| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei, kanskje litt off topic men fortsatt viktig. Lurer på om noen vet om noen bra sider for enkelt hente ut FDV på prosjekter? Uten å måtte kjøpe enda et system.
Løst
I Elsikkerhet 90 skriver de:
"For borettslag og sameier vil det være behov for lastbalansering og da er hverken schuko eller 309 kontakt aktuelle alternativer."
Hva menes egentlig med dette?
Stilles det strengere krav til slike anlegg slik at det ikke er tillatt med schuko og 309? Eller blir det å betrakte som er anbefaling fra DSB siden det ikke er alment tilgjengelige anlegg?
Løst
Teknisk stikk (40A/3 fas, usakkyndig) i TN anlegg for industri vaskmaskin. Hva sier forskriftene om 30 mA jordfeilbryter på denne kursen?
Løst
Hei hva er beste måte å få satt på skapmuffe på innfelt skap ved ny kurs til Elbil lader. Må man ta av kledning eller kan jeg bare benytte elfenbeinmasse å tette rundt rør som jeg fisker ned. Gips i gangen så kan ikke åpne opp der. Hva er enklest å gjøre.
Løst
Heisann. Er det noen elkontrollører her som har noen innspill til spørsmålene under?
Vi har en liten diskusjon/debatt her hvilken avviksklasse vi skal bruke når det oppdages mangelfull dokumentasjon på el-anlegg (spesielt i landbruk) under en NEK405 kontroll.
Hvis det er en installasjon som er ny dvs nyere enn fks 2010 og det mangler dokumentasjon iht NEK400/439 for installasjon/tavle men er erklært samsvar med NEK400. Ofte er det kun levert risikovurdering, samsvarserklæring og sluttkontroll og ikke tatt hensyn til ekstra krav i del 7-705 eller merking i del 8/NEK439? Hvilken TG-grad mener dere skal brukes her?
Mangelfull kursfortegnelse. Dvs at den ikke inneholder informasjon om forlegningsmåter og lengder på kurser. TG?
Mangler merking på tavle iht NEK400-8 eller 439-1. TG?
Manglede dokumentasjon på jordingsanlegg (dvs ingen dokumentasjon). TG?
Manglende FDV dokumentasjon på produkter som er benyttet i installasjon og fordelings tavler. TG?
Hvis det er levert risikovurdering der det er krysset av for at installasjonen ikke kommer under NEK400-7, men det er fks et bad eller en landbruks installasjon. TG?
Mangler dokumentasjon på punktplassering i landbruk i form av tegning/febdok iht 705.514.5.101. TG?
I NEK405-3 Tillegg B er så vidt jeg kan se dokumentasjon kun nevnt som et dialog-punkt i Tabell B.1-h der det står at en skal påpeke eventuelle mangler..
Det står jo spesifikt i innledningen til Tabell B.2 at kontrolløren skal sette seg inn i dokumentasjonen før kontrollen begynner. Noe som ikke er så lett og etterleve når dokumentasjonen som regel mangler (i alle fall deler av den iht normkravene)
Løst
Jeg har en case som jeg håper å få svar på her.Det gjelder et 400v anlegg
Det er ønskelig å regne ut fasestrømmen for hver fas. (L1, L2, L3)
Jeg kjenner til hvordan total strøm regnes ut. (I = P/(U*1,73)
Løst
Hei
Står det i NEK400 noe sted at man ikke trenger ta med korreksjonsfaktor fra mindre kabler? Feks en 240 påvirkes ikke om den ligger intill en 2,5mm. (2,5mm påvirkes selvfølgelig).
Klarer ikke finne noe om dette
Løst
Hei!
Prøver og lese meg klok på hvilke krav som må tilfredsstilles for at jeg kan benytte UPS'en i et bygg som reservekraftkilde for ledelyset. Får ikke noe entydig svar ut fra NS 50171. Og hvordan ivaretar man kravene for testing i NS 50172, eller trenger jeg ikke ivareta disse?
Løst
PI test av høyspentmotor, 6Kv, vi kjører testen ifra tavle der vi måler med både kabel og motor
testes med 5000V I 10 minutter.
leser av tabell at resultat over 2 til 4 er ok, men høyere Verdi kan tyde på tørre/skjøre isolasjon i viklinger.
noen som har erfaring rundt dette?
vi måler en PI Verdi på 8,72 og er usikker hvordan vi skal toke dette.
Løst
Skal ordne fast tilkobling til en bereder på 1500W. Er det nødvendig å bytte kabel til berederen med en PR-kabel eller er det tilstrekkelig å klippe støpselet og montere i en boks med strekkavlastning?Såvidt jeg har forstått er problemet varmegang i selve støpselet, ikke kabelen i seg selv?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.