| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 832 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Ny bolig skal jordes med ringjord, og et jordspyd som dypjordelektrode. Avgreining til jordspyd presses på ringjord. Bolig skal utføres med tilknytningsskap iht NEK 399. Anser da jordskinne i tilknytningsskap som installasjonens hovedjordskinne. Ringjord (cu wire 25mm2) kobles direkte til jordskinne i tilknytningsskap, og jordskinne i sikringsskap hovedutjevnes gjennom PE-leder i inntakskabel. Det er da ikke nødvendig å føre egen jordleder fra ringjord inn i bygning, men er det feil å gjøre det? Tenker f.eks ved måling av overgangsmotstand til jord. Da må evt to jordledere frakobles (både i sikringsskap og tilknytningsskap)
Løst
Det er montert spotter langs vegg i stue, over er det kaldloft. Jeg etterisolerte hele stripa der hvor kassene går får å få litt ekstra isolasjon over kassene. Brukt type høye spottkasser.
Spørsmålet mitt er: Det går en ekstra kurs under denne isoleringa, 10cm + 10cm rockwoll.
Vil dette være et problem i forhold til varme på denne kursen?
Sikring i skap er selvfølgelig med den »nye i2» iforhold til overvelastning av kurs.
Løst
På skoler settes det ofte opp rundstift ved scenen eller en tenkt scene. Dette kan gjerne være i et stort fellesrom.
Noen setter opp rundstift for varmtvannsbereder.
Vil dette komme i konflikt med krav til barnesikring?
Varmtvannsberederen står ofte på et mer eller mindre teknisk rom, og er alltid støpslet inn. Så her syns jeg det er veldig liten sjanse for farlig situasjon. For skole så kan man kanskje si at det er overvåket av lærere?
Eller er dette helt forbudt?
Løst
Hei, jeg er en lærling men har aldri vært borti en tangampere meter før. Lurer egentlig hovedsakelig bare på hvordan den fungerer?
Løst
Bor i et gammelt hus uten jordfeilbrytere. Går kun 2 faser inn til huset.Jordfeilen ligger utenfor min bolig(IT-nett), det fikk jeg bekreftet da jeg slo av OV og måleresultatene var de samme.Jeg måler 241V mellom L1-jord og 49V mellom L2-Jord.Hvor farlig er dette?
Løst
Vurderer å ta Ex grunnleggende som et ledd i å få meg jobb offshore, men det er veldig stor prisforskjell mellom nettkurs og klasseromskurs. I tillegg til at man må ta fri fra jobb tre dager for klasseromskurs.
Noen her som har erfaring med om arbeidsgivere (spesielt offshore) ser på disse som likeverdig?
Løst
Når man skal legge opp datakontakter, er det slik at man må trekke en egen datakabel fra sentralen til hvert eneste uttak eller kan man gjøre som med stikkontakter? Altså legge én kabel til første uttak og deretter legge datakabel fra dette uttaket videre til neste uttak? Slik at én kabel fra sentralen forsyner f.eks. 10 ulike internett uttak?
Løst
Hei
Har noen spørsmål angående jordfeilsøking på en skips-installasjon. Har en sporadisk jordfeil i 230V underfordeling.
1. Hvilken spenning skal jeg megge med for å unngå skade på komponenter?
2. Er det noen komponenter som IKKE kan megges? Eksempel?
3. Er det noe annet man bør være obs på?
Løst
Hei, eier et rekkehus fra 1978. Veggen inn til naboen består av 1 lags gips, 10cm rockwoll luftrom derretter 10 cm rockwoll så kommer innerplata til naboen. Et dette å klassifisere som brannvegg tror dere? Eller bare lydvegg?
Casen er å få skjult innstallasjon i denne veggen om det går. brannbokser etc om behov.
Tanker og innspill?
Løst
hei
jeg har fagprøve akkurat nå og jeg sitter og jobber med den. det fikk en automasjon oppgave som jeg aldri har gjort før. se under.
det jeg skal dokumentere:
(verksted: 150 kvadrat
du skal lage tegning over plassering av lys og stikk på verksted.
verkstedet skal ha egen underfordeling.
verkstedet har følgende utstyr.
3 fas løftebukk 7 amp montert på stikk hauge
4 doble uttak for håndverktøy over arbeids benk
uttak for 3 fas sveiseapparat 14,5 amp
alle stikk skal automatisk bli skrudd av når lyse lukkes
lys i verksted består av 20 armaturer 2x58 W, cosphi 0,86
du velger selv antall kurser og om du vil ha 2 fas eller 3 fas
lys i verkstedet styres med impuls rele)
det jeg skal utføre i praksis
(verkstedet skal ha egen underfordeling.
alle stikk skal automatisk bli skrudd av når lyse lukkes
3 fas løftebukk 7 amp montert på stikk hauge
1 dobbelte uttak for håndverktøy over arbeids benk
uttak for 3 fas sveiseapparat 14,5 amp
lys i verksted styres med impuls rele)
jeg lurer på følgende:
hvilken komponenter skal jeg ha i materiallisten?. (den skal levers i morgen)
hvor er det jeg skal hente strøm til underfordelingen i verksted. er det sikringsskap eller tilknytningsskap?
hvordan er tegninger for styring?
jeg vil ha et så raskt som mulig svar(helst i dag).
jeg setter stor pris på det. takk på forhånd
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.