| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1568 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9646 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 904 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 37 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 835 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hva sier forskriftene om avstanden ved kryssing eller felles føring av vann/avløp og stikkledninger/matekabler (240V/690V).
Løst
Hva sier forskriftene om avstanden ved kryssing eller felles føring av vann/avløp og stikkledninger/matekabler (240V/690V).
Løst
Løst
I forbindelse med en skoleoppgave skal vi prosjektere det elektriske anlegget i et bankbygg. Lurer på om det finnes spesifikke krav eller veiledninger til installasjonen i slike bygg?
Løst
Hei
Vi er noen elektrikere som lurer på om du må være Autorisert innstallatør for å bytte armatur mot armatur. Eller kan andre elektrofirmaer ta slike jobber.Hva sier forskriftene om det.
Dette er i forbindelse med pcb holdige lysarmaturer.
Øyvind
Løst
Hva skal sikkerhetsavstanden være mellom gass(LNG gass) og HS kabler i en fellesføring.
Løst
Kan en provisorisk kabelforlegging legges uten skjermkappe når man legger kabelen i rør.
Løst
På fabrikken vår har vi en del massemåler og flow målere som er klassifiser Eexde (ia/ib) vi har montert hurtigkoblinger på Ex ia/ib signalet fra transmitteren, hurtigkoblingen er montert der nippelen normalt brukes. Kan vi bruke hurtikoblinger på Ex ia/ib krets som er montert i et Exe koblingshus? Nippelene har ikke noen Ex klasifisering. Instumetetene er i tilegg forsynt med 24V DC, dette kommer inn i samme koblingshus men fra separat kabel og nippel som er klasifisering Exe.
Løst
Hei,
Jeg har et sp. mål angående testing av termiske vern i fm Eex ""e"" maskiner.
Etter hva jeg har forstått får vi 87% av maskinens startstrøm (Ia) ved å fjerne en av fasene til maskinen for deretter å starte.
På en av de testede driftene fikk jeg en høyere strøm (enn 87% av IA)under testing, men utløsetiden (te-tid) var innenfor kravet
dvs utløsetid = 1,2*1,3*te-tid
Har dette noe betydning, og eventuelt hva kan jeg gjøre med det.
Løst
Er det lov å legge en TFXP 3x25mm AL i sjø ut til et fordelingsskap på en flytebrygge?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.