Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Ledelys vTEK

Jeg har forstått det slik at NS3926 og NS1838/50172 er likestilt i vTEK. Men når jeg leser vTEK så blir jeg ikke like sikker...

Ut fra hva jeg leser så stilles det krav til at man SKAL ha lavtsittende ledelinjer. NS1838 går vel bare på høytsittende komponenter?

UTKLIPP vTEK:"Ledesystem i fluktveier og rømningsveier må omfatte ledelinjer i form av lavtsittende komponenter på golv eller vegg som oppfattes kontinuerlig. Rømningsmerking skal være synlig og lesbar fra alle steder i fluktveien og rømningsveien. Lesbarheten bestemmes av skiltstørrelse og kontrastforhold.

Ledesystem som prosjekteres og utføres i samsvar med NS 3926 Visuelle ledesystemer for rømning i byggverk vil tilfredsstille forskriftens krav til ledesystem."

Og under preaksepterte ytelser stilles det krav til ledesystem i ganske mange bygg.

Alt dette går på kapittel 11-12, 3 ledd, i vTEKhttps://www.dibk.no/no/byggeregler/tek/3/11/iv/11-12/

Spurt ${formatDate(1470287969)}
Løst Løst
Ujordet stikk i samme rom som sikringsskapet og inntaksboks

Er det krav til å skifte ut ujordede stikkontakter til jordede stikkontakter når man bytter ut gamle vikingbokser med nytt sikringsskap og jordfeilautomater? Da tenker jeg på stikkontaktene som er i samme romme som sikringsskapet og inntaksboksen. Eller er kan man la være å jorde skapet og inntaksboksen?

Spurt ${formatDate(1470304864)}
Løst Løst
Skilletrafo på styrestrøm og sikring før/etter

Hei.

Vi benytter en skilletrafo 230V/230V for styrestrøm i felt og denne er sikret med en B6A forankoblet sikring.

Er det noen krav for sikring av styrestrømkursen etter skilletransformatoren?

Spurt ${formatDate(1470220023)}
Løst Løst
Elektrisk støy
Led utelys

Av mangel på andre steder og spørre så gjør jeg det her :) er det noen som har noen forslag på bunnlast man kan legge på led utelys som flasher ? går over ett veggmontert astro-ur, har lett litt nå, men fant ikke noe i farten:) probemet er at lampene blinker til midt på dagen.

Spurt ${formatDate(1470257116)}
Løst Løst
Overspenningsvern

Hei.

Hvilke type overspennings vern skal man bruke i TNS 440V sikk størrelse 125A.

tennspenningen på max 280V i følge forskriften

Skal Nleder være tilkoplet værnet?

Overspenningsvern 460 VAC 3+NP SPCT2-460-3+NPE

OVERSP.VERN V2C/3 28 V20C/3

Hvilket er mest korrekt å bruke??

TE

Spurt ${formatDate(1470215100)}
Løst Løst
Ex
Koblingsboks som skal forsyne Ex ia utstyr

En større produsent av Ex utstyr videreformidler informasjon for en koblingsboks som jeg ikke får helt til å stemme ift. normkrav: Vi har noe Ex ia utstyr som skal stå i sone 0 (evt. sone 1). Fra denne går det en kabel til en koblingsboks som inneholder følgende: Rekkeklemmer (som skal forsyne Ex ia utstyret med spenning og signal som kommer barrierer plassert i sikkert område), Ex ia lampe og en bryter (for test/reset av alarm signal på lampen). Det som denne produsenten hevder er at det ikke er noen Ex/sertifiseringskrav til koblingsboksene og at den kun må ha IP54, og at de derfor vil bruke industribokser/ikke-sertifiserte bokser. Men den har jo både rekkeklemmer (passiv komponent, dog Ex e godkjent), blindplugger/kabelgjennomføringer (passive komponenter, dog Ex d/Ex e godkjent) og den største utfordringen slik jeg ser det; Ex ia lampe. Jeg mener at denne bokssammenstillingen må ha Ex-sertifisering. Noen synspunkt?

Mvh,

Eric

Spurt ${formatDate(1470218398)}
Løst Løst
Berøringspenning

Lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med forståelsen av berøringspenning.

Utregning for berøringspenning i it-nett Uc=Ra x Ifeil.Ut av denne formelen ser vi at dess mindre Ra er , dess mindre er berøringspenning, så har vi god jording så har vi veldig liten berøringspenning.

Finner ikke noe formler på utregning av berøringspenning i TN-nett.Er det slik at viss en ser vekk ifra at sikringene vil legge seg ut grunnet store strømmer ved jordfeil i TN-nett,vil berøringsepenning i den tida jordfeil ligger inne bli tilnærmet null i TN-anlegg.

Det er bare snakk om første jordfeil i disse tilfellene.

Spurt ${formatDate(1470218997)}
Løst Løst
Utjevning/jording av aluminiumskanaler

Gitt et vanlig klasserom, eller kontor, med en aluminiumskanal rundt i rommet. Må den da jordes/utjevnes?

En slik kanal klassifiseres vel som "annen ledende del". Jeg kan ikke se at denne kan oppnå jordpotensiale.

Hva om denne aluminiumskanalen er festet til en glassfasade med aluminiumsprofiler. Må den da utjevnes noe? Da vil den kunne få jordpotensiale, men den er jo samtidig utjevnet til aluminiumsprofilen

Spurt ${formatDate(1470045943)}
Løst Løst
Ex
Vedlikehold av ex utstyr offshore

Er det krav til maximum interval for ettersyn av ex felt utstyr offshore. feks max 12 mnd interval?

Spurt ${formatDate(1470054865)}
Løst Løst
Dimming av lys.

Hei, hva skjer egentlig med spenningen (volt) når man dimmer et lys, EKS 230v med 3x35w pærer.

Effekten (watt) er jo grei for den vil avta etterhvert som man dimmer ned.

Itillegg hva skjer om en har 12v anlegg, dvs 230v primær / 12v sækunder, hvordan vil spenningen (volt) oppføre seg. Er det slik at spenningen følger effekten nedover, men at dimmeren spiser kun 5%-10% av spenningen (volt)?

Spurt ${formatDate(1469524618)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.