Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9560
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 900
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 830
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
1
Utgjevingsforbindelse på rørflenser på tankskip

Er blitt fortalt at utgjevingsforbindelse(lasker/bonding) på rørflenser på tankskip/ flytere, kan erstattes ved bruk av "tagskiver" på 2stk gjennomgående bolter med 180grader mellomrom.

Stemmer dette og evt. hvor står dette?

Spurt ${formatDate(1699353180)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
5
MEL3006 Privatist Eksamen

(MEL3006 Eksamen PDF)

Hei!

Har nå tatt MEL3006 eksamen for andre gang, og strøket begge gangene.

Dette er et fag jeg kan godt da jeg hadde fått en 5'er i faget på skolen hadde det ikke vært for fravær. Har også jobbet 2 år som lærling på båt så føler dette er noe som jeg skulle ha ¨nailet¨. Men nei

Får ingen tilbakemeldinger. på eksamensbesvarelsene.

Har også prøvd å kontakte fylkeskommunen og de som holder eksamene, ingen lykke.

Så jeg prøver her! Er det noen av dere som kanskje kjenner noen som er sensor innenfor disse type eksamener eller lignende?

Får ikke lagt til tidligere eksamen her, men lagt ved en link til pdf jeg har av en.

Dette er et spørsmål som gjerne tar tid på å få svar på og eksamen er ikke før i november. Så håper denne tråden kan være åpen til den tid.

Takk på forhånd for alle som tar seg tid til dette!



MEL3006 PDF

Spurt ${formatDate(1754085360)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
1
Krav/Forskrifter for TT-nett på skip

Hei.

Sitter og prøver å løse noen oppgaver der jeg har noen spørsmål om hvilke krav som stilles til TT-nett på skip. Har forsøkt å lese meg opp i NEK410A/B og i FME, men finner ingenting konkret. Er det noen som vet om det står noe om dette i disse standardene og hvis ikke, hvor står det eventuelt da?

Takk for svar :)

Spurt ${formatDate(1752852120)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
2
Krav til matter i batteri-rom

Har noen kjennskap til krav om islolerende matter i batterirom?
Er det eksempelvis NEK IEC 61892-6:2019 som sier noe om dette eller finnes det noe annet lovverk vi kan henge dette på opp mot et claim mot verftet som bygget.

Det samme gjelder egentlig for underfordeling med 230/400V, høyspent-rom og instrument-rom.

Takk for hjelp!

Spurt ${formatDate(1748008020)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
1
Jording av styrestrømstrafo/ måletrafo

Det er meg bekjent vanlig praksis å jorde fellesen til målestrømtrafoer, eg vil jo tro at dette er for å ikkje ende opp med eit flytende potensial til jord av ukjent størrelse. Men er det noe regelverk som krever dette eller er det bare generell praksis å gjøre det? Trenger referanse til regelverk.

Så er det vel egentlig litt det samme med styrestrømstrafoer (<400VA vet ikkje om det er noe grenser for størrelse). Eg har sett på noen installasjoner at ene fasen på sekundærsiden jordes, på andre ikkje. Eg har funnet noe i NEK 400 angående dette men det ser ikkje ut til å samsvare med praksisen som eg observerer, så mulig eg har tolket den feil. Men slik eg ser det så sier jo NEK 400 557.3.4 at man kan ha hjelpekretser fra transformator som jordet og ujordet, MEN at ujordede kretser skal ha isolasjonsovervåkingsutstyr. Eg har sett mange styrestrømskretser som er ujordede, men kan ikkje minnes å ha sett noen form for jordfeilovervåking på disse. Så hva er riktig, og finnes det flere regler/normer som regulerer akkurat dette?

Takker for hjelp J

Spurt ${formatDate(1744618320)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
2
Vibrasjonsdempere for tavler og instrumentskap

Finnes det noen normer som setter krav til montering av vibrasjonsdempere i bunnen på tavler og instrumentskap om bord på skip (IEC og evt NORSOK)? Evt vibrasjonsmåling ved nybygg? Må det spesifiseres i byggespec? Virker for meg som at det er tilfeldig om vibrasjonsdempere er montert ut fra hva leverandør hadde levert ved forrige prosjekt. På ett fartøy jeg jobber med sliter vi med at IO-kort vibrerer løs fra monteringsskinne over tid, så jeg ser at dette tydlig er en utfordring, særlig på mindre fartøy.

