| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1561 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9571 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Hei
Er det noen som kan forklare kort hvordan "kretsløpet" til en trefase synkrongenerator fungerer med spenningsregulator og magnetiseringsmaskin?
Løst
Frostikring av vannrør i Sone I, Gassgruppe IIA T1 (450degC)
Selvregulernde varmekabel med temp "setpunkt" 10 grader, max kontinuerlig temp er 110 grader.
Krever forskriftene da en forankoblet "sikkerhetstermostat", eller kan man gå ut fra at kabelen aldri blir varmere enn 110 grader, og dermed aldri vil utgjøre en fare?
Løst
jeg sliter litt med å forstå prinsippene med reduksjonsfaktor.
det jeg har lest meg fram til i nek er at tabellene i Nek ikke tar høyde for kabler av forskjellige ledertverrsnitt. og at en ny tabell for det er under utvikling.
jobber med en oppgave hvor jeg skal legge opp en kurs til ny motor. 40 m direkte i jord og 5 m på vegg. kabelen ligger sammen med to styrestrømskabler står det oppgitt.
jeg har ikke regnet på spenningsfall enda men har kommet frem til at jeg vil bruke en dobbelt isolert 3x10 pvc. det står ingenting om hva slags tverrsnitt styrestrømskablene har og lurer på hvordan jeg kan dokumentere at det er greit at tilførselen ligger sammen med styrestrømmen. eller er det ett avvik?
Løst
Hei.
Hvilke(r) gjelder ved forskrifter PLS programmering og andre programmeringer (HMI, KNX, etc)?
Ved programmering gjøres det ikke fysiske endringer på maskiner/elektriske installasjoner, men de kan påvirke installasjonene. Skal denne jobben risikovurderes, sluttkontrolleres og samsvarserklæres som andre elektriske installasjoner/maskiner?
Løst
Et skip skal forsyne et annet skip, da skal det også legges jordingskabel mellom dei to skipene...eller er dette ikkje nødvendig?Kan ikkje se at det står noe forskrifter om dette.
Løst
Har et spørsmål angående måleinstrumenter og kategori for spenningstesting i 690V Underfordelingstavler med kortsluttningstrømmer på rundt 30-40kA.
Må vi ha kategori 4 eller holder det med kategori 3??
De fleste svar som vi har funnet ang. dette handler om på land med f.eks luftstrekk inn til et hus og her er det kat.4 på strekket inn og kat.3 på det som er fra inntaket og inn i huset.
Løst
En bolig med eksisterende skap med jordfeilbrytere. Hybel etableres med eget skap med jordfeilbrytere. Strømmen hentes fra eksisterende skap med PFXP 4G6mm2, for dobbelisolert forlegning.
Dette skapet er langt, kabelen kommer inn i toppen og avisoleres der. Jordingen tilkobles i toppen, men sikringen er 50 cm lengre ned så jeg må sørge for at kabelen er dobbelisolert der også. Det er fristende å tre på kappen jeg nettopp avisolerte.
Noen tanker om dette?
Løst
Hei, jeg jobber med en FSO, hvor vi har xx antall batteri rom for forsyning av diverse UPS'er. Rommet(ene) består av batteri bank, alt utstyr inne i rommene (lys, vifter, F & G detection) er i Ex utførelse. Dersom det detekteres gass (knallgass) i rommet skal batteriene frakoples UPS'ene. UPS'ene står i andre rom. Saken er at kontaktoren som separerer UPS'en fra batteribanken er lokalisert inne i selve batteri rommet. Vil det være krav til at denne kontaktoren skal være installert i en Ex kapsling, eller er det nok med en vanlig type ihht IP grad etc.?
Løst
Når en i dag kjøper en elbil så sier en at en vil lade den hjemme fra en eksisterende stikk i garasjen som ikke er en egen dedikert kurs uten jordfeilbryter av type B. Dette er en helt vanlig tolking i dag at stikkontakten var montert før 01.06.2014 og sier da at loven ikke har tilbakevirkende kraft likevel om elbilen er helt ny og stikkontakten aldri har vært planlagt å bukes til elbil lading.
Burde en ikke ha tolket normen dit at her er det en vesentlig bruksendring og at lading av elbil burde være i henhold til NEK 400:2014? (Da ser jeg bort ifra nød lading). Eller er dette en for streng tolking?
Løst
Blir litt forvirret.
Hvem er det som har ansvar for hva (emnefeltet) ved installasjon skip og flyttbare innretninger. Fme paragraf 2
noen som kan prøve en forklaring for dummies?
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.