Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 832
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Jording bolig

Ny bolig skal jordes med ringjord, og et jordspyd som dypjordelektrode. Avgreining til jordspyd presses på ringjord. Bolig skal utføres med tilknytningsskap iht NEK 399. Anser da jordskinne i tilknytningsskap som installasjonens hovedjordskinne. Ringjord (cu wire 25mm2) kobles direkte til jordskinne i tilknytningsskap, og jordskinne i sikringsskap hovedutjevnes gjennom PE-leder i inntakskabel. Det er da ikke nødvendig å føre egen jordleder fra ringjord inn i bygning, men er det feil å gjøre det? Tenker f.eks ved måling av overgangsmotstand til jord. Da må evt to jordledere frakobles (både i sikringsskap og tilknytningsskap)

Spurt ${formatDate(1547992868)}
Løst Løst
Etterisolering

Det er montert spotter langs vegg i stue, over er det kaldloft. Jeg etterisolerte hele stripa der hvor kassene går får å få litt ekstra isolasjon over kassene. Brukt type høye spottkasser.

Spørsmålet mitt er: Det går en ekstra kurs under denne isoleringa, 10cm + 10cm rockwoll.

Vil dette være et problem i forhold til varme på denne kursen?

Sikring i skap er selvfølgelig med den »nye i2» iforhold til overvelastning av kurs.

Spurt ${formatDate(1547998459)}
Løst Løst
Rundstift i bolig og på skole

På skoler settes det ofte opp rundstift ved scenen eller en tenkt scene. Dette kan gjerne være i et stort fellesrom.

Noen setter opp rundstift for varmtvannsbereder.

Vil dette komme i konflikt med krav til barnesikring?

Varmtvannsberederen står ofte på et mer eller mindre teknisk rom, og er alltid støpslet inn. Så her syns jeg det er veldig liten sjanse for farlig situasjon. For skole så kan man kanskje si at det er overvåket av lærere?

Eller er dette helt forbudt?

Spurt ${formatDate(1547936073)}
Løst Løst
Tangamperemeter

Hei, jeg er en lærling men har aldri vært borti en tangampere meter før. Lurer egentlig hovedsakelig bare på hvordan den fungerer?

Spurt ${formatDate(1547901431)}
Løst Løst
Jordfeil

Bor i et gammelt hus uten jordfeilbrytere. Går kun 2 faser inn til huset.Jordfeilen ligger utenfor min bolig(IT-nett), det fikk jeg bekreftet da jeg slo av OV og måleresultatene var de samme.Jeg måler 241V mellom L1-jord og 49V mellom L2-Jord.Hvor farlig er dette?

Spurt ${formatDate(1547914521)}
Løst Løst
Ex
Arbeidsgivers vurdering av Ex grunnkurs klasserom vs nettkurs

Vurderer å ta Ex grunnleggende som et ledd i å få meg jobb offshore, men det er veldig stor prisforskjell mellom nettkurs og klasseromskurs. I tillegg til at man må ta fri fra jobb tre dager for klasseromskurs.

Noen her som har erfaring med om arbeidsgivere (spesielt offshore) ser på disse som likeverdig?

Spurt ${formatDate(1547921392)}
Løst Løst
Internett uttak kabling

Når man skal legge opp datakontakter, er det slik at man må trekke en egen datakabel fra sentralen til hvert eneste uttak eller kan man gjøre som med stikkontakter? Altså legge én kabel til første uttak og deretter legge datakabel fra dette uttaket videre til neste uttak? Slik at én kabel fra sentralen forsyner f.eks. 10 ulike internett uttak?

Spurt ${formatDate(1547817398)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Megging i underfordeling

Hei

Har noen spørsmål angående jordfeilsøking på en skips-installasjon. Har en sporadisk jordfeil i 230V underfordeling.

1. Hvilken spenning skal jeg megge med for å unngå skade på komponenter?

2. Er det noen komponenter som IKKE kan megges? Eksempel?

3. Er det noe annet man bør være obs på?

Spurt ${formatDate(1547823522)}
Løst Løst
Rekkehus 1978 brannvegg?

Hei, eier et rekkehus fra 1978. Veggen inn til naboen består av 1 lags gips, 10cm rockwoll luftrom derretter 10 cm rockwoll så kommer innerplata til naboen. Et dette å klassifisere som brannvegg tror dere? Eller bare lydvegg?

Casen er å få skjult innstallasjon i denne veggen om det går. brannbokser etc om behov.

Tanker og innspill?

Spurt ${formatDate(1547823530)}
Løst Løst
Automasjon
fagprøve oppgave i automasjon

hei

jeg har fagprøve akkurat nå og jeg sitter og jobber med den. det fikk en automasjon oppgave som jeg aldri har gjort før. se under.

det jeg skal dokumentere:

(verksted: 150 kvadrat

du skal lage tegning over plassering av lys og stikk på verksted.

verkstedet skal ha egen underfordeling.

verkstedet har følgende utstyr.

3 fas løftebukk 7 amp montert på stikk hauge

4 doble uttak for håndverktøy over arbeids benk

uttak for 3 fas sveiseapparat 14,5 amp

alle stikk skal automatisk bli skrudd av når lyse lukkes

lys i verksted består av 20 armaturer 2x58 W, cosphi 0,86

du velger selv antall kurser og om du vil ha 2 fas eller 3 fas

lys i verkstedet styres med impuls rele)

det jeg skal utføre i praksis

(verkstedet skal ha egen underfordeling.

alle stikk skal automatisk bli skrudd av når lyse lukkes

3 fas løftebukk 7 amp montert på stikk hauge

1 dobbelte uttak for håndverktøy over arbeids benk

uttak for 3 fas sveiseapparat 14,5 amp

lys i verksted styres med impuls rele)

jeg lurer på følgende:

hvilken komponenter skal jeg ha i materiallisten?. (den skal levers i morgen)

hvor er det jeg skal hente strøm til underfordelingen i verksted. er det sikringsskap eller tilknytningsskap?

hvordan er tegninger for styring?

jeg vil ha et så raskt som mulig svar(helst i dag).

jeg setter stor pris på det. takk på forhånd

Spurt ${formatDate(1547722263)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.