Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9568
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Ex
Jording og El i EX-soner

Hei! Er det noen som kjenner til firmaer som kontrollerer EX-områder?

På forhånd Takk :)

Spurt ${formatDate(1615233321)}
Løst Løst
Ex
Ex utstyr med T.amb. 0-50*C, kutte strømtilførsel under 0*C?

Heisann,

Eksempel: Ex godkjent (Gas, Sone 1, evnt. Sone 2) PC/Touchskjerm har oppgitt ambient operasjonell temperatur til 0-50*C.

I området skjerm er plassert, kan ambient temperatur potensielt synke under 0*C.

Bør man (må man? krav i IEC60079-x?) i dette tilfellet ha tilførsel til skjerm koblet via en termostat ved siden av, som kan kutte strømtilførsel dersom temperatur synker under 0*C ?

Noen som kjenner til om dette er et krav i forbindelse med Ex sikkerhet?

Bruker man skjermen under 0*C, så kan man jo risikere at skjerm kan gå i stykker, noe som i seg selv selvfølgelig er dumt, men verre blir det kanskje om det er Ex sone, tenker at man internt i skjermen potensielt kan få en feil som kan generere varme/gnist som kan antenne gass da.

Spurt ${formatDate(1615292519)}
Løst Løst
Automasjon
Stjerne Trekant vender fra to plasser

Hei noen som tilfeldigvis har tegning til stjernetrekant vender fra to plasser styrestrømskjema?

Spurt ${formatDate(1614972586)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Tolkning figur 701B, nr 5

Hei

Har en diskusjon her angående NEK400 figur 701B nummer 5, hva gjelder hengslede/leddede dusjvegger. Figuren i seg selv viser buede dører, men vi anser dette til å gjelde også rette dører som har samme funksjon ,eksempelvis 90x90 dusj med nedsenk og hengslede dører på hver side på lik linje med buede dører. Slik jeg tolker dette så kommer sone 2 kun innenfor dørene når de er åpne. Altså på utsiden av dørene, samme hvor det er, så lenge disse er lukket, så vil det ikke være noen sone 2. Da skal man kunne sette vaskemaskiner inntil slike dører uten at dette kommer innenfor noen soner. Døren som vaskemaskinen står inntil vil aldri kunne åpnes forbi vaskemaskinen, og dermed kommer ikke vaskemaskinen i sone 2 heller eller stikket for den saks skyld.

Spurt ${formatDate(1615027573)}
Løst Løst
Ex
Risikovurdere bruk av ikke-Ex-kalkulator i klassifisert område

Hei, har dere noen tips hvem som kan utføre en risikovurdering ved bruk av ikke-Ex-kalkulator i klassifisert område?

Spurt ${formatDate(1615187088)}
Løst Løst
Ubrutt N-leder i TN installasjon med flere strømforsyninger

I NEK400:2018 551.2.301 står det: I TN-installasjoner hvor én eller flere strømforsyningskilder skal drives for å sikre entydig forankring av nøytralleder-systemet til jordpotensial, skal enten. C) Hovedkurser som forsyner fordelinger hvor en strømforsyningsenhet er tilkoblet, skal ikke utføres med brudd i nøytralleder, og nøytralleder skal ikke frakobles som spesifisert i NEK 400-5-53, avsnitt 537.2.1.

1. Vil dette si at alle vern før strømforsyningskilden (UPS/aggregat) ikke trenger brudd i N-leder?

2. Hvis underfordelingen som forsyner strømforsyningsenheten også forsyner normalkraft stigere og forbrukerkurser er det da greit å droppe brudd i N-leder i hovedsikringen i denne underfordelingen?

3. Må det gjøres noen andre tiltak ved denne løsningen?

4. Er denne løsningen ny i nek400:2018?

Spurt ${formatDate(1615196935)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Lader til framdriftsbatteri i mindre fritidsfartøy som har en jordfeilstrøm puls på 20mA

Hei

Kjøpt meg en Victron Multiplus II for noen uker siden som jeg hadde tengt å bruke til ladere/inverter til båten. Når jeg fikk den og skulle koble alt opp i garasjen for å teste så tok den jordfeilbryteren. Har snakket med levrandøren av produktet og sende den i retur. Da de testet den oppe hos seg, så det ut som at alt virket som det skulle.

leverandøren målte en puls på jordingen på 20mA noe som ikke var nok til å trippe JFB hos de, men nok til å ta den hos meg. Jeg har en 30mA felles JFB på hele anlegget og TN-C-S anlegg.

Men lurte på om det kunne være noe feil på anlegget hos meg siden den ser ut til å virke hos de?

Siden det er en inverter del i enheten lager den et nytt TN-S anlege med hjelp av et "grounding relay" noe som skal koble ut når "landstrøm" 230V kobles til.

Spurt ${formatDate(1614877853)}
Løst Løst
Dokumentasjon på elektriske anlegg

Hvorfor er det så dårlige krav til testprotokoller på installasjoner i elektrisk anlegg? På vesentlig mindre viktige ting så er det normalt å utarbeide en URS ( User Requirement Spesification ) SAT ( Site Acceptanse Test ) FAT ( Final acceptanse Test )

IQ OQ DQ PQ protokoller etc.etc...

Hvorfor skal el-firmaer slippe billig unna med å levere et par A4 ark som har blitt printet ut på autopilot? og så er 90% av anleggene fulle av feil som blir oppdaget av bruker i etterkant?

Spurt ${formatDate(1614935404)}
Løst Løst
Renovering av fordeling

Hei. Er det noen som har noe tips til relevante krav fra NEK, FEL, DSB, osv som stilles for renovering av fordelingsskap der det skal byttes fra skrusikringer til jordfeilautomater?. Fordeling blir kun betjent av sakkyndige på verksted med egen trafo. er det noen momenter under jobben/ sluttkontrollen som man burde være ekstra obs på?

Spurt ${formatDate(1614864607)}
Løst Løst
Komfyrvakt enebolig

Har et nytt hus jeg arbeider på som skal ha kombinert gass- og elektrisk platetopp.

Her sliter jeg med å finne en løsning/produkt som fungerer optimalt slik at ikke gassdelen fører til utkobling av den elektriske delen av platetoppen. Er det noen som har noen produkter som fungerer i en slik situasjon?

Jeg har lest i et elsikkerhetsblad at komfyrvakt kan utelates dersom det ikke finnes løsninger som fungerer (eksemplet er fra svært høyt tak uten ventilator), kan denne casen også komme innunder dette?

Spurt ${formatDate(1614867722)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.