Kan en installatør utøve sin rolle som faglig ansvarlig for 50 fagarbeidere og noen lærlinger innenfor en 20% stilling. Han arbeider de resterende 80% som servicemontør i samme firma. Firma har egen daglig leder i 100% stilling
Løst
Har andre saksbehandlere i bedriften mulighet til å underskrive som installatør på rapporter fra e-verk?
Tenker både under vanlig drift og ved ferie.
ønsker bare å få dette klarert :-)
Løst
Hei, tar opp tråden på denne.
Ved bytte av batteribank til f.eks en nødlyssentral som gir 230V DC ved nøddrift, anser jeg dette som AUS, og FSE gjelder.
Men finnes det noen gode veiledninger på hvordan dette gjøres, og er det beskrevet i FSE etc?
Dette er vel også noe som burde inngå i internkontrollen?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.