Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9570
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Liten Husbåt med land strøm

Hei.

jeg og fattern bygger en husbåt.

vi lurte på hva slags kabler vi kan bruke til stikk230v og kabel til varmefolie?

hva slags kabel kan vi ha fra sikringsskap til denne stikken? https://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-utvendig-16a-2pol-j-230v-6h-ip44/1578111/Product.html?Event=otherbuys

denne blir lagt i rør i veggen helt fram til stikk.

alt Ellers er kun 12v så det har vi kontroll på:)

info:

tenker det blir kun en 16A 2-polt

vi skal ha et lite skap inne til sikringen og divv utstyr

båten er 10meter lang og bredde på 4m, vi har lagt 16mm k-rør rundt til stikkontaktene.

Spurt ${formatDate(1643636272)}
Løst Løst
Sertifiseringer

For et elektroselskap som ønsker å utøve sitt virke for privat, næring og industri, så kreves det at selskapet har en faglig ansvarlig med bestått elektroinstallatørpapirer. Det er også mer eller mindre et krav at virksomheten må ha en ekom-installatør for å utøve sitt virke. Videre kjenner jeg til at det er FG-sertifisering for å drive med brann/tyverialarm. Må virksomheten være FG-sertifisert for å utøve sitt virke på brann og tyverialarmer, eller er det kun en anbefaling?

Er det andre sertifiseringer/godkjenninger virksomheten må/bør ha?

Ønsker en begrunnelse for svarene.

Spurt ${formatDate(1643306741)}
Løst Løst
Spørsmål vedr samsvarserklæring

Hei.

Jeg har for en stund siden pusset opp og etter mye om og men har jeg nå fått utlevert samsvarserklæring på EL installasjon.

Ved en nærmere ettersyn ser jeg at erklæringen er utstedet av et annet firma (firma 2) enn de jeg hyret inn (firma 1). Erklæringen er også signert av en person jeg ikke kjenner til (ifølge brreg daglig leder i firma 2)

Firma 1 er ikke registrert i elvirksomhetsregisteret, det er derimot firma 2. Under arbeidet og under samtaler i ettertid gir derimot elektrikeren som utførte arbeidet inntrykk av at han er ansatt i firma 1 (hans nummer står opplyst på deres hjemmeside, konto på mitt anbud o.l) Jeg har ikke kjennskap om han var vært leid inn til firma 2 eller ikke under arbeidet.

Jeg har vært i kontakt med DLE som opplyser at de har flere bekymringsmeldinger på disse to firmaene som tilsier at firma 2 i tidligere saker også har signert for arbeid utført av firma 1.

- Hvordan går vi frem her, er samsvarserklæringen jeg har fått gyldig? Om DLE velger å slå ned på disse firmaene, kan det slå tilbake på meg?

Spurt ${formatDate(1643307537)}
Løst Løst
Gatelysanlegg 1995

Hei, hvilken forskrift/norm gjaldt på gatelys fra 1995 ?

Har fått en kontrollrapport fra DLE som krever dokumentasjon på at vern kobler ut innenfor forskriftens krav.

Her må man vel se på hva som gjaldt da anlegg var nytt.

Spurt ${formatDate(1643354296)}
Løst Løst
Ex
Galvaniske skiller Ex ia og Ex na nC i sone 2

Hei.

Område er sone 2.

Galvaniske skiller mot felt er Ex ia for digitale og analoge signaler.

Sikker side (relekontakter) er merket Ex na og Ex nC (Ex ec)

Power supply er også merket Ex na og Ex nC

Cat 3 sertifikater er merket med "X", må bl.a. ha minst IP54 kapsling, omgivelsestemp må ikke overstiges, utstyr som tilkobles må være godkjent for sone 2.

Men er dette alle krav ?

Må en Ex e kapsling med PS og galvaiske siller "typegodkjennes" på noen måte ?

Andre steder på denne siten er PS, galvaniske skiller, releer osv montert i Ex d kapsling med tilkobling via Ex e klemmer i Ex e kapsling.

Spurt ${formatDate(1643187171)}
Løst Løst
Automasjon
Automatiker - Elektrisk hjemme

Hei

Jeg vurderer å totalrenovere bolig. Har fagbrev innen automasjon fra 2015.

Har jeg lov å gjøre noe hjemme? (Trekke kabler og legge opp alt, å få en elektrikker til å koble dette opp)

Takk for svar!

Spurt ${formatDate(1643192981)}
Løst Løst
Isolasjonsmåling overspenningsvern

Kan man utføre isolasjonsmåling på et anlegg med overspenningsvern ved testspenning 250V eller må det kobles ut?

Spurt ${formatDate(1643297161)}
Løst Løst
Leie Installatør på Kontrakt

Hei, av personlige grunner har jeg ikke muligheten til å ta installatørprøve / fagskole som medfølger.

Planlegger start av elektro bedrift med noen dyktige elektrikere jeg kjenner godt.

Mitt spørsmål er:

Er det et krav at installatør skal være fast ansatt i bedriften hvor han er faglig ansvarlig?

Eller kan det faglige ansvaret delegeres til F.eks et annet firma for et gebyr oppdrag til oppdrag?

Det er et ganske stort hopp fra null oppdrag til å starte bedriften og ansette en installatør på 60k+ I mnd ved siden av en rekke andre utgifter. En mellomting hadde vært optimalt om dette ikke er brudd på noen krav / lover.

Tusen takk

Spurt ${formatDate(1642842970)}
Løst Løst
Ex
node kabinett med is og non is kretser ,jordfeil , hvor er mest sannsylig feilen ligger

heisan et lite spørsmål .

alle kretser både is (blå kablene )og non is ( grå kablene) er operative

det er ikke foretatt noen spenning målinger eller jordfeil søk vha at strøm tang ennå

vi har diskutert hvor er det mest sannsynlig at jordfeilen kan befinner seg

Vi ikke en is krets med ev jordfeil trekke ned strømmen , dvs loopen vil være ubrukelig

mao mest sannsynlig at feilen ligger på non is kretsen

har dere noen formening ??

Spurt ${formatDate(1642851760)}
Løst Løst
Automasjon
jordfeil i node kabinett som innholder både grå og blå kabel, hvor kan feilen ligger ??

Heisan et lite spørsmål .

Alle kretser både is (blå kablene) og non is (grå kablene) er operative det er ikke foretatt noen spenning målinger eller jordfeil søk vha at strøm tang ennå

vi har diskutert hvor er det mest sannsynlig at jordfeilen kan befinner seg

Vil ikke en is krets med ev jordfeil trekke ned strømmen, dvs loopen vil være ubrukelig

mao mest sannsynlig at feilen ligger på non is kretsen

har dere noen formening ??

Spurt ${formatDate(1642765178)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.