Velkommen til Trainor Forumet

Alt du lurer på om Ex Forskrifter og normer DSB Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Varme arbeider Automasjon Elektrisk støy
kan du få svar på i forumet

10,000+
tråder
100%
spørsmål besvart
13,000+
registrerte brukere
1,200,000+
besøk i året
100%
spørsmål besvart
40+
years of experience
80,000+
course participants
1,200,000+
besøk i året

Elbranschens forum

I samarbete med
Tema Tråder
Ex icon Ex Installasjoner i eksplosjonsfarlige områder og IECEx 1559
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder icon Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder Elektroinstallatørprøven, FEK, FSE, FEL/NEK 400 og FEF/NEK 440 9567
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart icon Forskrifter og normer Hav og Sjøfart Havindustritilsynet og IEC 61892 901
Varme arbeider icon Varme arbeider Sertifiseringsordningen til Norsk brannvernforening 38
Automasjon icon Automasjon Prosess, styring og regulering 831
Elektrisk støy icon Elektrisk støy Terminering av kabelskjermer og potensialutgjevning 219
Batterier icon Batterier Inspeksjon og drift av batterisystemer 14
Questions in English icon Questions in English Ask questions and get answers in English 18
Automasjon
PT-100

En PT100, må jo ha spenning, får den spenning fra måleomformeren?

Spurt ${formatDate(1463496366)}
Løst Løst
Forskrifter fra DSB og tilhørende standarder
Rar feil

Om man måler dette i et TN anlegg hva betyr dette tro?

L1 og N = 244V

N og jord = 34VL1 og jord = 268V

Spurt ${formatDate(1463081162)}
Løst Løst
TN og IT

Hei står det noe i NEK 400 at om man har TN og IT i samme bygg skal dette kobles i sammen med utjevninger. Om det ikke står burde vel dette absolutt gjøres og i hvert fall dersom dette er i samme områder?

Spurt ${formatDate(1463082579)}
Løst Løst
Forskrifter og normer Hav og Sjøfart
Høyspent brytere, fail safe?

Hei,

Noen som vet hvor jeg kan finne noe om hva forskriftene sier om generatorbrytere(11kV) skal være 'fail safe'..eller ikke?

Spurt ${formatDate(1463037332)}
Løst Løst
Høyspenning forsynt fra lavspenning

Hei

Er det noen som har erfaring med hvilket regelverk som gjelder for høyspeningsanlegg som er forsynt fra lavspenningsanlegg? Sikret med tofase 63A, 400v.

Her kunne ikke DSB gi et klart svar men mener å ha lest om dette en eller annen plass.

Spurt ${formatDate(1463037474)}
Løst Løst
stripse pfxp

Hei.

Noen som vet om det er lov å stripse pfxp kabel på vannrør/ventilasjonsrør.

Spurt ${formatDate(1463068569)}
Løst Løst
Ex
ExnA utstyr i Exe boks sone 2

Hei

Jeg har en Siemens OLM som er sertifisert ExnA. Denne er montert i en Exeb IIC boks i sone2.

Er dette lov eller skal den monteres i en ExnA boks. Boksen er sertifisert for sone 1. Hva hvis sonekartet blir forandret om noen år?

Mvh

Thomas

Spurt ${formatDate(1462886206)}
Løst Løst
Sikkerhetsbryter el-kjel

Vi har en el-kjel på 70 KW. Forsynt med egen kurs og låsbar effektbryter i tavla. Spørsmålet om sikkerhetsbryter har nå dukket opp. Mekanisk vedlikehold krever utkobling er da effektbryter greit ? Forskriftene er klar på at utstyr som kran, heis rulletrapp skal ha dette. Har noen erfaringer med dette?

Spurt ${formatDate(1463031704)}
Løst Løst
Automasjon
Kobling av trafo

Er det mulig å koble en trafo motsatt og få den til å fungere?Eksempelvis har jeg en trafo som er merket 220/440. 220primærside 440 sekundær. Kan jeg kjøre 440 inn på sekundærsiden og ta ut 230 på primærsiden?Tenkte viklingene er jo faste, så om det har noe praktisk betydning? Evt hensyn som må tas?

Om det lar seg gjøre med trafo, er neste jobb følgende:I tilfellet er nettet 440 og jeg skal tilkoble utstyr som er 130V.

Kan jeg koble 440 på sekundær og samtidig etablere med et 0 punkt ut fra 220 siden (danne et TN-nett) for å få 130 V mellom N og fase?

Dette høres kansje rart ut, men er det mulig om man ikke har valg?

Spurt ${formatDate(1462797428)}
Løst Løst
Ex
Foundation Fieldbus FISCO consept

Er det mulig å blande Foundation Fieldbus (FISCO consept) i samme BFOU kabel som tradisjonell IS 4-20mA i og med at FISCO consept kan levere opp til 350mA?

Spurt ${formatDate(1462857228)}
Løst Løst
Logget inn som:
${ currentUser.firstName + ' ' + currentUser.lastName }
Min profil
Trainor logo
Opplæring for fagfolk. Av fagfolk.

Registrer deg og bidra til Norges største fagforum for sikkerhet.

Registrer deg

Allerede medlem? Logg inn

Forumledere

Hans Olav Arnesen

Hans Olav Arnesen

Seniorinstruktør

Les mer
Rune Øverland

Rune Øverland

Seniorinstruktør

Les mer
Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Bjørn Andre Ulseth-Rivelsrud

Team Leader Training

Les mer
Ole Petter Sørensen

Ole Petter Sørensen

Seniorinstruktør

Les mer
Sverre Isaksen

Sverre Isaksen

Senior Instructor

Les mer
Steinar Nilsen

Steinar Nilsen

Seniorinstruktør

Les mer
Møt undervisningsteamet

Relevante kurs

Trenger du sertifisering, opplæring eller kurs i elsikkerhet? Enten du velger e-læring, et webinar eller et instruktørledet kurs fra Trainor, er kurset laget av våre fremste eksperter. Alt til det beste for din læring og sikkerhet.

Vi fraskriver oss ethvert ansvar for innhold publisert i forumet som følge av force majeure, samt for eventuelle konsekvenser som måtte oppstå på grunn av feiltolkning eller bruk av utdatert informasjon i foruminnlegg.