| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei,
Hva er kompetanse kravet til en driftsansvarlig i en større virksomhet. Der virksomheten er eier av byggene og drifter en stor og noe kompleks bygningsmasse med egne fagfolk. La oss si gitt eksempel et sykehus. Sykehuset drifter ikke høyspent (denne personen er ikke Driftsleder).
Sitat fra et Nelfo FSE kurs jeg nylig tokk.
Nelfo sitat:
"Kvalifikasjonskravet til driftsansvarlig er avhengig av anleggets kompleksitet og bruk, og kan variere mellom instruert person, bedriftselektriker, elektroinstallatør og sakkyndig driftsleder.
I virksomheter som har ansatt egne elektrofagfolk som oppfyller kravene i FEK, skal driftsansvarlig person utpekes blant disse."
Jeg klarer ikke og se hvilken kilde Nelfo har hentet dette fra, men meg bekjent er det kun tidligere presisert kvalifikasjonskrav til driftsleder i elsikkerhet 84. Men har ikke funnet annen informasjon, enn at det stilles krav til at en slik virksomhet skal ha en driftsansvarlig og en fagligansvarlig og dette kan være samme mann. Jeg har også lest flere tidligere svar i dette forum at det ikke stilles krav til kompetanse for driftsansvarlig. Jeg er enig i at Nelfo har et godt poeng i kurset og at dette kanskje er det ideelle, men ikke funnet at det er et direkte krav i FSE eller nevnt i normen NEK 50110-1.
Men stilles det konkrete krav til kompetanse for driftsansvarlig i en slik virksomhet eller stilles det ikke krav til kompetanse?
Kan driftsansvarlig i denne virksomhe ha vært en økonomi leder uten elektrokompetanse men opplæring i FSE?
Løst
Hei.
jeg Lurer på hvordan krav det er til å montere en El-bil lader på eksisterende kurs. Så lenge det er rcd filter så er det jo ikke krav til jfb type b.
Løst
Hei.
Hva er det som vil være lurt å kunne til fagprøven om man er i lære hos et vanlig elektriker firma?
Løst
Hei, vi har en Exd kapsling med NPT gjenger for nipplene. Gjelder kravet med min. 5 gjenger også for NPT nipplene? Er NPT gjengene en del av flammespalten?
Løst
Hei.
Opnet opp et blindlokk og fant kun 2 brune ledninger og PE. Altså ingen nøytral, jeg fant ut at den ene var nøytal siden den var tilnærmet 0 i spenning. Man hvorfor velger man å trekke opp 2 brune istedet for en brun og en nlå lening?
Løst
Hei, jeg har et spørsmål. Vi har 6.6kV ABB høyspent generatorer ombord. På disse er det ikke laget til jordingspunkt/kulebolt for montering av flyttbart jordingsapparat på generatoren.
Vi har en diskusjon ombord som går på om det i tillegg er krav til arbeidsjording på arbeidsstedet. Fremgangsmåten i dag ved arbeid på generator er å legge ut generatorbryter i tavla, kabelen blir jordet i tavle enden ved hjelp av jordingskniv i tavlen. Startluft til drivmotor blir stengt samt spenningsprøving på generator. Var dette tilstrekkelig før på eldre anlegge bygget etter FEA-M 1990?
Løst
Jeg og noen medstudenter hadde satt pris på om noen kunne, helt enkelt, oppklare hva som blir praktisert ved følgende situasjon:
Et kabelstrekk, fra sikring til forbrukspunkt, blir så langt at «vanlig» kabeltverrsnitt ikke tilfredsstiller tillatt spenningsfall. Vi ser for oss at dette kan løses ved å bruke et høyere kabeltverrsnitt fra sikring til det første koblingspunktet. Her lurer vi dog på hvordan dette kan praktiseres i virkeligheten. Noen av de som tok fagbrev som elektrikere før studiet mener at det ikke er lov til å gå ned i kabeltverrsnitt med mindre det går til en fast last. Her hadde vi satt pris på en liten oppklaring.
Jeg gir et eksempel, ikke nødvendigvis et realistisk, men for å gi klarhet i hva vi lurer på. Et tankskip er 300 meter langt. Sikringsskap er lokalisert ved broen helt bakerst på båten. Det skal plasseres vanlige 230v - 16a stikkontakter helt fremme ved baugen. Skal man trekke en, for eksempel, 6 kvadrats kabel fra skap til første koblingspunkt, så er det naturlig å ønske å gå ned til et lavere tverrsnitt. For gjør man ikke det klarer du ikke å mate kabelen inn i kontaktene. Er det her lov å gå ned til eksempelvis 2.5 kvadrat?
