Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Ujordet stikk ved kobberrør.

HeiDet ble montert radiatorer, og i den forbindelse ble det lagt kobberrør som tilførsel til disse. Dette ble montert i 2011. Det er ujordet stikkontakter i disse rommene, og ved en elsjekk sa montøren nå at det skulle vært skiftet til jordet stikk, da rørene går like ved stikkontaktene. Lurer nå på om dette er et krav? Huset ble jo bygget i 1997, og det ble jo da bare brukt ujordet på stue og soverom?

Spurt ${formatDate(1471545256)}
Løst Løst
Skjøting i TEK kanal

Har lest gjennom NEK 400:2014 og normguiden 2014, normguiden spesifiserer at skjøting av ledninger i kanal ikke er lov. Det gjør den både i 521 og 526. Men finner ikke så "streng" vurdering i NEK. Så sant leverandøren skriftlig tillater dette, samt at ytre påvirkninger er normale ser jeg ingen grunn til at wago-koblinger ikke kan ligge løst bak deksel (uten koblingsboks) som krever verktøy og som har tilstrekkelig kapslingsgrad. Ser da heller ikke behov for strekkavlastning av installasjonskabel.

Noen tanker rundt dette?

Spurt ${formatDate(1471465160)}
Løst Løst
Batteristreng backuptid

Hei,

har spm. vedr batteribackup. I dette eksempel tilknyttet likeretter. Hvordan fastslå backuptid på batteribank/ banker basert på laststrøm og batterisbankenes Ah? Spør vel egentlig om en formel for utregning :-)

La oss til eks. si at vi har en 12V streng på 4 batt. koplet i serie slik at vi har 48V spenning, der hvert enkelt batt. er 90Ah. Vi har en laststrøm på, eksempelvis, 18A. Hvor lang backuptid vil vi ha med disse kriterier lagt til grunn?

Takker for svar!

Spurt ${formatDate(1471457462)}
Løst Løst
Stikkontakt til TV

Eg har kjøpt et prospekt i et leilighetsblokk i Oslo, skal stå ferdig om 2år.

Tegningen eg har fått ved kontrakta viser ingen stikk der TV har tenkt å stå.

Videre så leser eg i kontrakta at en kan som tilleggsoppgradering velge å innstallere stikk til TV for 6000kr.

Er ikke dette hjemla i både nek 400 og Tek 10 at ved bygging av bolig og enheter som leiligheter, så skal det legges opp 6 uttak til der TV er tiltenkt.

Kan en utelate dette ? En kan dra det litt på spissen og si at da vil eg heller ikke betale for komfyrvakt for det velger eg vekk.

Noe eg ikke har fått med meg her, synspunkter?

Eg har skrevet kontrakt på standardpakke og da forventa eg at stikk til TV er inkludert!

Spurt ${formatDate(1471458778)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Application of NORSOK Z-015

Hi, Could someone please clarify which equipment NORSOK Z-015 is intended to be applied to?

Is it only applicable to equipment, which is in a container/frame or on a skid? such as HPU's, compressors and workshops, OR does it apply to all equipment, including 'loose equipment', which is not in a container/frame or on a skid? such as bandsaws and drilling units.

Does it apply to equipment that is directly hooked up to the installation? OR to all equipment that requires hook up regardless of where it is in a system?

Spurt ${formatDate(1471342363)}
Løst Løst
25A komfyrkurs til 16A stikk

Var hos en kunde som skulle pusse opp kjøkkenet. Der så jeg at det lå en 2,5mm2 PR fra komfyrstikken og bort til en enkel stikkontakt for varmtvannsberederen. Jeg tenkte først at dette ikke er lov, men begynte å tenke litt etter at jeg snakket med en kollega.

For kortslutningen så går det som regel bra, men det er overbelastningen spørsmålet går på. En får ikke til å trekke mer enn 16A fra en stikkontakt, så sant man ikke bruker forgreiner. Det er ikke noe utstyr som trekker mer enn 16A. Videre så står denne stikkontakten inne i kjøkkenbenken, den er enkel og varmtvannsberederen er støpslet inn. Det er altså liten sannsynlighet for at den blir brukt til noe annet.

En løsning kunne være å sette opp 16A sikring før stikkontakten, men jeg ser jo argumentet at det skal ganske mye til for at det trekkes mer enn 16A ut fra den stikkontakten.

Spurt ${formatDate(1471385203)}
Løst Løst
Elektrisk støy
Strømgjerde genererer støy hos naboer og tikking i trafo

Vi som nettselskap har en utfordring ute på landet hos en kunde hvor ett strømgjerde genererer "tikke-lyd" i Trafo.

Problemet er at en av naboene har ett lydstudio, og denne tikkelyden kommer også i lydutstyret hans.

Kunde med strømgjerde og kunde med lydstudio er tilkoblet samme fordelingstransformator.

Vi har prøvd følgende:

-bytte strømgjerde, sjekket PEN-koblinger, kunde med strømgjerde har sjekket sin egen installasjon via elektriker som fant ingen feil.

Noen som har forslag til hva som kan være årsaken? Bonde sier selv at han sliter med spenninger i strekkmetallet som sauene går på, men at de ikke finner årsaken til dette heller.

Spurt ${formatDate(1471443931)}
Løst Løst
Ex
Kontroll av EX-Truck

Kan personell offshore med ex-kurs/ex-vedlikehold kurs foreta kontroll av ex-truck?

Eller er slikt utstyr underlagt noe spesielt og krever ekstra/større krav til vedlikehold/kontroll.

Spørsmålet er altså om man slipper å sende utstyret til land for ex-kontroll, eller om vi kan foreta dette på installasjon.

Spurt ${formatDate(1471331997)}
Løst Løst
Ex
Application of NORSOK Z-015

Hi, Could someone please clarify which equipment NORSOK Z-015 is intended to be applied to?

Is it only applicable to equipment, which is in a container/frame or on a skid? such as HPU's, compressors and workshops, OR does it apply to all equipment, including 'loose equipment', which is not in a container/frame or on a skid? such as bandsaws and drilling units.

Does it apply to equipment that is directly hooked up to the installation? OR to all equipment that requires a hook up regardless of where it is in a system?

Spurt ${formatDate(1471341493)}
Løst Løst
Strømstøt - utstyr i ujordete stikkontakter

Man kjenner et lite ubehagelig strømstøt (ikke statisk) fra chassis på datamaskin (jordet), og stereoanlegg (jordet). Disse er plugget inn i ujordete stikkontakter på stuen. Det er jordfeilbrytere på alle kurser, som er testet. Stuen er flislagt i en kjeller med varmkabler (som er avstengte). Måler uansett full jordslutning på trafokretsen, som er meldt til nettselskap. Her er den åpenbart en potensialforskjell, derfor mener jeg problemet blir løst ved å skifte stikkontakter til jordete og i tillegg sjekke husets jordingsanlegg. Det er ikke jorfeil i huset, eller på utstyret. Er det en kapasitiv strøm som skyldes strømstøtet?

Spurt ${formatDate(1471167084)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.