Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Bygging av nytt anlegg

Vi er i gang med å bygge en ny strømforsyning til et industrianlegg. Anlegget er stort og komplisert. Det består av ny hovedtrafo (132kV/22kV), flere nye koblingsanlegg(22kV) og flere nye trafoer på anlegget. Det nye anlegget blir en utvidelse av eksisterende anlegg, det er derfor flere tilkoplinger fra nytt anlegg til gammelt anlegg som er i drift. Bryterne som går mot dette anlegget er naturligvis utlagt, jordet og låst.

FSE paragraf 2: "Forskriften gjelder videre for elektriske anlegg under bygging eller demontering selv om de ikke er tilrettelagt for å komme under spenning, dersom anleggene kan komme under spenning på annen måte."

Det har tidligere vært tolket dit henn at dette defineres som frakoblet anlegg og at FSE gjelder ikke. Jeg mener dette er feil og at dette må tolkes slik at når det er praktisk mulig at anlegget kan komme under spenning ved fjerning av jord og innlegging av brytere (ref paragraf 2), så må vi ha LFS på anlegget. Dette ble gradvis mulig da kablene ble tilkoblet mot eksisterende anlegg.Denne byggeprosessen går over flere måneder, LFS bør vel da kontrollere etablerte sikkerhetstiltak morgen og kveld? LFS må vel utpekes daglig fra driftsleder? ref paragraf 12Som sagt bryterne er låst, men det er ingen som er LFS og ingen som har ansvar for at alle sikkerhetstiltak er etablert.

Har jeg tolket FSE riktig?

Spurt ${formatDate(1549452399)}
Løst Løst
Tillatt å ha løse tamper/kabler i et anlegg?

Hei

Etter utskifting av en underfordeling henger det igjen løse ledninger og kabler over tavlen (i sjakt).Hva sier regelverket til dette? Regner med at det er krav om at dette skal fjernes eller evt. kapsles inn.Har ikke tilgang til bøkene.

Utfordringen er den at utførende installatør ikke tar ansvar for disse tampene. Vet ikke de har spenning eller ikke.

Spurt ${formatDate(1549529600)}
Løst Løst
Automasjon
Normer relatert til pneumatikk

Hei. Er det noen som vet hvilke normer jeg burde følge for å oppfylle kravene spesifisert i Forskrift om trykkpåkjent utstyr som relatert til pneumatiske anlegg? Jeg tenker på ting som krav til kompressor, luftkvalitet og generell sikkerhet.

Spurt ${formatDate(1549630667)}
Løst Løst
Enkel stikkontakt

Skulle sjekke at ledningene var skikkelig festet i en stikkontakt, men det var ingen festeskruer til lederne. Er det sånn at man får stikkontakter med «clips»? Har ikke sett noe sånt før. Eller kan det være skruer på baksiden av kontakten? For hvis det er clips så antar jeg at det er bra.

Spurt ${formatDate(1549389027)}
Løst Løst
Ex
lav-volt i ex-område. Bensinstasjon. Eksplosjonsverndokument?

Hei!

Vi har en kunde med et anlegg (bensinstasjon) hvor everket har skrevet anmerkning på: "Det var ikke i forbindelse med risikovurdering utarbeidet eksplosjonsverndokument. Eksplosjonsverndokumentet skal inneholde beskrivelse av stoff som blir brukt, kartlagt ex-fare, sonekart, sertifikater av ex-utstyr, installasjon og organisatoriske tiltak."

Dette er omtrent gresk for oss, da vi har tilnærmet 0 erfaring med ex-område og alt det andre som er nevnt her.

Kontrolløren var ikke sikker på dette selv, men skrev det opp for sikkerhetsskyld......

En konkret sak vi lurer på er avstand fra lufterørsåpning over tak til elektrisk utstyr. Det er en logo med lys i, ca 1,8m fra åpning, og rett under skiltet går det en ledstripe rundt hele fasaden på taket. Dette er da lavvolt, og trafoene sitter over himling inne i butikken.