For ordens skyld, vi er ikke under utdanning til å bli elektrikere, men automasjonsingeniører. Spørsmålet er ikke noe som pensum tar stilling til, men heller resultatet av hva vi selv lurer på.
Løst
Hei!
vi er stadig ute på El-kontroller i bla. eneboliger og vi ser mer og mer sentraler til styring av elektrisk utstyr. Vi finner autopilot arkene fra inst. firma i sikringsskapet, men aldri teknisk dokumentasjon og beregninger som skal ligge til grunn og rettferdiggjøre for at man med god samvittighet og kvalifisert kan overlevere sams. og sluttkontroll til kunden. Vi ser f.eks at det kan være en 10A C-kar. avgang til en lysstyringssentral (PLS) som med utgangs releer styrer 230V videre til LEd lamper i trappeoppganger osv. Det som er litt merkverdig er at man har valgt 0,5 kvadrat PFSK stamkabel som er sikret med rekkeklemme glassikringer. Meg bekjent finnes det ikke noen mulighet i Feb-dok. å beregne glassikringers utløsetid osv.
Noen som har vært borte i lignende situasjoner?, I dette tilfellet med glassikringer gikk vi tilbake til inst. firma. og spurte om valgt løsning var god nok. Det hadde de ikke noe godt svar på.
Løst
Hei,
Er det mulig å lade en el-bil med 32A CEE stikk (Philip Hauge) med overspenningsvern og JFB type B?
Samtidighetsfaktoren er jo 1, må man gå opp til 40A?
Schuko er nødlading 10A, så det er greit. Kan bare ikke huske noe om CEE stikk.....
Jaja, ladeboks er beste løsning. Lurte nå bare på dette har ikke noe NEK her.
Løst
Hei Takk for tiden og ser etter mer informasjon rundt dette. Jeg har alt snakket med DSB ( men vanskelig og ingen direkte svar ) Jeg har snakket med en rekke andre aktører innen båt/fritidsbåter samt Båtbransjeforbundet som er ening i min side av saken. Spørsmålet er jo, Hvem kan ta seg betalt å utføre elektrisk arbeid på fritidsbåter? Tar meg selv som eksempel Fagbrev : Innen elektro ( Tavlemontør ) 10år erfaring. Største kunnskaps område ( Styring , DC volt , Maritim kontroll systemer. Arbeid i dag: Service engineer på verdens basis ( Mekanisk og elektro ) Igjen mest DC systemer her også. Jeg har hørt med flere båt verksted rundt i Oslo / Tjøme, alle utfører elektrisk arbeid på båt. Men så å si ingen har fagfolk innen elektro, i min spørre rundt ble jeg faktisk tilbudet jobb flere steder. Det vil jo si at verksted alt utfører elektrisk arbeid. Men er det riktig? Jeg har lest noe om at du må ha erfaring eller godkjenning fra fabrikant for å utføre større elektrisk arbeid på en båt. Men et verksted som tar inn alle type båter har jo ikke dette fra en å alle fabrikanter. Noen båter er jo også eldre båter så fabrikant eksisterer jo ikke. Det er et hav av fritidsbåter der ute som det elektriske er helt utenfor mål å mening. Jeg har selv vært mye på sjøen å har små å store båter. Tanken slo meg litt da noen spurte om jeg kunne hjelpe de. Så jeg la alt nytt, maritim fortinnet ledning. Lednings merker , bus barer osv osv. Men så slo tanken meg, hvem har lov å det å ta betalt gir et helt annet scenario. Hva kan man å hva kan man ikke? Hva må til for å starte et lite AS å utføre denne type jobb? Båt verkstededer jeg har snakket med har jo få til ingen elektro arbeidere. Båtbransjeforbundet mener jeg ikke trenger noe mer en erfaringen jeg har, DSB svarer ikke på spørsmålet bare henviser til en rekke forskriver om elektrisk arbeid. Mye relatert til Maritim elektriker, men en maritim elektriker jobber også mye med AC, generatorer og skip. Jeg snakker om mindre fritidsbåter. Mye eldre båter med ukjent fabrikat å ikke CE merket. Mye folk med båt prosjekter osv. Takk for innspill
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.