Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Huset er tilknyttet et IT system 230V. Ser at inntakskabelen fra kortslutningsvernet til sikringsskapet er en 10mm2 PN , to ledere lagt i samme rør.
Strekket er ca. 10 meter maks. Hvilken overbelastningsvern kan jeg da ha. Har lyst å øke fra 32 A som står i dag.
Løst
Hei; kan noen forklare meg hvordan en kilowattimemåler virker, eventuelt ved tengning eller legge ved en lenke til koblingsskjema både med og uten strømtrafo?
Løst
Hva gjøres med tanke på kortslutningsstrømmer når et anlegg går over på nødstrøm ? De vanlige kravene mtp minste kortslutningsstrøm er jo ikke mulig å oppfylle i disse tilfeller ?
Løst
I hvilke situasjoner er det bedre med PFSP enn PFXP ?
Løst
Hva bør gjøres ang utjevningsjord når hele bygget er av ledende materiale, dvs stål ? (TN-nett)
Løst
Heisann har tatt en karnek på en installasjon, fikk at jeg måtte ha dokumentasjonsnivå B og anbefalt B. Hva vil dette si, hvor kan jeg finne ut hva som kreves av dokumentasjon på et slikt anlegg?
dette er et nyanlegg.
Løst
Hvordan velger du kabeltype til en motor? Ut i fra hvilket miljø, om kabelen er mekansisk beskyttet osv skal vi ha forskjellige kabeltyper,med eller uten armering osv. Tenker ikke på dimensjonering av tverrsnitt på kabelen.
Om du har en kabel forlagt på kabelgate til en motor, inne i et rom uten påvirkning av irreterende medier el. bruker vi en kabel med faseledere pluss jordleder da? Med kun vanlig gummi som ytterkappe?
Om vi hadde brukt en frekvensomformer i det samme tilfellet, skulle vi da brukt en armert, evt skjermet kabel, pga støy? Med faseledere og jordleder i tillegg til armeringen? Eller brukes da armeringen
som jordleder?
Hvilken norm beskriver dette? Har lett bla under NEK 400-4-44 og NEK 400-5-52.
Løst
Hei skal ha eksamen i morgen
har fått disse opplysningene
Du er ansatt i firmaet eletroservice as som lærling. Firmaet er elektroentrepenør og utfører installasjon og monterer apparatskap til industri og landbruksinstallasjoner. Du skal nå være med på installasjon i en ny felles pumpestasjon for vanning av landbruksearealer.
Fra energiverkets fordelingskap går det en jordkabel til overbelsastningsvernet i pumpestasjonen apparatskap. Transformatoren har ytelse 200va ved 400v 50hz,TN-S nett.
Noen av oppgavene du kan bli bedt om å være med på er:
- elektriske installasjoner for lys,stikk og frostsikring
- installasjon av motoranlegg med regulering
- jording
- idriftsetting
- vertifisering og dokumentasjon
- eventuell feilsøking
Noen tips??
Løst
Som kjent for mange så er det eksamenstid i morgen, har vært å fått forberedelshefte nå.
Aktuelle tema er:
Innstalasjon i bad
Innstalasjon i garasje
Sluttkontroll
Planlegging av jording av hus som skal bygges på grunnforhold fjell og stein. Huset skal ha støypt fundament.
Hadde satt pris på noen nytting tips:) Om ting som er lett å glemme å ha med
Løst
Er litt i villrede om dette fortsatt er en forskrift som finnes!??
Tidligere, da arbeidsgiverne ikke var ""så redde for pengene sine"" fantes disse forskriftene, både i privat eie, hos undertegnede og ute i anleggene .
Nå ser det ut som denne forskriften er utgått !??
Den finnes ihvertfall ""aldri"" når man lurer på noe, og det er ikke lett å finne den på nett heller (jeg finner den ikke)
Har prøvd ganske mange ting .....
Har denne gått ut - eller er det bare noe jeg tror ?? (eller ikke tror)
Ble litt skremt når ansvarlig for høyspenningsanlegget hos StatoilHydro, på en av deres installasjoner, ikke engang kjenner forskjellen på ""gi adgang"" - og ""adgangstillatelse"".
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.