Tenker å ta en grunnleggende ex-kurs via nettet, men vet ikke på forhånd om det vil hjelpe meg med å løse dette avviket.

Spurt ${formatDate(1549351884)}
Løst Løst
Kabelvalg

Hei lurer på hvor vi bruker PFXP og hvor vi bruker PN? hva er forskjellen? hvorfor bruker vi PN noen steder og PFXP andre steder? Hva ligger i begrunnelsen for hvilken kabel vi velger å bruke?

takk på forhånd :)

Spurt ${formatDate(1549208696)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Sikring av 3-fas Exde motor

Vi har en flyttbar vifte med (notified body sertifisering for sone 1) der tilførsel på motor er sikret med 1 polt sikringer. Motor er <1kW

1. Er det tillatt for et utstyr beregnet for bruk i sone 1 og ikke benytte motorvern, men kun ha 3 stk. 1 polt sikring som vern?

2. Sikringer er overdimensjonert i forhold til merkestrøm (og strøm ved 2 faser), leverandør sier at sikringer løser ut ved låst rotor. Jeg har utfordret dem på at om en fase faller ut, vil ikke sikringer slå ut. De sier da at motor er blitt testkjørt på 2 faser, og at overflatetemperaturen på motor ikke overstiger T-klasse den er stemplet med. Dette strider mot mine tanker og kan ikke skjønne at det er tillatt. I tillegg antar jeg motorviklinger vil bli overopphetet etter en gitt tid.

Ønsker synspunkter og tilbakemelding hvor jeg finner underlag på at det evt. er tillatt/ikke tillatt å sikre med overdimensjonerte 1 pol sikringer. I tillegg på om det kan aksepteres denne måte å teste på som nevnt i pkt. 2.

Spurt ${formatDate(1549010988)}
Løst Løst
Ex
Nettbrett godkjent sone 2, ønsker å brukes i sone 1

Vi ønsker å benytte Nettbrett som benytter Apples operativ system i vårt anlegg, men så langt jeg kan finne ut er disse kun godkjent for sone 2. Hva skal til for å kunne benytte disse i sone 1. Er det mulig å risikovurdere dette lokalt?

Spurt ${formatDate(1549027142)}
Løst Løst
Kalibrering av instrument. Forventet avvik

Jeg har et eldre Fluke 177 multimeter. Dette har ikke vært kalibrert på en del år. Brukes på elektro og feilsøking av brunvarer på fritiden. Så det er greie toleranser på avvik sånn sett.

Men hvor mye avvik erfaringmessig kan man regne med i denne typen multimeter? Bør jeg kanskje sende det inn til kalibrering eller er forventet avvik ikke noe å bry seg om til slik bruk?Det var litt rart at kalibreringsfirmaet ikke oppga avvikene på instrumentene våre da jeg jobbet i elektrikerbransjen en del år.

Spurt ${formatDate(1549034179)}
Løst Løst
Automasjon
Definisjon av vekselspenning

Hei!

Jeg går nå vg3 automasjon og har nettop hatt en prøve der følgende oppgave var å svare på om det var likespenning eller vekselspenning man vurderte om man kunne tyde utifra tegningen på oppgaven. vet ikke om det går å legge inn bilde her så jeg forklarer i stedet. Det hele gikk ut på at man hadde et tidsforløp og en spenningsamplitude som tilsynelatende så ut som vekselspenning. Ettersom det ikke var definert noe nullpunkt noe sted vurderte jeg helt klart at dette verken var vekselspenning eller likespenning men variasjon i DC nivå, men det riktige svaret var vekselspenning. Det er jeg helt uenig i fordi det er like dumt som å si at man måler pulser eller vekselspenning ut fra en lambdasonde eller at vi har vekselstrømsignal på et 4...20mA signal dersom signalet varierer symetrisk til to sider pga prosessen den står i.

Har forumleder noe klart svar på hva som er forandring av DC nivå kontra vekselspenning?

Spurt ${formatDate(1548959154)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.