| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9577 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 902 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Tolker jeg det riktig at hvis levrandøren ikke stiller krav til jordfeilbryter på badstueovnen trenger vi ikke å montere jordfeilvern i det heletatt på badstueovnen ref 703.415.1.1.
Kun vanlig automat?
Løst
er det krav til samsvars erklæring ihht ekom loven? jeg fant ikke noe som tilsa dette ,men er jo mulig jeg har oversett noe..
Løst
Refererer til Eksamen oktober 2009, hvor man får spørsmål om rutiner ved bruk av hms-datablader.
Jeg mener her at man ikke kan gjøre noe som helst før databladene foreligger, og deretter følge det som står beskrevet der, punkt for punkt.
Noen som har andre meninger?
Løst
Hvem er tilsynsmyndighet på maskin direktiv? Er det dsb?arbeidstilsynet?ptil?
Løst
Hei
Er det noen som har oversikt over krav til jordfeilbryter i IT, TT og TN nett for motorkurser.
Løst
Er det noen som vet hvilke krav som stilles til ""Bruksanvisning for den elektriske installasjonen og mulige begrensninger for bruken""?
Er det noen som har en mal for en slik bruksanvisning? Er det noen som har klare formeninger om hva en slik bruksanvisning skal inneholde, elementer?
Løst
fikk spm på kvallik prøve om minimum høyde på ex/luft ledning med henvisning til FEF etter hva jeg kan klare å finne i FEF så står der ingen spesifikke høyder annet enn $7-4 :skal ha tilstrekkelig avstand til omgivelser,dette kan en jo ikke lese høyder ut av.
alternativene på prøven husker jeg ikke,men de var oppgitt i meter..
Løst
På en del av elverk rapportene står det: Anlegg som ikke er i bruk skal vedlikeholdes som de er i bruk eller fjernes.
Ser i siste El sikkerhet at det står noe om det i forhold til FEF veiledning § 1-2 om dette. Er det samme § som kontroløren referer til? Eller gjelder dette kun for forsyningsanlegg?
Løst
Hvilke krav settes til jording av sluk og slukrist når en har installert tjømemuffe?
Hvilke krav settes til jording av sluk og slukrist når en IKKE har installert tjømemuffe?
Dersom en monterer en plastsluk, skal den jordes,ref svar ovenfor?
Løst
Er det noen krav til bruk av skjøteledninger?
1.Tenker på at skjøteledningen skal brukes i samme rom som den er tilkoblet, ikke ledning igjennom dører og vinduer?
2. Lengde og tverrsnitt på skjøteledning med tanke på utkobling av vern, I2, Ik2min eller Ik1min?
3. Bør en nevne noe i bruksanvisningen, ref 823514.5.01, om bruk av skjøteledninger?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.