| Tema | Tråder | |
|
|
Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx | 1559 |
|
|
Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 | 9567 |
|
|
Havindustritilsynet og IEC 61892 | 901 |
|
|
Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening | 38 |
|
|
Prosess, styring og regulering | 831 |
|
|
Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning | 219 |
|
|
Inspeksjon og drift av batterisystemer | 14 |
|
|
Ask questions and get answers in English | 18 |
Noen som vet om det er noen oppdateringer i senere utgaver?
Paragrafen nr. 47 (2/94)
BRENNBARHET FOR ARBEIDSKLÆR OG ISOLERHANSKER
Det har fra noen brukere blitt stilt spørsmål om brennbarheten til arbeids klær og isolerhansker for bruk ved arbeid under spenning i lavspenningsan legg. I den anledning kan vi uttale følgende: Arbeidsklær I henhold til Forskrifter for elektriske anlegg - Sikkerhet ved arbeid i lav spenningsanlegg (SL) - kreves det ikke normert arbeidstøy ved arbeid under spenning. En del betingelser må imidlertid være oppfylt, bl.a. for å unngå forbrenningsskader som følge av lysbuer. Hovedpoenget her er at stoffet ikke inneholder syntetiske stoffer. Stoffet i arbeidstøyet må være av ull eller bomull, gjerne innsatt med flammehemmende stoff. Forøvrig viser vi til kapittelet «Krav til verneutstyr» i Forskrifter for elektriske anlegg - Sikker het ved arbeid i lavspenningsanlegg (SL).
Løst
Hei. Hva tenker dere om å montere en taklampe på vegg 40cm over en vask på et kjøkken. Lampen er type tre armet med 230v pærer og med glass-"klokker" rundt pærene, ip 20. Lampen er dobbelt isolert, har forankoblet 2-pol bryter og kursen har jfb. Ta gjerne med referanser til NEK.
Løst
Det skal byggest et "fortelt" med kjøkken på en campingplass der campingvognen står. På forteltet/hytta er det montert 2 apperat uttak som strømmen kjem inn på. Disse blir koplet til 2 garosøyler på campingplassen sikret med 16A. Hvordan forholder seg man til kravet om komfyrvakt?
Løst
Jeg er for tiden bortreist og min samboer har fortalt meg at de 3 siste gangene hun har dusjet så har jordfeilbryteren på hovedsikringen gått.
Vi har nettopp renovert hele badet/vaskerommet rett før jeg reiste. Før jeg reiste skjedde det ingenting da jeg/vi dusjet. Døren til badet var da ikke satt inn til badet. Etter at jeg reiste har svigerfar satt inn døren til badet hvor da døren har vært lukket mens hun har dusjet. Kan vanndampen ha vært noe årsak til at jordfeilbryteren til hovedsikringen har gått? evt. hvordan? Vi bor i en leilighet i en lavblokk.
Tenkte først at det kunne være pga vanndamp via spottene siden disse er IP23 også i dusjsonen men det skal ikke være krav til IP44 hvis takhøyden er over 2,25m eller noe i den duren viss jeg har skjønt det riktig. Er godt over med ca 2,4m..
Forstår ikke hvorfor dette skjer nå når jeg er reist men at dette var helt i orden før jeg reiste og den døren er det eneste som er forskjellen siden jeg reiste.
Kan det være manglende utjevningsforbindelse som utgjør jordfeil? Igjen så burde det jo vært feil når jeg var hjemme også da. Det er satt på plastrør fra røret som kommer opp i betong og plastsluk. Det er montert rør-i-rør fra der stålrørene kommer opp av betongen og helt ut til alle punkter.
Tror ikke det er noe overbelastning da vaskemaskin ol. ikke har vært i bruk under dusjing.
Er det evt. andre ting jeg ikke har tenkt på? Hva kan være galt?
Løst
HeiHva slags teip pleier dere å bruke når dere fester downlightkabel til downlightboksen? Har prøvd el-teipen fra biltema, og den fungerer jo ikke, alt for lite lim på de. Kabelen detter bare ned igjen.
Jeg legger opp det elektriske hjemme nå (bygger ny bolig), men det skal komme en elektriker og koble alt sammen senere.
Løst
Hei
Når vi benytter LED taklamper med innebygget sensor, der det ikke er mulig å bytte pære, men man må bytte hele lampa.
Kan vi da forsvare å utelate 2polt brudd foran?
- Det er ikke mulig å bytte pære
- Det er begrenset fare for at "ufaglærte" kan komme borti ledende deler
- Det er over 225cm.
Løst
Hei. Jeg er godkjent driftsleder for høyspenningsanlegg og fått papirer på at jeg kan installere i egen bolig.
Får stadig spørsmål om jeg kan gjøre noen småjobber for andre.
Er dette tillatt dersom jeg kun gjør jobben uten å spenningsette anlegget for så å si at de må få anlegget godkjent før det spennings
Løst
Har en leilighet der tilførsel kjem til takpunkt og forgreinar seg vidare til brytar og stikk.
Viss ein ikkje plasserer taklampe over dette punktet men trekkjer den til sida er det då ok å kopla til variabel last?
Løst
Vi skal bytte en solenoidventil til fuelgas til en turbin. Den vi har fått ut er bestillt direkte fra USA med denne merkingen når det gjelder EX: "Explosion Proof, for use in class 1. Group D" Dvs den har ikke ATEX merking på seg, eller IEC merking. Den har heller ikke CE merking.
Spørsmålet er om det er lov til å montere denne når vi bytter likt mot likt? Dvs den gamle solenoiden som stod der er av samme type.
Ledningene fra denne solenoiden går gjennom tubing som igjen går gjennom conduit seal. Vi kan ikke se noen EX merking på fittingsen eller tubingen på denne, og forsåvidt heller ikke på conduit seal. Tubing og fittings som lederne går igjennom blir en del av EXD kapslingen fra til conduit sealen. Er dette ihht til regelvekrket når vi skal tilbakemonetere eller må det gjøres en annen løsning?
Løst
Vi skal bytte en solenoidventil til fuelgas til en turbin. Den vi har fått ut er bestillt direkte fra USA med denne merkingen når det gjelder EX: "Explosion Proof, for use in class 1. Group D" Dvs den har ikke ATEX merking på seg, eller IEC merking. Den har heller ikke CE merking.
Spørsmålet er om det er lov til å montere denne når vi bytter likt mot likt? Dvs den gamle solenoiden som stod der er av samme type.
Ledningene fra denne solenoiden går gjennom tubing som igjen går gjennom conduit seal. Vi kan ikke se noen EX merking på fittingsen eller tubingen på denne, og forsåvidt heller ikke på conduit seal. Tubing og fittings som lederne går igjennom blir en del av EXD kapslingen fra til conduit sealen. Er dette ihht til regelvekrket når vi skal tilbakemonetere eller må det gjøres en annen løsning
Løst
Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.
Allerede medlem? Logg inn
Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.