Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9570
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
To kurser i samme rør

Er dette innenfor? Evnt andre løsninger tas imot med takk. Ville jo helst hatt 15/16A kurs. Holder ikke på med boliginstallasjon, men fikk godkjent "Installatør i egen bolig" for mange år siden.

Skal legge 2000W varmekabel i kjellerstue i mitt gamle hus. Eksisterende kurs er 1,5mm2 10A UZ (ja, skal bytte hele innmaten i tavla). Jeg tenker å trekke 2,5mm2 i eksisterende rør i tillegg til de gamle 1,5mm2, fjerne 1,5mm2 g/g PN og merke godt. Sikre med 13A I2:1,2 jordfeilautomat. Avstand mellom tavle og kjellerstue er 5m, rommet er 20m2. Da kommer jeg innenfor slik jeg beregner det med korreksjonsfaktor på 0,8 k-nærføring. I2

Tilleggsspørsmål: Kan jeg øke til 15 eller 16A ved å risikovurdere det dit hen at det erfaringsmessig alltid er kaldt i det uisolert rommet mellom tavle og kjellerstue, i tillegg er det stålrør. Jeg ønsker selvsagt et trygt anlegg, men spør dere som er erfarne med boliginstallasjon.

Jeg har aldri målt mindre enn 240V hjemme. = litt lavere strøm.

Går dette under rehabilitering når det blir en ekstra kurs?

Spurt ${formatDate(1642437038)}
Løst Løst
Arbeid nær ved HSP linje, bruk av lift

Vi må bruke lift for å komme til oppe på veggen på tårnkiosken.

Rundt hjørnet på naboveggen er det blank hsp linje.

Liften er lang nok til å nå bort til linja.

Kan vi gjøre jobben nær ved, om man passer på å holde oss unna linja, eller vil dette kreve arbeid på frakoblet anlegg?

Spurt ${formatDate(1642364473)}
Løst Løst
Ex
Exi kalkulasjoner L/R verdi

Ved beregning av L/R verdi for en kabel i Exi kalkulasjoner.

Skal kabelens R verdi multiplieres med 2?

L/R = L/(R*2)

Jeg er ikke helt sikker på om begge kabelens ledere skal tas i betrakning?

Er det forskjell på om L/R verdien beregnes utifra om det er likestrøm kontra vekselstrøm som går i lederene?

Spurt ${formatDate(1642406460)}
Løst Løst
Kompetanseøkning

Hei.Har fagbrev energimontør og fagskole elektro med fordypning elkraftFagskole sluttført 2009Skal over i ny jobb i oppdrettsservice og lurer litt på hva slags kompetanse og eventuelt hvordan man kan oppnå riktig kompetanse for å kunne vedlikeholde el installasjon i båter i bedriften.

Spurt ${formatDate(1642409956)}
Løst Løst
Tolkning hybel eller leilighet egen måler

Hei,

Ved prosjektering av bolig med liten hybel for utleie. Kan dette forsynes direkte fra boligen, og hva isåfall bestemmer dette?

Hvis hybel har deler av anlegget forsynt fra boligen(f.eks varmtvann og ventilasjon), hvordan stiler dette seg?

Spurt ${formatDate(1642410724)}
Løst Løst
IT/TT jfa kontra TN jfa

Er jordfeilautomater beregnet for IT/TT annerledes fra de for TN, bortsett fra merkingen? Jeg antar jo at de er forskjellige, men om det er snakk om 2P så er det jo 230V uansett. Takker for svar

Spurt ${formatDate(1642205019)}
Løst Løst
Varme arbeider
betraktes bruk av loddebolt som varme arbeider

Ved lodding på elektronisk kort f.eks fjerne en motstand og sette på en ny. Går dette inn under varme arbeider?

Spurt ${formatDate(1642244636)}
Løst Løst
Stikk, lampe og bryter

hei alle sammen på mandag på skolen vi kobler noen stikk og etc.

Jeg har et spørsmål 10a kurs - tilførselen koble til koblingsboks -1,5mm2, trekker kabel til lys 1,5mm2 fra boks og til bryter 1,5mm2, kan jeg koble 2,5mm2 i koblingsboks på samme kurs videre til en stikkontakt er det lovlig?

Spurt ${formatDate(1642257142)}
Løst Løst
Strømføringsevne ved forlegning av enleder i kabelkanal

Hei, eg skal legge opp 3 kurser mer enlederkabler på kabelstige med lokk vertikalt på ein utvendig betongvegg.

Anser at dette er mest likt forlegningsmåte B1.

Ser i 52B-17, merknad 2 at der lysåpning mellom kabler er >2 x ytre diameter, er bruk av reduksjonsfaktor for mer enn en kurs ikkje nødvendig.

Er det rett oppfatta at ein ikkje treng å legge inn antall parallelle kurser her i febdok når vi greier å halde denne avstanden?

Spurt ${formatDate(1642149419)}
Løst Løst
Automasjon
Arbeidsmetode (FSE) ed sluttkontroll

Hei

Jeg har letet en del på nett og i diverse lærebøker for å finne et ordentlig svar på dette spørsmålet. Det jeg lurer på er:

Ved utførelse av verifikasjon skal det gjøres flere målinger, blant annet måling av største kortslutningsstrøm og utløsetid for jordfeilvern. For å få til dette på en best mulig måte er det vel hensiktsmessig å fjerne kapsling for å få tilgang til termineringer i sikringsskapet.

Vil utførelsr av disse målingene bli definert som AUS slik at jeg må benytte 1000V AUS utstyr under disse målingene, og hvordan skal jeg vurdere om det er behov for visir og flammesikker bekledning? Vil en installasonstester (eurotester) være AUS sikker?

Hadde vært veldig bra med henvisninger til normer og regler slik at jeg får gode "referanser"

Spurt ${formatDate(1642201165)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.