Spurt ${formatDate(1743974280)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
3
Kobling av 12-48V anlegg i privat båt

Hei er dert noen regler eller lover som hindrer privat personer til å koble/gjøre endringer i et 12-48V anlegg i privat båter?

Spurt ${formatDate(1737895860)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
1
Avtale Kontroll av elektriske anlegg om bord i fiske- og fangstfartøy og laste- og passasjerskip under 15 meter

I forbindelse med fornyelse av godkjenning som akseptert elektroforetak for kontroll på fiske og fangstfartøy under 15m så har det dukket opp spm. ihht FKE.

Hvem kan utføre kontrollen?

DSB mener man må ha relevant master- eller bachelorgrad eller toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev. Vedkommende skal i tillegg ha minst tre års relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning.

Ut fra dette så er en med fagbrev m/maritim fordypning og praksis på 20-25 år med drift/vedlikehold og restaurering på fartøy samt utført kontroller i fra da disse kontrollene ble innført i sin tid IKKE er godkjent lenger til å utføre disse typer kontroller.

Nedenfor er utdrag fra avtalen som henviser til kvalifikasjonskrav. Særlig kulepkt. 5.

Har og lagt ved hele avtalen.

4 Lover, forskrifter og retningslinjer mv.

• Kontroll av et fartøys elektriske anlegg som omfattes av denne avtalen, skal understøtte det offentlige tilsynet og sikre at fartøyet og dets utrustning er i samsvar med gjeldende norske lover og forskrifter.

• Det aksepterte elektroforetaket skal være registrert i Elvirksomhetsregisteret og benytte kvalifisert personell i samsvar med forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek) og vedlegg til denne avtale.

• Fek oppstiller kvalifikasjonskrav for å utføre offentlig tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr, jf. § 10 første ledd, og skal ha kunnskap om:

a) relevant regelverk og tolkninger av dette

b) måleteknikk

• Den som har det faglige ansvaret for offentlig tilsyn med elektriske anlegg, skal oppfylle vilkårene i fek § 10 andre ledd, og skal ha kunnskap om pkt. a og d.

• DSB setter også som krav at de personer som skal utføre kontroll og faglig ansvarlig for disse, skal ha minst 1 år dokumentert relevant praksis som er knyttet til maritime elektriske anlegg etter endt utdanning. Den relevante praksisen knyttet til maritime elektriske anlegg kan være en del av de 3 årene som er satt som krav i § 7 første ledd.

• Faglig ansvarlig og de/den som skal utføre kontrollen skal være ansatt på samme geografiske adresse, det vil normalt være underenhetens organisasjonsnummer, jf. fek §§ 3 og 5.

• Dersom det aksepterte elektroforetaket er i tvil om forståelsen av lover, forskrifter og retningslinjer mv. som kommer til anvendelse ved kontroll på fartøy som omfattes av denne avtale, skal problemstillingen forelegges DSB for avklaring

Spurt ${formatDate(1737064140)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
1
Elektriske fordelingstavler i offshorekran

Hei! Det diskuteres hvilke standarder som skal gjelde, for utforming av design på fordelingstavler i tavlerom i offshorekran.

Er det IEC-61892-6, som gjelder, eller kan det aksepteres lavere standarder, som er knyttet til maskindirektivet?

Spurt ${formatDate(1732103880)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
1
Kabeltverrsnitt

Hei

Vi bygger noen små panel som skal offshore. Disse skal inneholde lys og varme.

Det kommer en 2,5mm2 kabel inn i koblingsboks, fra den skal det legges kabel til dør bryter for lys, og en kabel til en 400w heater.

Kan man gå ned i tversnitt, til 1,5mm2, på kabel som går til bryter når denne går tilbake til koblingsboks? Dette er ønskelig rett og slett fordi det er trangt å koble inni dør bryter.

Spurt ${formatDate(1727272440)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.