| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
I veileder til FSE står det under § 3 Ansvar - Hvem forskriften retter seg mot (avsnitt 8)
"Driftsleder/driftsansvarlig skal ha kvalifikasjoner som tilfredsstiller relevante krav i forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr (fek) dersom vedkommende skal være faglig ansvarlig for arbeid knyttet til elektriske anlegg."
Det henvises altså til § 7 i FEK, men det er slik jeg tolker det dersom man skal være faglig ansvarlig for arbeid. Kan man være driftsleder på et anlegg uten å være faglig ansvarlig for arbeid og dermed ikke trenger å oppfylle kvalifikasjonskrav i FEK? Eksempelvis på anlegg hvor man ikke har eget personell og leier inn kvalifisert personell.
Løst
Hei
I instruksjonsboken til e-Golf står det at bilen er utstyrt med verninnretning som beskytter mot DC-feilstrøm som kan komme inn i den elektriske installasjonen.Hvis man lader på dedikert 10A kurs med jordfeilbryter type A og enkelstikk, betyr det at man kan utelate jfb type B? Dette gjelder for fast ladeplass.
(Har ikke tenkt til å gjøre det, bare et spørsmål som dukket opp)
Løst
Hei, jeg lurer på hva sier NEK 400 om krav til motorstyringer, med tanke på uønsket oppstart? Og hvor finner man det i NEK:400?
Løst
Hei,
Har et Ex-P utført skap, må skapet resertifiseres hvis man legger til strømsatte deler (sikringer/kontaktorer osv)?
Er det noen andre parametere enn volum og spyletid som brukes i beregningen?
Løst
Hei,
Me har eindel standard Ex produkt. Desse er typisk for bruk i AC system, primært 1-fas. Når me skal merke tilkoplingsklemmene så skulle me i utgangspunktet ha visst kva for eit nettsystem desse skulle ha vore tilkopla for å kunne merke dei korrekt. For TN så skulle det typisk ha vore 'N', 'L' og 'PE'. For IT så skulle det ha vore 'L1', 'L2' og 'PE' (alternativt 'L3'). Dersom utstyret skal brukast i TN system så skal vel også strengt tatt 'N'-ledaren vere blå.
Finst det nokon normer eller retningslinjer som seier noko om korleis utstyr som er tiltenkt bruk i fleire typar nettsystem kan/skal merkast?
Løst
Jeg holder på med fagprøve nå og ene oppgaven er porttelefon. Og i ekom samsvarserklæring spørr de om hvilke NEK-EN som det er i hht.
Løst
Før i tiden var det vanlig å jorde kjøkken og bad. Men utføre resten av rommene ujordet.
Hvorfor gjorde man dette? Jeg vet at sikkerhetsfilosofien var at du var isolert og ikke utsatt for strømgjennomgang mot jord.
Når vi i dag kjører jord over alt. Men å jorde et anlegg er jo absolutt den sikreste sikkerhetsmetoden.
Hvorfor kunne de ikke like så greit jorde alt på den tiden? Vet vi kanskje mer om elektrisitet i dag enn vi gjorde før?
Løst
Ofte er det forskjell mellom hvem som er kunde og hvem som eier anlegget. Kanskje en totalentreprenør er oppdragsgiver på et bad, mens en privatperson er anleggseier.
Hvem av disse to partene er det som har krav på dokumentasjon på jobben? Hvem skal jeg sende dokumentasjonen til?
Ja, kan sende til begge to. Men er det slik at jeg er pålagt å sende til den ene eller den andre?
Det er eier/bruker som er ansvarlig for anlegget, er eneste jeg ser som er relevant i FEL.
Løst
Hei,
Vi har nå bodd i det nye huset vi bygget i 2018 i ca 2 år, etter mye frem og tilbake med elektriker firmaet som utførte installasjonen så gikk de konkurs i 2019. Det viser seg at vi ikke har fått noe samsvars erklæring ved overleveringen av huset (har sjekket boligmappa.no også), dette var rett og slett ikke i mine tanker da vi skulle ta over og har nok godt i glemmeboken.
Lurer på hva vi kan gjøre med dette?
Har utbyggeren en plikt å fremskaffe oss samsvars erklæringen?
Klarer ikke å se for meg at et elektriker firma vil stå god for et annet firma sitt arbeid, spesielt ikke et som er gått konkurs...
Løst
REN anbefaler en avstand på 30 cm mellom høyspent og ekom.
Vi har ett strekk på ca. 10 meter hvor høyspent 22kV og ekom kabler ligger parallelt på kabelstige.
Det oppleves at utstyret tilkoblet ekom kablene oppfører seg ustabilt, hvor kommunikasjonen tidvis kan forsvinne.
Hva er sannsyligheten for at dette være forårsaket av høyspentkablene? Maks belastning på kabler er 10MW
Finnes det noe avskjermingsutstyr som ettermonteres?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.