| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei!
Stavene i burviklingen som er i rotoren ligger på skrå, hvorfor?
Løst
HalloVi tok nettopp FSE 2017 Everk - Lav- og høyspenning hos dere på nettet.Under det ene seansen ble det nevnt det skal være nød-lys eller lede-tau i forbindelse med rømningsveier i kraftstasjoner og trafostasjoner, stemmer det? Og hvis det, hvilken forskrift refererer dere dette til? Er det også mulig å søke dispensasjon fra denne regelen? Vi har eldre stasjoner som kun har skilt ved rømningsveien.
Løst
Er det krav til nødstrømsanlegg i sykehjem bestående av rom klassifisert som gruppe 0 og 1 (i tillegg til rom utenfor medisinsk område)?
I henhold til NEK 400-7-710 kreves det på generell basis nødstrømsforsyning i medisinske områder (ref 710.560.01) samtidig som avsnittet som omhandler "Nødbelysning" (710.560.05) inneholder en merknad som sier at "I medisinske rom gruppe 1 utenfor sykehus og tilsvarende institusjoner vil det ikke være nødvendig å installere en nødstrømsforsyning i det hele tatt dersom det ved svikt i tilførselen ikke medfører noen fare for ikke å kunne avslutte den midisinske behandlingen og evakuere området."
Hvordan skal man tolke dette? Kreves det et nødstrømssystem i et ordinært sykehjem?
Løst
Hei.
Når jeg leser gjennom vedlegg for kursbevis for bade FSE lav og FSE Høy ser jeg ingen ulikheter I innholdet. Stiller spørsmål om det for en elektriker er nødvendig å ha kurs for FSE Høy, I tillegg til FSE Lav ? Hva kan vedkommende I såtilfelle ikke utføre uten FSE høy kurs ?
Løst
Har noen ABB transmittere som er merket på lokk til koblingshus med teksten " Do not open in Hazardious areas" selv om de går på en egensikker krets og er Exia. Hva er det som gjelder, Ex klassifikasjonen eller merkingen på lokket?
Løst
Et bad pusses opp. Dusjen er plassert i et hjørne. Dusjhodet er plassert rett på vegg, ikke noe dusjkabinett. Veldig nære dusjhodet er det et hull i veggen og der skal det plasseres en vifte. Den står altså veldig nære dusjhodet og vil nok få mye vann på seg under dusjing.
Jeg sa til kunden at han skulle kjøpe 12V vifte, men han kjøpte en 230V. I den så står det at den er godkjent for sone 1. I NEK400 så ser jeg at 701.55 åpner for at fast montert utstyr 230V kan plasseres i sone 1, forutsatt at leverandøren godkjenner det.
Noen som har kjennskap/erfaring med dette?
Har kanskje disse viftene ekstra beskyttelse der hvor tilkoblingen 230V er, samt trafoen. Og så er resten av av viften beskyttet ved at trafoen lager en SELV-krets.
Løst
Var på leting etter jordfeil i hus, fant jordfeil på 3(!) kurser. (fra liten lekasjestrøm 2Mohm til 0,1Mohm)
Samtidig målte jeg på hovedjordingen som kommer direkte fra ringjord, da det er inntakskabel fra stolpe hvor det ikke er jord. Her målte jeg 2Mohm mellom jordingen og samleskinnen.
Hvem kan forklare dette?
Løst
hei
har limt inn fra en gammel arkivert tråd.
jeg har bladd frem og tilbake i nek og normguiden, finner ikke konkret henvisning til forbruks kurser >32A skal kobles ut innen 0,4 sek?
NEK:400, Merknad 4.11.3.2DDDDDHer står det at den maksimale utkoblingstiden til TN-systemer er 5 sekund, og 1 sekund for TT-systemer(Under 32A-kurser) Hva med IT-nett?Postet: 15.04.2012 - 08:50Re:NEK:400, Merknad 4.11.3.2Hans Olav ArnesenForumlederAvsnitt 411.3.2.2 i NEK 400:2010 beskriver at tidene i tabell 41A skal benyttes for forbrukerkurser til og med 32 A. Dette gir at jordfeilstrøm må kobles ut innen 0,4 sekunder for TN- og IT-nett, mens utkoblingen i et TT-nett må skje innen 0,2 sekunder. For forbrukerkurser større enn 32 A, og for hovedkurser, er det gitt i de påfølgende avsnittene at utkoblingstiden maksimalt må være 5 sekunder for TN- og IT-nett, og ikke over 1. sekund for TT-nett. For IT-nett er det imidlertid slik at 5 sekunder utkoblingstid (krav til utkobling av 2. jordfeil) for forbrukerkurser større enn 32 A gjelder når anlegget er galvanisk adskilt fra et allment fordelingsnett (det vil si ikke boliger på trafokretsen). Er det boliger på trafokretsen er det krav til utkobling av 1. jordfeil, det vil si at kravet da er på maksimalt 0,4 sekunder.Postet: 17.04.2012 - 07:42
Løst
Hei!
Usikker på tolkning av elsikkerhet 78 punkt 3.5.
Her skal man i utgangspunktet prosjektere og utføre ihht gjeldende forskrifter.
Jeg tenker i utgangspunktet at opplegg av ny kurs krever overspenningsvern.
Hvordan tolker dere andre dette?
Ser at dette har vært diskutert tidligere, men fortsatt usikker.
Løst
Hei, er det noen som kan forklare meg hvordan glatte el-rør til veggbokser legges ned i veggene (inni) på skipsskott. Tenker da på disse sandwich veggene i innredningen. Disse er jo tette med isolasjon når de blir levert. Tar man bare og stikker røret inn i isolasjonen ned til boksen i veggen?
Det er kun av nyskjerrighet jeg lurer, da jeg aldri har vært med på et skip under bygging, og tenker nå kun på skjult anlegg under selve nyinstallasjonen.
Veggene jeg tenker på er av type som på linken nedenfor.
http://www.norac.no/walls/standard-walls/
På forhånd takk for svar.
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.