| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9577 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 902 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Tiper det vil komme noe ang brannvarsling og at denne bør knyttes til strømforsyning da det er nevnt noe om brannvarsler og håndslukker i beskrivelsen!
Noen som har noen løsninger evt produkter som har 230v tilkobling?
Løst
NEK 701.537.3.1.01 Boblebad, steamdusj skal være fast tilkoblet, skal ha allpolig bryter for mekanisk mekanisk vedlikehold.
I veiledning står det: Ved valg av løsning bør man ta hensyn til andre behov for sikker utførelse av vedlikehold, for eksempel belysning.
Tolker dette slik at lyset på baderom skal fungere når boblebad, steamdusj er frakoblet med allpolig brudd.
I praksis vil det bli en topolt bryter for boblebad, steamdusj i tillegg til topolt bryter for lys.
Om dette har med sikker utførelse å gjøre er en annen sak, dersom topolt bryter for steamdusj, boblebad plasseres i vegg baderom kan vel hvem som helst betjene denne ved et uhell.
Mitt spørmål er: Hvor er naturlig å plassere bryter for vedlikehold, finnes det topolte nøkkelbrytere som er tilpasset boligformål?
Løst
Skal vel ikke se bort fra at det huset vi får å regne på kanskje ligger helt ytterst på trafokretsen. Litt dårlige kortsluttningstrømmer og problemer med valg av kortsluttningsvern, hovedsikring og en nedgravd kabel til garagje som ligger noen meter unna.
Løst
Jeg lurer på om følgende betrakninger er rett;
Dersom en har et tverrsnitt på mer en 4 kvadrat skal en ikke bruke 823.433.1. Da kommer 433.1 til anvendels?
Dersom en skal legge opp til en garasje og bruker en sikring på 2x20 A med I2=1,45xIN må en opp i 6 kavadrat for å ta hensyn til krav i 533.2?
Løst
Da vi trur det kommer en bolig :-) kan det vell hende det kommer noe EKOM spørsmål????? Eller???
Løst
Jeg har fått med meg at det er ok å klippe støpsel produkter uten at det går ut over CE merking, samsvarerklæring på produktet. El.S.78
Hvordan løser vi problemet med forsyning til disse produktene. Ikke kan vi sikre stikk med 16A, ikke kan vi benytte 20A sikring på 4mm2, er løsningen å gå på 6mm2 25A kurs? sett opp to stikk 25A?
Fast tilkobling er lite brukervennlig, må ha sakkyndig person for å bytte platetopp.
Stekeovn leveres vel med 16A støpsel. platetopp med 25A
Etter det jeg kan se må det nå legge minimum 6mm2 til platetopp, stekeovn. Noen innspill?
Løst
Hvilke tiltak må iverksettes ved f.eks strømgjennomgang på en lærling? Hvilket ansvar har lærling, basmontør og faglig ansvarlig?
Løst
Hei hva trur der om forsyningen til boligfeltet? er det sannsynlig at det blir egen trafo for boligfeltet? hvis de kobler seg opp til Raskmat så har jo ikke raskmat egen trafo lenger... Med tanke på allmenheten og ikt til Raskmat... boliger kan vel ikke innlemmes i Raskmat sin IKT? eller?????
Løst
Hva er energi behovet for varmekabler etter TEK 10?? kan vi fortsatt bruke tommelfinger regelen med 80w/M2 i oppholds rom og 120W/M2 på bad??? det blir jo montert ventilasjons anlegg med varmegjennvinner.... hvor stor % varmer den av det totale behovet??
Løst
Hvordan kan dette løses i praksis, la oss si at vi får oppgitt IKmax på 12-14kA, kan vi benytte vi eksempelvis benytte effektbrytere NZM1 der justering av vernet er plombert, ikke tilgjengelig for boligeier.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.