Godkjent FSE-opplæring for deg som jobber med elektriske anlegg. Hold deg oppdatert slik at du og dine kolleger får en trygg arbeidsdag. Les mer.
Jeg leste innlegget her inne om den korrupte installatøren og har i den forbindelse et spørsmål.
Jeg er også vaktmester og har det driftsmessige ansvaret for boligbygget her. Jeg har også fagbrev som gr. L montør.
Har jeg lov til å utføre installasjoner i bygget da? Jeg er jo ansvarlig for driften.
Hvordan lyder reglene her?
Løst
Hei!
Vi har Cos på 0,75 i fabrikken og ønsker 0,95.
Spørsmål: Skal man legge inn kondensatorer på lav eller høyspentsiden av forsyningstransformatorern da???
Løst
Det står et CE merke el-skapet på en av våre maskiner, men hva skal til for å sette et CE-merke på et el-slap??
Jeg finner ingen liste i noen forskrifter som beskriver hva man skal teste osv...
Finnes Det noen NEK XXXXXXX som beskriver alt man skal gjøre før man kan få sette på CE-merke??
MVH
BOBB
Løst
Hei, Vi har fått et maskinbyggerfirma til å lage en pakkelinje til oss. Vi har fått elektriske tegninger og alle maskinstyreskapa er CE-merket med leverandørens navn og maskinnummer.
Skal det være så enkelt??
Det er greit at vi har fått elektriske tegninger, men skal vi ikke også få risikoanalyse, EMC-måleresultater og andre beregninger osv???
Hvordan kan jeg som kunde vite hva man skal ha av underlag når man får levert maskiner??
Hilsen Jan...
Løst
Dette har ikke noe med forskrifter/normer å gjøre, men fant ikke noe annet sted å poste dette..
Nobø Orion 700 er varmestyringsystem fra Nobø i Trondheim. Det var snakk om at det skulle komme en GSM modul til styrepanelet, slik at du kunne ringe/sende sms får å skru av/på soner. Noen som har noe info om dette?
På www.nobo.no er det ikke mye info om Orion 700..
Løst
Hvilken forlegningsmåte er PFXP i TEK kanal på vegg ?
Løst
Noen som kan svare 100 % på 0m det er krav med kasser rundt spotter. Skal montere spotter i ett etasje skille og ser ikke vitsen med kasser så lenge jeg holder avstand til brenbart materiale ?
Løst
Om et installatørfirma for eksempel måler jordfeil i en bolig og de sporer opp jordfeilen til å ligge i en oppvaskmaskin. Må installatøren skrive ut samsvarserklæring om en montør går inn i oppvaskmaskinen og utbedrer jordfeilen?
Løst
Kreves det at kabler og skap/bokser er merket ute i en fabrikk?
Løst
Hei!
Er det krav til termografering av elektriske anlegg i industrien?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.