Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Varme arbeider
betraktes bruk av loddebolt som varme arbeider

Ved lodding på elektronisk kort f.eks fjerne en motstand og sette på en ny. Går dette inn under varme arbeider?

Spurt ${formatDate(1642244636)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Stikk, lampe og bryter

hei alle sammen på mandag på skolen vi kobler noen stikk og etc.

Jeg har et spørsmål 10a kurs - tilførselen koble til koblingsboks -1,5mm2, trekker kabel til lys 1,5mm2 fra boks og til bryter 1,5mm2, kan jeg koble 2,5mm2 i koblingsboks på samme kurs videre til en stikkontakt er det lovlig?

Spurt ${formatDate(1642257142)}
Løst Løst
Strømføringsevne ved forlegning av enleder i kabelkanal

Hei, eg skal legge opp 3 kurser mer enlederkabler på kabelstige med lokk vertikalt på ein utvendig betongvegg.

Anser at dette er mest likt forlegningsmåte B1.

Ser i 52B-17, merknad 2 at der lysåpning mellom kabler er >2 x ytre diameter, er bruk av reduksjonsfaktor for mer enn en kurs ikkje nødvendig.

Er det rett oppfatta at ein ikkje treng å legge inn antall parallelle kurser her i febdok når vi greier å halde denne avstanden?

Spurt ${formatDate(1642149419)}
Løst Løst
Automasjon
Arbeidsmetode (FSE) ed sluttkontroll

Hei

Jeg har letet en del på nett og i diverse lærebøker for å finne et ordentlig svar på dette spørsmålet. Det jeg lurer på er:

Ved utførelse av verifikasjon skal det gjøres flere målinger, blant annet måling av største kortslutningsstrøm og utløsetid for jordfeilvern. For å få til dette på en best mulig måte er det vel hensiktsmessig å fjerne kapsling for å få tilgang til termineringer i sikringsskapet.

Vil utførelsr av disse målingene bli definert som AUS slik at jeg må benytte 1000V AUS utstyr under disse målingene, og hvordan skal jeg vurdere om det er behov for visir og flammesikker bekledning? Vil en installasonstester (eurotester) være AUS sikker?

Hadde vært veldig bra med henvisninger til normer og regler slik at jeg får gode "referanser"

Spurt ${formatDate(1642201165)}
Løst Løst
Elektrisk anlegg i russebuss

Har fått en forspørsel om å legge opp et elektrisk anlegg i en russebuss.

Tilførsel er 6 stk 16A rundstift fra 3 stk aggregat. I sikringsskapet blir det 6 kurser, tanken er at hver kurs får hver sin tilførsel.

Litt usikker på om jeg skal velge elementautomater eller jordfeilautomater? Ved jordfeilbryter blir det evt å avlede til chassis.

Vil dette være innenfor? Hvor i NEK kan jeg finne relevant informasjon?

Noe annen infomasjon som kan være relevant for installasjonen?

Spurt ${formatDate(1642018804)}
Løst Løst
Vannstoppventil på samme kurs som vaskemaskin

Hei.

Er det noe i veien for å ha en enkel stikkontakt på samme kurs som f.eks vaskemaskin eller tørketrommel? Denne stikkontakten skal kun brukes til vannstoppventil for å stenge vannet i tilfelle vannlekkasje, og trekker veldig lite effekt.

Spurt ${formatDate(1642067506)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
AUS NIS skip, trening

På deres kurs FSE skip - Forsto jeg det slik at det må spesifikk kursing til for AUS.

Om så, hvordan kan man referere til en slik forskrift og tilbys det isåfall slike kurs?

Mvh Joachim Løver

Spurt ${formatDate(1642071863)}
Løst Løst
Tilbakevirkende kraft/"medisinsk" el kurs bolig

Hei,

Gitt scenario:

Kunde har en leilighet utført etter feb91, han blir nå syk og har behov for behandling med elektro medisinsk utstyr i egen bolig.

Vil dette tolkes som en bruksendring?

Dagens norm:

NEK 400:2018 823.132.3.103

For å redusere faren for utkobling ved overbelastning, skal utstyr hvor utkobling kan medføre fare for liv og helse være forsynt med egen kurs fra fordelingen.

NEK 400:2018 823.410.3.4

For kurser som forsyner utstyr hvor utkobling kan medføre fare for liv og helse, skal beskyttelses metoden automatisk utkobling av strømtilførselen i samsvar med NEK 400-4-41, avsnitt 411.

Altså vil en leilighet etter dagens norm være utstyrt sikrere enn den gamle leiligheten.

Vil utstyr med med intern batteri kunne kompensere for evt. tiltak?

Spurt ${formatDate(1641970035)}
Løst Løst
Elbillader og klasse 2 kabel

Hei

Er det krav til jfb i sikringsskapet hvis man bruker f.eks mr flex og Elbillader har innebygget B vern?

Spurt ${formatDate(1641969913)}
Løst Løst
Automasjon
Ikke bruk av nødstpp

Hei!

Har fagrpøve og skal ikke bruke nødstopp på anlegget. Det er allerede ett anlegg som er i bruk, og skal montere inn en ny pumpe. Her ønsker eg bare å bruke sikkerhetsbryter med gul bakgrunn med rød bryter.

Er det noen forskrifter som går god for det?

Spurt ${formatDate(1641983963)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.