| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9573 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hvorfor er det ikke lov med ledningsanlegg i rømningsveier?
Er det for at kabler kan falle ned?
Løst
Er det krav til jordfeilbryter på alle kurser i et TN-anlegg? Henvis gjerne til NEK.
Løst
I hvilken grad kan bevegelig ledning benyttes til fast installasjon. Normalt er jo bevegelig ledning tilkoblet støpsel. Men jeg ønsker å benytte en bevegelig ledning fra ei spesiell utelampe (veggmontert) fordi de kan være noe bevegelser i konstruksjonen. Jeg tenker å la gummikabelen gå direkte fra lampa, gjennom murvegg og direkte inn i koblingsboksen i gangen. Har bladd en del i NEK, men finner ikke noe om dette
Løst
kan man måle lengden ut ifra impedansen?
Løst
Noen som vet om noen nettsider som har elektro oppgaver? Trenger litt oppfrisking i elektroteknikk.
Spørsmålsoppgaver der man bare krysser av for riktig svar.
Løst
Jeg har to lyspunkter i taket som styres fra en enpolt bryter. Jeg ser også at det noen ganger brukes en serievender (kronevender) til dette formålet. I hvilke tilfeller velges serievender og i hvilke tilfeller velges enpolt bryter? Dvs hvilke fordeler har disse to måtene å kople på?
Løst
hva brukes en kryssvender til?
Løst
Hei!
Er det noen som vet hvor det står at et el. styreskap skal CE-merkes??
Når jeg snakker om el. styreskap mener jeg et skap som kan inneholde frekvensomformere, pls, strømforsyning eller nødstopprelèer osv..
Takker for svar!
Løst
Hva kan en person som jobber som hjelpearbeider uten elektrobakgrunn være med å gjøre?
Kan en slik person feks. koble armaturer og lignende etter opplæring fra elektropersonell?
Løst
jobber på blverksted. fått inn ny billøfter. vi har en 10 kvadrat sikret med 35A skru sikring. den er koblet til stikk(blå farge på den) siden det er helg og det må jobbes har vi fått tak i skjøtledning som er på 6 kvadrat. det står 2x4 kvadrat på koblingskjema regner med at det er anbefalt verdi. lurer på om det er no risiko? elektro firma kommer ikke før mandagen så det haster litt...takk på forhånd...
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.