| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9568 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei! Er det noen som kjenner til firmaer som kontrollerer EX-områder?
På forhånd Takk :)
Løst
Heisann,
Eksempel: Ex godkjent (Gas, Sone 1, evnt. Sone 2) PC/Touchskjerm har oppgitt ambient operasjonell temperatur til 0-50*C.
I området skjerm er plassert, kan ambient temperatur potensielt synke under 0*C.
Bør man (må man? krav i IEC60079-x?) i dette tilfellet ha tilførsel til skjerm koblet via en termostat ved siden av, som kan kutte strømtilførsel dersom temperatur synker under 0*C ?
Noen som kjenner til om dette er et krav i forbindelse med Ex sikkerhet?
Bruker man skjermen under 0*C, så kan man jo risikere at skjerm kan gå i stykker, noe som i seg selv selvfølgelig er dumt, men verre blir det kanskje om det er Ex sone, tenker at man internt i skjermen potensielt kan få en feil som kan generere varme/gnist som kan antenne gass da.
Løst
Hei noen som tilfeldigvis har tegning til stjernetrekant vender fra to plasser styrestrømskjema?
Løst
Hei
Har en diskusjon her angående NEK400 figur 701B nummer 5, hva gjelder hengslede/leddede dusjvegger. Figuren i seg selv viser buede dører, men vi anser dette til å gjelde også rette dører som har samme funksjon ,eksempelvis 90x90 dusj med nedsenk og hengslede dører på hver side på lik linje med buede dører. Slik jeg tolker dette så kommer sone 2 kun innenfor dørene når de er åpne. Altså på utsiden av dørene, samme hvor det er, så lenge disse er lukket, så vil det ikke være noen sone 2. Da skal man kunne sette vaskemaskiner inntil slike dører uten at dette kommer innenfor noen soner. Døren som vaskemaskinen står inntil vil aldri kunne åpnes forbi vaskemaskinen, og dermed kommer ikke vaskemaskinen i sone 2 heller eller stikket for den saks skyld.
Løst
Hei, har dere noen tips hvem som kan utføre en risikovurdering ved bruk av ikke-Ex-kalkulator i klassifisert område?
Løst
I NEK400:2018 551.2.301 står det: I TN-installasjoner hvor én eller flere strømforsyningskilder skal drives for å sikre entydig forankring av nøytralleder-systemet til jordpotensial, skal enten. C) Hovedkurser som forsyner fordelinger hvor en strømforsyningsenhet er tilkoblet, skal ikke utføres med brudd i nøytralleder, og nøytralleder skal ikke frakobles som spesifisert i NEK 400-5-53, avsnitt 537.2.1.
1. Vil dette si at alle vern før strømforsyningskilden (UPS/aggregat) ikke trenger brudd i N-leder?
2. Hvis underfordelingen som forsyner strømforsyningsenheten også forsyner normalkraft stigere og forbrukerkurser er det da greit å droppe brudd i N-leder i hovedsikringen i denne underfordelingen?
3. Må det gjøres noen andre tiltak ved denne løsningen?
4. Er denne løsningen ny i nek400:2018?
Løst
Hei
Kjøpt meg en Victron Multiplus II for noen uker siden som jeg hadde tengt å bruke til ladere/inverter til båten. Når jeg fikk den og skulle koble alt opp i garasjen for å teste så tok den jordfeilbryteren. Har snakket med levrandøren av produktet og sende den i retur. Da de testet den oppe hos seg, så det ut som at alt virket som det skulle.
leverandøren målte en puls på jordingen på 20mA noe som ikke var nok til å trippe JFB hos de, men nok til å ta den hos meg. Jeg har en 30mA felles JFB på hele anlegget og TN-C-S anlegg.
Men lurte på om det kunne være noe feil på anlegget hos meg siden den ser ut til å virke hos de?
Siden det er en inverter del i enheten lager den et nytt TN-S anlege med hjelp av et "grounding relay" noe som skal koble ut når "landstrøm" 230V kobles til.
Løst
Hvorfor er det så dårlige krav til testprotokoller på installasjoner i elektrisk anlegg? På vesentlig mindre viktige ting så er det normalt å utarbeide en URS ( User Requirement Spesification ) SAT ( Site Acceptanse Test ) FAT ( Final acceptanse Test )
IQ OQ DQ PQ protokoller etc.etc...
Hvorfor skal el-firmaer slippe billig unna med å levere et par A4 ark som har blitt printet ut på autopilot? og så er 90% av anleggene fulle av feil som blir oppdaget av bruker i etterkant?
Løst
Hei. Er det noen som har noe tips til relevante krav fra NEK, FEL, DSB, osv som stilles for renovering av fordelingsskap der det skal byttes fra skrusikringer til jordfeilautomater?. Fordeling blir kun betjent av sakkyndige på verksted med egen trafo. er det noen momenter under jobben/ sluttkontrollen som man burde være ekstra obs på?
Løst
Har et nytt hus jeg arbeider på som skal ha kombinert gass- og elektrisk platetopp.
Her sliter jeg med å finne en løsning/produkt som fungerer optimalt slik at ikke gassdelen fører til utkobling av den elektriske delen av platetoppen. Er det noen som har noen produkter som fungerer i en slik situasjon?
Jeg har lest i et elsikkerhetsblad at komfyrvakt kan utelates dersom det ikke finnes løsninger som fungerer (eksemplet er fra svært høyt tak uten ventilator), kan denne casen også komme innunder dette?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.