Forskrifter og normer Hav og Sjøfart

Havindustritilsynet og IEC 61892
Havtil/IEC 61892-serien (Offshore) rev. 2019

Kurs for elektrikere, automatikere, ingeniører og annet personell som arbeider med eller prosjekterer elektriske anlegg offshore. Les mer.

Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Aircondition

Skal aircondition som monteres i ettertid på båt beskyttes av jordfeilbryter eller holder det med vanlig jordfeilovervåkning. Mente det var et krav om 30mA på land hvertfall, og modellen som er i bruk er av samme type.

Spurt ${formatDate(1265823780)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Montørhåndbok

Finnes det noen montørhåndbok utgidd i NEK regi for offshore installasjon?

Jeg hørte tidligere at NEK IEC 61892-1-6 skulle kanskje oversettes til Norsk. Er dette gjort?

Spurt ${formatDate(1265356020)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Jordingsklemmer

Jeg lurer på og jordingsklemmer som er festet til din-skinne er en godkjent metode å laske mellom jordklemmer.

Altså vi har to kabler som kommer inn i en boks. Det er montert din-skinne i boksen og montert 2 stk jordklemmer som er klemt fast til din-skinnen men en PE jord fra hver kabel til disse klemmene. Så går det en kabel ut av boksen. PE til den kabelen er koblet i den ene klemmen, men har kontalkt med den andre via klemfestet i din-skinnen. Spørsmålet er da om dette er en godkjent måte å laske jordklemmer på?

Spurt ${formatDate(1265034240)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
frekvensomformer

Hei, jeg har et spørsmål angående frekvensomformer og isolasjonsovervåkning på tavla. Hvis en har en frekvensomformer så er jo prinsippet her enkelt forklart at spenningen først blir likerettet for så og bli sendt til en mellomkrets og så igjen omformet til en spenning med variabel frekvens. Det jeg lurer på er hvis en får jordfeil i motor som er koblet til frekvensomformeren, vil det da gi utslag på isolasjonsovervåkningen på tavla som frekvensomformeren får spenning fra? Eller blir dette skillt i og med spenningen går gjennom frekvensomformer, og man kun får indikasjon på jordfeil frem til frekvensomformer?

Spurt ${formatDate(1264693740)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Harmonic filter

Hei, jeg har et spørsmål. Er et Harmonisk filter det samme som en UPS? Evt. hva er forskjellene?

Mvh. Elektriker

Spurt ${formatDate(1263663900)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
lekkasjestrømtang

Hei, jeg har et spørmål. Når en skal finne jordeil med lekkasjestrømtang, og en f.eks måler 20mA på en kurs. Da går det jo litt strøm til jord en plass. Men når jeg megger kursen etterpå, er den tett. Hvor mye feilstrøm må en som regel ha i strømtanga for og finne ut akkurat den kursen med feil?

Spurt ${formatDate(1263402120)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
TN nett

Og er det virkelig krav om jordfeilbryter på TN Nett?

Spurt ${formatDate(1263218640)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Faseavstand

?Hvor finnes det en tabell som angir minsteavstand mellom leder og
utsatt / ledende anleggsdel.
I dette tilfellet gjelder det 440v / faseavstand til jordet anleggsdel.?

Ikke flytende innretning.

Spurt ${formatDate(1261070880)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Ex-sikker batteribank?

Hei
Har to batteribanker for UPS som skal tennkildeisoleres ved gass i rommet. Kjenner dere til om batteriklemmer er karakterisert som uklasset utstyr eller om de kommer f.eks i Exe-utførelse?
Bakgrunnen for spørsmålet er om alle potensielle tennkilder fjernes når vi bryter batteristrømmen i et Exd-skap. Batteripolene er jo fortsatt i samme rom og har ingen aning om de anses for å være en tennkilde. Batteriet produserer vel selv antennbar gass under lading så polene må vel i utgangspunktet være sikret mot gnist?

Spurt ${formatDate(1261034820)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Ansvarshavende/Sakyndig driftsleder

Jobber ombord på flyterigg som har sin virksomhet på norsk sokkel.
Har etterlyst hvem som er sakyndig driftsleder i riggselskapet, og har fått følgende tilbakemelding: Vi er underlagt matitimt regelverk. Ptil viser til OLF standarg angående dette. I tilegg ble det opplyst at på hvert skift skal det være en formann som er utpekt som driftsleder, og på denne måten sikrer at det er en utpekt driftsleder ombord til enhver tid.

Vi har høspentanlegg ombord og da mener jeg at det er samme reglene for en flytende instalasjon som en fast instalasjon.Der står det at Ansvarshavende for el.anlegg (sakkyndig driftsleder) gir senior elektriker (formann)bemyndighet.
Seniorelektriker utsteder sikkerhetskort. etc. Ser til at FSE og verneutstyr blir brukt.
Det er klare krav til utdanning og praksis fot å kunne ha stilling som Ansvarshavende / sakkyndig driftsleder.

I vårt tilfelle mener jeg at det skal sitte en sakkyndig driftsleder på land med rette kvalifikasjoner som kan utnevne seniorelektrikere med bemyndighet.

Det har vært greit å få avklart dette.

Spurt ${formatDate(1261003980)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Andre tema

Våre eksperter svarer på spørsmål i flere kategorier innen elektrisk ekspertise inkludert Ex, forskrifter, HMS og automasjon.

Forumledere

Hugo Hammer

Hugo Hammer

Instruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.