Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1561
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9571
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Kontrollfunksjon Porttelefon anlegg

Hei,

Jeg holder på med en oppgave med å installere en port telefon.

Ene spørsmålet er hvem som har kontrollfunksjon på eit slikt anlegg.

Jeg klarer ikke å finne i klar tekst noen plass hvor det kommer klart frem, så er usikker på om det er DSB eller om det går innunder Ekom forskriften og da faller hos NKOM?

Takker på forhånd for svar :)

Spurt ${formatDate(1493029607)}
Løst Løst
Ex
Drivstoffpumpe på flytebrygge

Er det noen regler innfor elektro som forbyr plassering av bensinpumper/dieselpumper på flytebrygge?

Spurt ${formatDate(1492756817)}
Løst Løst
Tolkning av FEL Nødstrømsforsyning, tilførsel

Hei, lite tolkningspørsmål jeg lurer på.

Ref. FEL Nødstrømsforsyning, tilførsel. Separate "uavhengige" tilførsler fra det normale forsyningssystemet anses ikke egnet til nødstrømskilde.

Hva menes her med det normale forsyningssystemet?

Hovedtavla til et bygg, Trafoen eller helt tilbake til høyspentsiden?

Skal forsyne en brannheis i et bygg, tidligere er det kun hentet sekundærstrømtilførsel fra hovedtavle i nabobygg på samme trafo.

Brannrådgiver og NS-EN 8172 beskriver løsningen med å hente fra to trafoer er ok, men hvis høyspenten legges ut vil jo trafoer i samme område også ligge ute, så lenge de ikke er forsynt via høyspent ring osv.

Spurt ${formatDate(1492776689)}
Løst Løst
Hva har jeg, som elektriker, lov til å utføre av vedlikehold på elektriske anlegg?

Hei.

Jeg lurer litt på hva jeg kan utføre av vedlikehold. Grunnen til at jeg spør er at jeg får mange henvendelser fra familie og kjente om jeg kan skifte "ødelagte komponenter" (likt mot likt) og montere lamper, ekstra stikk, skifte ut skadet PR, gammel kabel (blank kappe)... etc.... Må jeg ha installatørbrevet for å skifte en ødelagt lysbryter f.eks? Jeg er klar over at "nyinstallasjon" krever mer enn fagbrevet mitt, men hvorfor vedlikehold? (likt mot likt)

Har hatt fagbrev siden 2008

Spurt ${formatDate(1492613558)}
Løst Løst
Nær ved / AUS

Hei, hva sier FSE om arbeid nær ved og AUS når man arbeider alene? Forutsatt at alle barrierer er oppfylt og verneutstyr benyttes.

Spurt ${formatDate(1492693256)}
Løst Løst
Fagbrev

Kan noen fortelle meg hvor høy spenning en automatiker og en automatiserings mekanikker har lov å jobbe med?

Grunnen for spørsmålet er at vi som en produksjons bedrift skal ansette noen for internt vedlikehold og er derfor avhengige at de kan jobbe med spenning på.

Spurt ${formatDate(1492752501)}
Løst Løst
Elpar (n)ym-j 3G2,5mm2

Hei en kompis har kjøpt ett hus der det er brukt en god del kabel type elpar (n)ym-j 2G2,5+2,5 dette er en kabel som er passelig flexsibel og ikke spesielt pen i åpen utførelse, det jeg har funnet ut er dette en polsk kabel brukt endel i det store utland. Så kommer spørsmålet, er dette en kabel som er godkjent brukt i Norgen? Hva skjer hvis han får kontroll av det lokale eltilsynet?

Spurt ${formatDate(1492542599)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Oversikt over type stikk i nordsjøen

Hei. Jeg har blitt fortalt at det finnes ei nettside med oversikt over hvilke typer stikk som finnes på hvert område på hver plattform i nordsjøen..? Høres jo helt rart ut, men kunne vært praktisk når utstyr skal sendes offshore. Noen som kan hjelpe med dette? Jeg har googlet uten hell.

Spurt ${formatDate(1492602935)}
Løst Løst
PFXP og splitting av PEN

Hei.

Har ein hyttekunde som har hatt aggregat og 230V. Frå aggregathus til hytta ligg det idag PFXP 4g50. Det blir lagt fram 400V til aggregathus frå Everk, og kunden ynskjer å ha første fordeling i aggregathus. Må kunden då legga ny kabel? Eller kan ein kjøra TNCS mellom fordelingane? Er det nok og evt grave ned ein 50CU atmed gammal kabel?

Spurt ${formatDate(1492285854)}
Løst Løst
Lyspærer og lav spenning

Hei.Jag sliter med at lyspærer(Gu10) går veldig fort. Allt er koblet over dimmere. Spenning i skapet er 242 v og i ute i spotter er det 215.Kan den lave spenningen, mer en 10 % vare grunnen?

Spurt ${formatDate(1492346355)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.